Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Post by moonlit »

Siden jeg kjøpte den første Z750-en som kom i 2004 har jeg elska den. Kawasaki endret modellen litt underveis, det ble bl.a justeringer for å komme EU-utslippskrav i møte, men ingen av de etterkommende Z750-modellene var like gode som originalen etter hva jeg kunne skjønne.
Jeg er nok mer enn litt påvirket av Fast Bikes Magazine fra England og synes de har flotte vurderinger av sykler, de er litt nærmere å sette ord på følelsene rundt sykler enn f.eks norske Bike. Når FB sier at en sykkel er kjedelig (de senere Z750-ene) har jeg en tendens til å tro på dem. I mitt hode har Z750 med sin galskapsfaktor vært overlegen de fleste streetfigher-konkurrentene, kanskje med unntak av nyere modeller som BMW S1000R, MV Agusta etc, som koster en del mer.

Satte spesielt pris på motoren som hadde et solid klassisk rekkefirer-spark over 7-8000rpm og hvordan MC-en dermed ble en slags Jekyll/Hyde-sykkel som fikk en helt annen personlighet når man dro turtallet opp mot 10K.Utover utseendet var det vel ikke mye annet Z750 hadde på gang. Ikke justerbare dempere, dårlig bagasjeløsning, aerodynamikk som en låvedør. Men den motoren.. elsk.

Nå, derimot, har jeg klart å krasje Z750en etter å ha kjørt den nesten 100.000km siden kjøpet i 2004! Baby is gone!
Hedersbildet slik jeg vil huske den: http://pr0.no/dyret/DSC01043.JPG

Ergo må jeg ha noe nytt. Det virker som om Kawasaki Z800 som kom i 2013 er en verdig etterfølger. Den veier litt mye på papiret (men visstnok ikke merkbart), den ser veldig bra ut spesielt med Kawa-grønne detaljer og den har noen få HK mer enn Z750.. og ifølge FB er den like vill.
Hva synes dere som har kjørt den om Z800? Vil den tilfredsstille meg som er villig til å tilgi en hel haug feil så lenge MC-en har personlighet og får det til å krible når jeg gir på?
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Post by Jeanette »

Så kjedelig at du har krasjet sykkelen :| Håper det gikk bra med deg?

Har dessverre ingen kjennskap til Kawa selv, men ønsker deg lykke til i jakten på ny mc!
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Post by moonlit »

Takk, Jeanette!

Siden jeg har amnesi fra før/etter ulykken så aner jeg ikke om jeg har gjort noe feil eller om det bare var uunngåelig, det er kanskje det som suger mest.

Fordelen er at jeg får shoppe MC pånytt igjen.. :D
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Post by Jeanette »

Det må være kjipt ja.. Hmm.. Så lenge du tenker positivt på det og kommer deg ut på veien hjem, så blir det sikkert bra :smt023
Kan jeg spørre hva som skjedde?
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Post by moonlit »

Jeanette wrote:Det må være kjipt ja.. Hmm.. Så lenge du tenker positivt på det og kommer deg ut på veien hjem, så blir det sikkert bra :smt023
Kan jeg spørre hva som skjedde?
Kort og godt.. Aner ikke. Jeg pleier å ta hensyn og være flink til å lese veibildet og dermed unngå ulykker, har kjørt 2.5 ganger rundt jorda uten skader på den MC-en, nesten bare koseturer uten pendling. Også kjører jeg av veien, uten vitner, og uten å huske noe!

Det skjedde noen hundre meter før man kommer til Fosser fra Bjørkelangen, en vei med mange uoversiktlige bakketopper som jeg reflekterte godt over på forhånd, og kjørestilen på den turen var normalt forsiktig og med respekt for 60-soner (som det akkurat hadde blitt der).
Etter sporene å dømme har jeg fått sykkelen utenfor veien midt i svingen og klart å kjøre et stykke langs veiskulderen før jeg skled og havna i grøfta:
http://www.indre.no/fosser/motorsykkel/ ... 5-25-11167

Skulle veldig gjerne ønske jeg hadde noen visdomsord å komme med (til meg selv!), men såvidt jeg kan skjønne har jeg ikke gjort noe jeg ikke burde så jeg regner med at det er noe eksternt man ikke kan gardere seg mot som har skjedd.

