Rett turtal?

Prat om tung MC.
Post Reply
huffameg
Posts: 27
Joined: 21 Aug 2014 19:19
MC: Honda CB750C 1982

Rett turtal?

Post by huffameg »

God morgon!

Eg ville høyre litt om kva turtal det er meiningsfullt å køyre på.
I helga skifta eg kjede og drev for fyrste gong og oppdaga at tidlegare eigar har hatt på færre tenner på bakdrevet enn det som er spesifisert i manualen, noko som skulle tyde at eg får mindre akselerasjon og høgare toppfart. No har eg skifta til eit drev som passar spesifikasjonane, og erfaringa frå køyringa er at sykkelen trekk ganske mykje betre, det kjennast meir komfortabelt og "balansert" å køyre, og eg merkar at sykkelen fint kan trekke på mykje lågare turtal enn det den kunne før. Til gjengjeld må eg bruke høgaste gir allereie i 60 km/t, noko som kjennast rart. Eg køyrer 750 kubikk.

Altså: På sykkelen min kan eg fint køyre rundt i byen på rundt med eit turtal 2000-2500, medan eg køyrer rundt 3000 i 60 km/t på øvste giret. Korleis høyrest det ut? Kva har andre i 30 60 og 80 km/t? Eg uroar meg for at turtalet vil bli veldig, veldig høgt på motorvegen, at eg ikkje har fleire gir å gå på og at sykkelen vil sluke bensin. Samstundes ser eg på nett at mange snakkar om å liggje i 5-6-7000... Tankar?

Edit: Eg kan leggje til at med 18/43 drev får eg ei ulikning på 2,388, ifølgje handboka.
Bjerknez

Re: Rett turtal?

Post by Bjerknez »

Nå vet ikke jeg hva slags sykkel du har bortset fra at det er en 750cc, men så lenge drevene er slik de skal være i følge manualen så er det slett ikke uvanlig at turtallet vil nærme seg 6.000rpm på motovei i 100-120km/t.

Min BMW S1000R har et turtall på rundt 5.500rpm i 120km/t i høyste gir. Motorer med mindre kubikk har ofte høyere turtall i samme hastighet. Med min Street Triple R som er en 675cc så hadde jeg litt over 6.000rpm i 120km/t. Sykler med mindre kubikk er ikke like godt egnet for å kjøre på motorvei da turtallet blir ganske høyt. Det er nok ikke skadelig for motoren for såpass tåler den nok, men det er nok mer det at lyden blir ubehagelig for fører.
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Rett turtal?

Post by moonlit »

Ikke tenk for mye på turtall så lenge MC-en reagerer villig når du gasser på, er vel mitt korte råd!

Da jeg var nybegynner kjørte jeg på for høye turtall på min Z750 fordi jeg ikke ville "daukjøre" den, men det er ikke noe i veien for å gire opp tidligere og dermed ligge på lavere turtall. Så lenge du unngår å ligge på så lave turtall at sykkelen "hoster" eller klager når du gir gass i 40-90 km/t, er det etter min mening helt innafor å ligge lavt.
Alt man trenger for å unngå daukjøring er å dra den helt ut på girene en gang innimellom og kjøre den ordentlig varm :)

I høyere hastigheter vil du antageligvis ligge i øverste gir uansett, men *ikke* bekymre deg over å ligge på høye turtall i over 90-100+ km/t. Det er helt normalt, de fleste MC-er trenger langt flere hestekrefter for å kjøre i 120 enn i 80 fordi de er lite aerodynamiske.

Ang. motor:
Det er vilt mye forskjell på å kjøre en 2-sylindret V-twin-sykkel med stor motor som har rødmerkinga på 7000rpm, den vil trives på langt lavere turtall enn en 600-kubikkers rekkefirer med rødmerkinga på 11-12.000 RPM som godt kan ligge og cruise i 6-7000rpm.

Fortell hvilken sykkel du har, da blir det lettere å vurdere. Fant en annen tråd om det samme:
http://www.kawiforums.com/ninja-650r-er ... stion.html
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
huffameg
Posts: 27
Joined: 21 Aug 2014 19:19
MC: Honda CB750C 1982

Re: Rett turtal?

Post by huffameg »

Takk for gode svar!
Eg køyrer ein eldre sykkel, Honda CB750C 1982.
Eg er vel ikkje redd for å køyre på lågt turtal, men det kjennast rart ut å ha brukt opp gira allereie i 60 km/t.

Eg skjønner at eg må rekne med høgare turtal på motorvegen, oppimot 6000, men vil ikkje det føre med seg eit enormt bensinforbruk, eller flatar det ut? Sidan eg har ein tursykkel vil eg jo ikkje bruke eit større bakdrev dersom det aukar forbruket mykje..
Bjerknez

Re: Rett turtal?

Post by Bjerknez »

Uten at jeg er noen ekspert så tror jeg ikke du skal bekymre deg over turtallet. Jeg tror at en mc motor er laget for å takle høyere turtall, derav også hyppigere service og oljeskift. Kjører selv en BMW S1000R og her ligger turtallet på rundt 5.000-5.500 rpm ved 100 km/t. Det er tross alt kun halveis til sperra slår inn på rundt 12.000rpm. så jeg tror motoren trives bra i det turtallet. Det er også i den hastigheten (eller der omkring) den skal gå mest økonomisk hvis jeg har forstått rett. Min bruker i følge kjørekomputer 0.61 l/m på blandet kjøring og jeg kjører til tider aktivt. Min Street Triple R som var en 3-sylindret 675cc brukte 0.49 l/m på blandet kjøring.

Jeg har kjørt E18 fra kristiansand til Horten med Street Triplen (uten stopp) i hastigheter på 100km/t ++ og det går helt fint. Tut og kjør :)
Post Reply