Vinterlagring uten varme

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Vinterlagring uten varme

Post by asianjesus »

Hei!
Vinteren nermer seg for mesteparten av Norge.
Og jeg lurer på hva er negative side effect på sykkelen om den står lagret innendørs uten varme? Eller hva må man gjøre om man skal lagre sykkelen i garasje uten varme?

Har love, garasje og brygge jeg kan lagre sykkelen, men ingen av de har oppvarming.

På forhånd takk!
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Vinterlagring uten varme

Post by Snikkeren »

Fyll opp tanken, og tøm forgasserne hvis du har sykkel med forgasser.

Lad batteriet en gang eller to i løpet av vinteren.

Skal ikke mer til. Ikke noe å bekymre seg over. :)
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Vinterlagring uten varme

Post by Flanker »

En såkalt VCI-pose skal sikre sykkelen mot rust, og kan være en god investering dersom den skal stå lagret innendørs uten varme og fuktkontroll... http://www.mc-avisa.no/?id=381356#!produkter/rtd9v

Funker det? Ikke snøring :?
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Vinterlagring uten varme

Post by Snikkeren »

Så lenge det er en kald garasje/låve, så er det sikkert godt nok med lufting. Da er ikke kondens noe problem. Det er først hvis garasjen/låven er for tett at man får problemer med kondens, som igjen kan føre til rust.
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterlagring uten varme

Post by mekkern »

bare fyll tanken full med 98 oktan, koble fra batteriet(la det stå i sykkelen) dra et stort stretchlaken over/rundt sykkelen slik at eventuell kondens fordamper raskere- og lad batteriet rundt nyttår.
-
-
-
-
Koble til batteriet og start sesongen..
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterlagring uten varme

Post by Bikeridr »

Jeg har nå hatt mine sykler lagret i garasjen(e) hvor temperaturen har vært helt prisgitt vær og vind uten nevneverdige problemer. Her i Latvia blir det gjerne ned mot 30 blå på vinteren, så da er det greit å bare ta batteriet inn og sette i gangen (hvis din bedre halvdel godtar :wink: ) gjennom vinteren, evt, som andre skriver; lad opp nå og da og husk relativt full tank. Selv har jeg en såkalt "smart" vedlikeholdslader og den står på gjennom hele vinteren og batteriet er "morning fresh" det øyeblikket jeg bestemmer meg for den første våryre turen :)
Jeg har også ved etpar anledninger i PMS-delerium startet og varmkjørt sykkelen etpar ganger i vintermånedene. Oppstart, vente 5 min og deretter 15-20 min på rundt 2.000 rpm. Da kommer det opp to streker på tempmåleren.
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Re: Vinterlagring uten varme

Post by asianjesus »

Takk for alle svarene!
Post Reply