Lanesplitt

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Lanesplitt

Post by asianjesus »

Hei!
tenkte å skrive dette på "How To" temaet, men fikk ikke til å skrive nytt emne..

Spørsmålet er at i utlandet som USA, Australia osv. gjør syklene noe som heter "lanesplitting". De kjører mellom bilene i tett trafikk og dette er fult lovlig.
Lurer på om dette er lov i Norge/Norden eller ikke?

Finner ikke noe info om dette, verken på MC læreboka eller på nettet.

Takk på forhånd!
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Lanesplitt

Post by The Cowboy »

Vel, i USA er det IKKE lovlig.. Utenom i Cali.. (eneste staten som har dette)..
Slik jeg har skjønt det, er dette lovlig i samtlige andre land i verden..

Har ikke sett noen lov mot dette i norge, men som lastebilsjåfør, har jeg hatt mer enn en sykel som har syst forbi meg i sakte/stille kø på motorveier..

Og som passe ny sjåfør, har jeg selv utført filtrering et par ganger..
Lurer på om jeg spurte sjåfør læreren min om det, men husker ikke i farten..

Men som sagt, etter beste viten, fult lovlig i norge! Men bruk hue!
User avatar
Benjaminsen
Posts: 7
Joined: 01 Dec 2014 22:35
MC: Suzuki GSR 600 2006

Re: Lanesplitt

Post by Benjaminsen »

Er som The Cowboy sier, ingen lov mot dette i norge! spurte kjørelæreren min da jeg tok lappen, og han sa det var helt lovelig. Men skulle det skje en ulykke med en bil som krysser over vet jeg ikke hvordan det blir med tanke på forsikring og hvem sin skyld det blir.. så ta det rolig!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Lanesplitt

Post by supermons »

Det regnes som forbikjøring i samme felt, og er helt lovlig, men du må kjøre på venstre side om det er ett felt eller mellom feltene om det er to felt. Forbikjøring på høyre side er ikke lov.

Har gjort det mye selv, også forbi politibiler (så de sier ingenting). Er litt en øvingssak, og litt ekkelt i starten. Mitt tips er å henge deg på en mer erfaren sykkel (eventuelt en brei og bråkete Harley) og følge dem. Kjører de for fort for deg, så slakker du bare og prøver igjen senere.
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Re: Lanesplitt

Post by asianjesus »

Ok! Takk for svarene. Tenkte også på dette da jeg jobbet på ferge. når det var 5 linje med bil kø, motorsyklene kjørte bare forbi og stilte seg foran bilene.
Snakket med en, og han mener det har noe med sikkerhet å gjøre at bilistene ser deg ikke så godt når du står bak en bil (og de kommer bakfra).

Det er ikke noe viktig for meg da jeg bor i byen(Trondheim) Og her har vi jo kollektivfeltet som vi kan bruk.
Villa bare vit om det er noe regel ang. dette.

Takk for svarene!
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Lanesplitt

Post by moonlit »

Ikke forbudt i Norge!

Men etter noen år med å lanesplitte i rushen i Oslo, har jeg oppdaget noen tips som kan gjøre hverdagen tryggere:

1. La være å lanesplitte når du kjører over 50 km/t, da legger du deg inn. Mindre irritasjon på de andre, for det meste.

2. FØLG MED PÅ FORHJULENE TIL BILENE DU KJØRER FORBI! Sykt viktig for å oppdage tidlig de som er i ferd med å svinge over foran deg. Spesielt hvis du får et lite opphold i en av filene foran deg som en av bilistene i den "andre" filen kan tenkes å utnytte ved å vrenge over kjapt, eller om det er biler som du ikke helt klarer å lese hensiktene til.
Om forhjulet ikke svinger, kan ikke bilen skjene over. Simple as that.

3. Rett i ryggen, slapp av i overkroppen, klem knærne rundt tanken og vær klar til å bremse. Få "Zen"-avslapningen så blir det morsommere. :)

4. Blink deg inn for å slippe fram MC-er bak deg. Alle kjører forskjellig, og det er ikke flaut å holde lavere marsjfart ved lanesplitting.