Synd for sykkelen, jeg har veldig lyst til å restaurere den, men om forsikringsselskapet ikke går med på det så er terskelen lav for å oppgradere! :)
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Post by Jeanette »

Da håper jeg ryggskadene bedres fort og at du snart er på veien på ny sykkel! =D>
Bjerknez

Re: Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Post by Bjerknez »

moonlit wrote:Siden jeg kjøpte den første Z750-en som kom i 2004 har jeg elska den. Kawasaki endret modellen litt underveis, det ble bl.a justeringer for å komme EU-utslippskrav i møte, men ingen av de etterkommende Z750-modellene var like gode som originalen etter hva jeg kunne skjønne.
Jeg er nok mer enn litt påvirket av Fast Bikes Magazine fra England og synes de har flotte vurderinger av sykler, de er litt nærmere å sette ord på følelsene rundt sykler enn f.eks norske Bike. Når FB sier at en sykkel er kjedelig (de senere Z750-ene) har jeg en tendens til å tro på dem. I mitt hode har Z750 med sin galskapsfaktor vært overlegen de fleste streetfigher-konkurrentene, kanskje med unntak av nyere modeller som BMW S1000R, MV Agusta etc, som koster en del mer.

Satte spesielt pris på motoren som hadde et solid klassisk rekkefirer-spark over 7-8000rpm og hvordan MC-en dermed ble en slags Jekyll/Hyde-sykkel som fikk en helt annen personlighet når man dro turtallet opp mot 10K.Utover utseendet var det vel ikke mye annet Z750 hadde på gang. Ikke justerbare dempere, dårlig bagasjeløsning, aerodynamikk som en låvedør. Men den motoren.. elsk.

Nå, derimot, har jeg klart å krasje Z750en etter å ha kjørt den nesten 100.000km siden kjøpet i 2004! Baby is gone!
Hedersbildet slik jeg vil huske den: http://pr0.no/dyret/DSC01043.JPG

Ergo må jeg ha noe nytt. Det virker som om Kawasaki Z800 som kom i 2013 er en verdig etterfølger. Den veier litt mye på papiret (men visstnok ikke merkbart), den ser veldig bra ut spesielt med Kawa-grønne detaljer og den har noen få HK mer enn Z750.. og ifølge FB er den like vill.
Hva synes dere som har kjørt den om Z800? Vil den tilfredsstille meg som er villig til å tilgi en hel haug feil så lenge MC-en har personlighet og får det til å krible når jeg gir på?
Om en motorsykkel er "vill" kommer helt ann på hvem du spør og hva slags sykler personen har kjørt. Jeg har ikke kjørt en Z800, men har kjørt og eid en STreet Triple R og sistnevnte har vel vunnet over Z800 i de fleste tester jeg har lest. Motormessig virker det ikke som at det skiller mye mellom disse to. Kanskje litt forskjellig karakterisitkk. I førsten opplevde jeg Street Triplen som ganske "vill" men det var i forhold til hva jeg var vant med før denne som var en 1300 cruiser. I dag kjører jeg BMW S1000R og det får nærmest Street Triplen til å virke som en A2 sykkel i forhold. Street Triple R er fortsatt en fantastisk sykkel og den er bedre enn BMW'en på noen områder synes jeg. Men ikke på motor/dempere/elektronikk etc.

Momentet har også en vesentlig ting å si, ikke bare hestene. Jo mer kubikk jo mer moment. Så kommer spørsmålet om HVOR momenttoppen kommer og hvor sykkelen yter best. R-sykler har kreftene ofte veldig langt oppe, nærmere rødmerkingen, mens gatesykler/nakensykler har kreftene plassert lenger ned og føles derfor mer anvendelige til gatebruk.

Me ntil spørsmålet ditt. Det ser ut til at du får svaret ditt her muligens:
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Post by moonlit »

