Giring uten clutch

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Giring uten clutch

Post by asianjesus »

Hei!
Leste et tema på gixxer forumet ang. giring OPP uten clutch. Link: http://www.gixxer.com/forums/80-06-07-g ... h-bad.html

Lurer da på om dette kan gjøres på hva som hels sykkel eller R-sykler? Og hvilken bivirkning har dette mot clutchen eller girboxen?
Eller om dette ikke er å anbefal i det heletatt?

*Uten quickshifter installert.
Last edited by asianjesus on 25 Aug 2015 01:07, edited 1 time in total.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Giring uten clutch

Post by The Cowboy »

Ved pådrag, pleier jeg å gir opp uten clutch.. Vri opp turtall, slipp gass og vipp opp! Er du ved rett turtall glir den fint opp, om du er under kan den nekte..

Girer og ned igjen uten clutch i ny og ne, igjen er det turtallet som bestemmer om det lar seg gjøre!

Har ikke hørt at giret tar noen skade av det, men selvsagt, skjærer du gira hver gang, kan det nok hende men.. Bare å prøve seg frem, så finner du måten å gjøre det på!
Har og inntrykk av at dette kan gjøres på alt fra mopeder til cruisere, så det skal nok ikke være noe problem..
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Giring uten clutch

Post by moonlit »

Spurte akkurat på et Kawa-forum om noen hadde hatt problemer med dette, faktisk. (det hadde de ikke på Z800-ene sine)

Selv har jeg gira OPP uten clutch på en Kawa Z750 i over 80.000km uten problemer, da gjør jeg det bare innimellom når jeg faktisk vil akselerere så fort som mulig.

Jeg gjør det aldri på nedgiring. Det går nok fint om du har riktig teknikk og en girkasse som takler det, men så keen har jeg ikke vært.

Legg et lett trykk opp på girhendelen med foten når du har mye pådrag, "blipp" gassen ved å vri høyre håndledd lynkjapt forover og bakover igjen, så skal det gå fint så lenge du ikke hører/merker at girkassa ikke liker det.

En gang innimellom havner den i fri, men da er det som regel ved 1. -> 2.gir når jeg ikke har vært følsom nok med foten.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Re: Giring uten clutch

Post by asianjesus »

Takk for svarene!

Skal prøve dette nånr jeg føler jeg er klar for det :D
Bjerknez

Re: Giring uten clutch

Post by Bjerknez »

Jeg girer opp hele tiden uten bruk av clutch, men det er nok fordi jeg er beriket med quickshifter \:D/
Post Reply