I tillegg liker jeg å splitte mellom de to filene lengst til venstre, der det er flere enn 2 filer. Om det er andre MC-er som lanesplitter mellom andre filer, vurder å flytte deg dit slik at alle MC-er kjører mellom de samme filene. Vis respekt overfor bilistene som gjør plass ved å utnytte denne plassen, og ikke kjøre på den andre siden av dem.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Lanesplitt

Post by supermons »

Veldig gode tips moonlit, du har fått ned på "arket" en del ting jeg har gjort men ikke bevisst tenkt over :)

Punkt 4 er også veldig viktig, noen lanesplitter hver dag til og fra jobb og kjører sinnsykt fort imellom køen. Jeg har iallefall ikke sjangs til å følge på dem.
huffameg
Posts: 27
Joined: 21 Aug 2014 19:19
MC: Honda CB750C 1982

Re: Lanesplitt

Post by huffameg »

Lovleg!
Kanskje ikkje naudsynt å seie det, men du har sjølvsagt ikkje lov dersom det gjer at du må krysse ei heiltrukken linje.
Bjerknez

Re: Lanesplitt

Post by Bjerknez »

Fergemannskapet ser helst at motorsyklister kjører helt fremst i køen. Grunnen til dette er at de kan plassere deg på steder som ikke tar opp en vanlig bilplass, samt at det er tryggest å parkere sykkelen HELT fremst på fergen med forhjulet inntil lemmen. Da "løser" du fast sykkelen og den står stødigere. Motorsyklister er sjelden også hinder for annen trafikk så med tanke på trafikkflyt så er nok alle mest tjent med at vi kjører av fergen først.

Tar du feks. Moss Horten fergen så får du beskjed i bilettluka om å kjøre helt fremst. Jeg kjører ALLTID fremst i køen når jeg skal ta fergen. Uten unntak.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Lanesplitt

Post by JohnnyTh »

I Tyskland er det ikke lovlig. Men det har da gått greit når jeg har gjort det der :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lanesplitt

Post by tshansen »

Er det ikke lov å lanesplitte i Tyskland.... :-#

Da har jeg noen svin på skogen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Lanesplitt

Post by The Cowboy »

JohnnyTh wrote:I Tyskland er det ikke lovlig. Men det har da gått greit når jeg har gjort det der :)
Men i tyskland så hater de jo tydelig motorsykler.. hehe! Bare se på youtuben, nesten alle "angry ppl vs biker" er jo fra tysklands området.. hehe!

Og angående det som sto om bastøfosen, jeg fikk ikke beskjed av luka å kjøre frem, så jeg tok ikke sjansen på å kjøre frem, var ikke sikker på hvordan det var.. Var jo full pupp av biler i samtlige felt, og helt ut, nesten ned til tunnelen igjen.. Dette var i sommer, når jeg skulle til rudskogen.. Filtra frem til luka nesten, men etter luka ble jeg usikker.. Aldri sett noen filtre der før heller, derfor usikkerheten!

Men filtre ellers gjør jeg støtt og stadig.. Kjører gjerne ut i rushen kun for å kunne passere masse biler.. hehe! Nå er det ikke noen 2 felts veier med rush her i bygda, men det står nok kø igjennom porsgrunn ellers.. \:D/
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Lanesplitt

Post by JohnnyTh »

En av de plassene jeg ikke filtrer er i køen inn til bilettluke før ferja. Når jeg har kjøpt billett så kjører jeg helt frem.

I Tyskland er de nok ikke vandt til at motorsyklister kjører meg gul jakke. MAnge la seg ut til siden og slapp meg forbi. KAnskje de trodde jeg tilhørte nødetatene og var på vei til ulykken forran oss.
Bergen

Re: Lanesplitt

Post by Bergen »

Kjører hver dag mellom køene, og passerer ofte politi på min jobbpendletur. Aldri blitt stoppet pga dette.
Har en forholdsregel; jeg stoler ikke på noen! Følger med alle forran meg på hver side, og har fingrene på bremsehendel og clutch hele tiden. Går mye på magefølelse å kjøre mellom kø.
Post Reply