Bjerknez wrote:Om en motorsykkel er "vill" kommer helt ann på hvem du spør og hva slags sykler personen har kjørt. Jeg har ikke kjørt en Z800, men har kjørt og eid en STreet Triple R og sistnevnte har vel vunnet over Z800 i de fleste tester jeg har lest. Motormessig virker det ikke som at det skiller mye mellom disse to. Kanskje litt forskjellig karakterisitkk. I førsten opplevde jeg Street Triplen som ganske "vill" men det var i forhold til hva jeg var vant med før denne som var en 1300 cruiser. I dag kjører jeg BMW S1000R og det får nærmest Street Triplen til å virke som en A2 sykkel i forhold. Street Triple R er fortsatt en fantastisk sykkel og den er bedre enn BMW'en på noen områder synes jeg. Men ikke på motor/dempere/elektronikk etc.
Har sett mye på Street Triple! Tusla faktisk innom AMD her om dagen og kikka nøye på den. Leser mye Fast Bikes Magazine og de gutta elsker den jo. Hinderet er utseendet, spesielt lyktene.. den ser jo helt bonkers ut. Ikke like ille som BMW F800R, men close.
Blå BMW, hvit Street Triple:
Image
Bjerknez wrote:Momentet har også en vesentlig ting å si, ikke bare hestene. Jo mer kubikk jo mer moment. Så kommer spørsmålet om HVOR momenttoppen kommer og hvor sykkelen yter best. R-sykler har kreftene ofte veldig langt oppe, nærmere rødmerkingen, mens gatesykler/nakensykler har kreftene plassert lenger ned og føles derfor mer anvendelige til gatebruk.
Har funnet ut (etter å ha testa Suzuki SV650 f.eks) at jeg foretrekker sykler med litt kontrast mellom effekten oppunder rødlinja og midt i registeret. Z800 har visstnok tonet det ned litt i forhold til Z750, men med mer punch over hele linja tror jeg det kan bli en bra totalpakke.
Dragracet du linka til viser det ganske tydelig.. :)

Doktoren har gitt meg kjøreforbud på alle tohjulinger i et par måneder så får ikke prøvekjørt helt ennå, men en må jo ha noe å glede seg til.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Bjerknez

Re: Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Post by Bjerknez »

Blir mest smak og behag tror jeg hva man velger.

MT09 er nok den som gir deg mest motor for pengene. Har kjørt denne og den har virkelig ett fint bunndrag. Men desverre har dem spart på dempere, for makan til svampete dempere har jeg aldri opplevd på noen sykkel. Også liker jeg heller ikke den påklistrede Casio klokken fra 80-tallet (les speedometeret) som den ikke engang har klart og plassere midt på styret. Bortsett fra disse to tingene så har jeg litt sans for den faktisk.

Street Triplen har jeg kjørt veldig mye da jeg jo har eid en slik og en bedre balansert og svingvillig sykkel tviler jeg på finnes. BMW F800R har jeg null nada kjennskap til, men klarer liksom ikke å plassere den. Ingenting med denne gir meg noe inntrykk av råskap med tanke på utseende vertfall.

Den siste Yamahaen på bildet synes jeg bare er kjedelig å se på. Sikkert en trygg og god sykkel og alt det der, men gud så kjedelig... Jeg liker heller ikke denne "Race Blue" kombinasjonen som yamaha kjører med knallblå felger etc. Skal dem gjøre syklene sine kulere så holder det ikke med å pøse på med farger.

Det er mange delte meninger om Street Triplen når det kommer til utseendet da jeg skal inrømme at det er noe spesielt for noen, men dette er den klart beste sykkelen i klassen i mine øyne. De andre når den ikke en gang til anklene med tanke på den totale pakken man får. Z800 ville jeg nok plassert på en god andreplass, forran MT09'en hvis den var med på bildet.
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Post by moonlit »

Jepp, det er inntrykket mitt også. Men jeg er over snittet forelska i Kawasakier (jeg ble sendt i seng sammen med broren min som liten med trusselen SISTE MANN I SENG ER EN KAWASAKI!), ellers hadde jeg nok landa på en street triple.

Tok forresten feil av lykta på BMW F800R, det er visst de andre F800-modellene som har doble lykter med forskjellig størrelse..
F800R ser bare litt tilbakestående ut, stakkars. BMW vil alltid være litt vel traust for meg, uansett..
Image
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Bjerknez

Re: Kawasaki Z800, god oppgradering fra Z750?

Post by Bjerknez »

moonlit wrote:Jepp, det er inntrykket mitt også. Men jeg er over snittet forelska i Kawasakier (jeg ble sendt i seng sammen med broren min som liten med trusselen SISTE MANN I SENG ER EN KAWASAKI!), ellers hadde jeg nok landa på en street triple.

Tok forresten feil av lykta på BMW F800R, det er visst de andre F800-modellene som har doble lykter med forskjellig størrelse..
F800R ser bare litt tilbakestående ut, stakkars. BMW vil alltid være litt vel traust for meg, uansett..
Image
Så sant man da ikke tar en titt på S1000R 8)

Den er ikke mye traust for å si det sånn...
Post Reply