MC ulykke

Prat om tung MC.
Post Reply
Markus B
Posts: 4
Joined: 15 Aug 2015 20:00
MC: Daytona 675r 2011

MC ulykke

Post by Markus B »

Hei! vill gjerne dele en hendelse jeg hadde her om dagen. Torsdag den 13 var jeg ute å kjørte ute på fylkesvei 285 like ved e16.
Da jeg kom ut en sving så jeg at veien var full av noe gjørmelignende greier, Da jeg så dette var det umulig å reagere tidsnok. Dette skjedde Uten noen form for skilting eller advarsel i forkant.
Forhjulet traff dette og sykkelen gled rett ut! Heldigvis kom jeg unna med noen få skrammer her og der. Da jeg gikk tilbake for å se hva dette var så la jeg merke til at nesten hele veien var dekket til av dette. Veien var ekstremt glatt det viste seg at dette var boreslam som en trailer hadde mistet fra lasten sin tidligere på dagen. Jeg tenkte med en gang at dette kunne ende ekstremt dårlig om flere motorsyklister hadde kommet kjørende gjennom svingen. Ringte derfor til politiet og forklarte at dette måtte fjernes umiddelbart. Like etter kom den en motorsyklist som nesten gled ut i akkurat samme område. Det viste seg etter hvert at traileren som hadde tilgriset veien ikke var langt unna. Den sto parkert ved pukkverket som var like ved. Da jeg tok kontakt med trailersjåføren møtte jeg en polsk sjåfør som ikke kunne engelsk, han kjørte en norsk registret trailer. Jeg så veldig alvorlig på dette, flere av de norske trailersjåførene som jobbet på stedet mente jeg burde ringe politiet da lasten hans ikke var sikret og dette var livsfarlig! Tok selvfølgelig bilder av veien og traileren. Da politiet kom til stedet virket det ikke som de tok dette seriøst, De skrev en logg på hendelsen. Jeg spurte om det var lov å kjøre med slik last i det hele tatt, og svaret jeg fikk var at det visste de ikke.... Jeg mener at dette burde gå på forsikringa til eieren av traileren, og jeg vurdere også å anmelde dette. Legger ved bilder som beskriver hendelsen. Har allerede sent inn saken til forsikringselskapet mitt med bilder. Har noen av dere vært i en lignende situasjon eller har noen innspill til hva jeg burde gjøre videre med dette ?

Image
Image


før svingen umulig å se ut
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Markus B on 16 Aug 2015 20:05, edited 2 times in total.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: MC ulykke

Post by The Cowboy »

Slik det ser ut for meg, har denne polske saken hatt for mye last, samt kjørt alt for fort (begge deler er en kjensgjerning hos polakker)..
Du får purre på onkel blå så ofte som mulig, og om de kommer til den vanlige konklusjon "henlagt pga bevisets stilling".. Så er det bare å anmelde på nytt!!

Evt anmelde onkel selv, for slett arbeid!

Greit nok, som tidligere lastebilsjåfør selv, mener jeg det er greit i noen tilfeller at en sjåfør går fri for ett uhell eller slik.. Men her ser det ut til å være en bevist handling, med overlast og høy hastighet.. Så smell lovboka ned over steinane på denne tassen!

Godt deg ikke gikk værre med deg da.. Det er jo forøvrig det viktigste..
Last edited by The Cowboy on 16 Aug 2015 15:13, edited 1 time in total.
Markus B
Posts: 4
Joined: 15 Aug 2015 20:00
MC: Daytona 675r 2011

Re: MC ulykke

Post by Markus B »

Kommer nok ikke til å gi meg med det første, Tar dette til retten om jeg må! Men det viktigste akkurat nå er at jeg får utbetalt penga for sykkelen på forsikringa hans siden jeg bare har ansvarforsikring på sykkelen. Det som bekymrer meg er at dette er noe som de ikke kommer til å dekke selv om bildene jeg har beviser det det meste.
Mener selv at jeg har en god sak som man ser fra dette jeg har tatt ut fra loven.


Krav
Lasten skal være sikret slik at ingen del av den kan forskyve seg eller falle av under transport. Lasten skal være sikret ved låsing, stenging, surring eller ved en kombinasjon av disse metodene.
Last edited by Markus B on 16 Aug 2015 20:08, edited 1 time in total.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: MC ulykke

Post by The Cowboy »

Ved kjøring slik som denne bilen har gjort, så er det kun en måte, og det er ved bruk av tipp bil/semi.. Det som er viktig for sjåføren å vite, er hvordan man skal kjøre for at dette holder seg på plass..

Som bildene dine viser, så har jo lasten skvalpet over noe skikkelig..
Dette er selvsagt noe de kan undergrave til en grad, ved å si at skjedde under lasting, men på annen side, så må man ta i betraktning alt den sølen som faktisk lå i veibanen (og utenfor) og..

Det er en litt vanskelig sak, men du skal ha retten på din side her..

Og bare så det er sagt, all last kan ikke sikres 100% uansett om man vil eller ikke.. Det er her sjåførens kjørestil/monster kommer inn i bildet!

Hadde det kravet du siterer over her, hvert 100% reelt, ville man aldri kunne kjørt noen form for flytende gods på vei, og selv grus/sand/stein kjøring ville blitt en stor utfordring!
Markus B
Posts: 4
Joined: 15 Aug 2015 20:00
MC: Daytona 675r 2011

Re: MC ulykke

Post by Markus B »

Et annet moment jeg har glemt å nevne er at da jeg tok kontakt med eieren av traileren på tlf. Fikk jeg beskjed om at han hadde varslet VTS om at det måtte ryddes på stedet, dette nevnte han for politiet også. Med dette så har jo han innrømmet at det er han sin trailer som har gjort dette. Virket som de hadde vært der også men han hadde jo tilgriset over alt. Det jeg fikk høre var at de hadde ryddet lengre ned i veien, ikke der hvor ulykken skjedde. Er vell mulig å skaffe logg på dette om når han ringte og hvor det ble gjort.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: MC ulykke

Post by Jeanette »

Hvordan gikk det med saken din, Markus?
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: MC ulykke

Post by Toven »

Bump
jan håvard
Posts: 21
Joined: 17 Jan 2016 23:22
MC: Har en harley davidson flh 1973 custom ombygd

Re: MC ulykke

Post by jan håvard »

får en tanke vekker her, greit og ha nå mot våren, kan ligge mye bak hver eneste sving;/

bra det gikk så bra som det gjorde, kunne gått kjempe galt om du har møtt bil der :-k
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: MC ulykke

Post by Adele »

Så fryktelig kjedelig ):!

Jeg kjørte selv over en oljeflekk på innfartsveien til motorveien. Jeg var centimetere unna å gli rett inn i rekkverket, men klarte meg akkurat. hadde jeg hatt motorsykkel hadde jeg kjørt redd inn i rekkverket - det var såpeglatt! Dagen etterpå var det satt opp et varselskilt som ble værende i mange dager.

Jeg håper det ordner seg og du får dekket skadene dine rimeligst mulig. Kjedelig å få kjøretøyet sitt skadet av noe som ikke er din feil /:.



edit: så nå at det var en gammel tråd, men håper likevel at det gikk bra (:.
=^_^=
Post Reply