Enkel Kjedestramming

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Enkel Kjedestramming

Post by tshansen »

http://www.tru-tension.com/motorcycle/

Image

Dette så jo i utgangspunktet utrolig ganialt ut =D> Noen som har prøvd lignende?

[youtube][/youtube]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Enkel Kjedestramming

Post by Andreas »

Heisann hoppsann \:D/ Dette er et vanlig verktøy å bruke på stramming av kontrollwirer, i f.eks fly. Tensiometer kalles det. Ducati hadde også tilsvarende verktøy før for å stramme registerreimer. Så verktøyet fungerer nok det. Men er det så nøye på et MC-kjede? Kommer langt med en finger og skyvelære :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Enkel Kjedestramming

Post by tshansen »

Det er nok ikke så veldig nøye på et mckjede, foruten de som skal prøve å få mest mulig levetid ut av kjede sitt. Men det er jo flere der ute som knoter litt, eller syns det er litt heft med hvor mye de skal stramme kjede, hvor de skal måle i forhold til vandring. Selv syns jeg dette så ut som et supert hjelpemiddel å ha liggende i boden :roll: :redface

Men det er nok som du sier, langt ifra nødvendig :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Enkel Kjedestramming

Post by Tosk »

Jeg sleit litt med nøyaktig hvordan det brukes ut ifra videoen. Skal det strammes til den "buen" som lages av verktøyet er rett? :-k
Uansett så er det kanskje kjekt for noen, men jeg ser på det som et litt unødvendig verktøy :-#
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Enkel Kjedestramming

Post by Elolz »

Sikkert kjekt å ha hvis en er helt fersk og vurderer å gå til verksted for å få kjedet justert.

Vil tro at tendensen til de fleste er å stramme for mye, er overraskende hvor slakt kjedet egentlig skal være på enkelte modeller. Første gangene jeg justerer på en ukjent sykkel, så må jeg prøve meg litt frem og ta en kort test-tur eller to til jeg finner det slakkeste jeg kan greie å leve med uten for mye rykk og napp.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Enkel Kjedestramming

Post by tshansen »

Kjedet skal strammes helt opp etter dette verktøyet er strammet. Når kjedet er strammet, slepper du opp dette verktøyet og du har perfekt slakk til din sykkel

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Enkel Kjedestramming

Post by jhn »

Det er sikkert fint for uerfarne, og de som er ellers er veldig nøye med sine sykler ... selv tar jeg det feelingen. Jeg lytter litt og kjenner på sykkelen, og strammer ved behov ... etter feelingen. Av og til stikker jeg skotuppen borti kjeden og sjekker litt.
Jeg vet ikke hva forventet levetid egentlig er på et kjede, men et sted mellom 20-30.000 km er jeg fornøyd med.
Men det var jo et hendig redskap, det må sies
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Enkel Kjedestramming

Post by tshansen »

Jeg er litt der jeg også... slakker/strammer kjedet litt på feelingen. For stramt kjede kan være fatalt for kjede, hvor stor slitasje det får på drev er jeg usikker på, men kjede med punkstrekk er ikke noe særlig. Hvor stor eller økt slitasje en får på drevene og kjedet ved for slakt kjede er jeg veldig usikker på. Tviler på det foreligger noen tall.

Holder kjedet og drevsettet 25.000 pluss/minus så er jeg godt fornøyd. Det er ikke akkurat her budsjettet ryker. :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Enkel Kjedestramming

Post by mekkern »

Det viktigste ved stramming av kjede er instruksjonsboka!
den forteller hvordan sykkelen skal stå under justering og hvor mye slakk det skal være.
Noen modeller skal ha MYE slakk når de er ubelastet.

For stramt kjede kan ødelegge lageret på utgående aksel på gearkasse(dyrt å skifte) og drevlager bakhjul også.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Enkel Kjedestramming

Post by Lasse Liten »

Tror mange kunne hatt nytte av dette verktøyet, som nevnt over strammer nok veldig mange kjedet for mye -spesielt på sykler med litt fjæringsvei. Å ta det på feelingen krever jo at feelingen kommer av erfaring og memorert kunnskap fra manual osv, ikke gjetning basert på -sånn gjorde jo jeg det i alle år på forrige sykkelen min osv :thumleft
Post Reply