Tips til kjøring

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Tips til kjøring

Post by asianjesus »

Hei! Er ny i forumet.

Jeg begynte med opplæring for klasse A i høsten 2014, men ble ikke ferdig. Klarte å kjør 6 dobbeltimer. og nå i våren skal jeg gjøre ferdig resten.
Noe tips på hva sensorene leger høyest krav på? eller Hva jeg absolutt ikke må gjøre under føreprøven?

Jeg har 0 erfaring med 2 hjul i Norge(untatt kjøretimene). og bare noen dager i utlandet(125cc)
Og 6år erfaring med bil.

Jeg er ganske kort(165cm) og sliter med de store skole syklene, spesielt med passasjer(læreren).

Alt av tips blir jeg takknemlig for! Vil bare gjøre alt jeg kan for å få lappen.

Takk.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Tips til kjøring

Post by The Cowboy »

Relativt ny sjåfør selv (kjørt bil i 14 år og lastebil i 10, men sykkel fikk jeg i høst)
Kan si som så, om du kan dine trafikkregler, og er trygg i trafikken, er mye gjort..
kjørelærer/senson sitter sjeldent på lenger, men kjører en egen sykkel bak..

Om sykkelen du får på skolen er for stor, bare spør om de har en mindre.. (Ikke sikkert de har, men kan hende du får bruke en klasse 2 sykkel istede, da disse kan være mindre, men helt lik en klasse A ellers.. )

Kjenner du noen med sykkel eller bare en moped for den del, så spøs om å få låne litt i ny og ne, da du på den måten får trening i gir og håndtering av sykkel..
Moped kontra motorsykkel er mest i størrelsen og kreftene, men prinsippet er det samme! Gir, gass og brems er like! (og mopedlappen fikk du med bil lappen antar jeg.. )

Utenom det, ønsker jeg deg lykke til! :-#
User avatar
Benjaminsen
Posts: 7
Joined: 01 Dec 2014 22:35
MC: Suzuki GSR 600 2006

Re: Tips til kjøring

Post by Benjaminsen »

Ny sjåfør på sykkel jeg også! og var selv ganske usikker på vei til førerprøven!
men mitt inntrykk er at sensor (som satte på egen sykkel) så på selvsikkerhet. ikke nøl i hvor du skal være plasert, når du skal bremse, kjøre, stoppe osv. men da må du jo være sikker på at det er rett, ikke nøl og vims frem og tilbake. ellers er det som på alle andre førerprøver! fotgjengere, fartsgrense, vikeplikt, plasering osv osv!
Lykke til!
Bjerknez

Re: Tips til kjøring

Post by Bjerknez »

Jeg kjørte opp på tung i 2014 og jeg sier meg enig Benjaminsen.

Plassering i veibanen ved kjøring/før lyskryss/rundkjøring/bak trailere etc. er svært viktig og dette er dem veldig nøye på. Om du glemmer blinklyset noen ganger er ikke så nøye, men sørg for å plasser deg riktig. De fleste mopedister jeg har sett langs veien skjønner ikke fletta av riktig plassering, så dette må du få prentet inn så fort som mulig. Med MC er det faktisk flere måter og plassere seg inn mot rundkjøringer på enn med bil. Sørg for at bilister ser hvor du vil hen ved å plassere deg riktig.

Ligger du bak et vogntog så sørg for å ha god nok avstand og ligg ut mot midten av veien slik at vogntogsjaføren ser deg i speilene. Gjør deg synlig HELE tiden. Ligger du bak en bil med henger som har dårlig sikret last, så kom deg sprenstreks forbi eller evt. hold deg laaangt bak. En planke som detter av bilen kan regelrett drepe deg på flekken.

Men som sagt... det viktigste er sporvalg, sporvalg, sporvalg. Gjør deg synlig og vis hvor du vil hen. Det har man mulighet til å gjøre med en mc i større grad enn en bil.
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Re: Tips til kjøring

Post by asianjesus »

Tusen takk til alle de fantastiske tipsene.
Er meget nærvøs på det her og krysser fingrer og tær på at det skal gå bra.
Er mest usikker på plassering på vei med sykkel.
Men heldigvis fikk jeg tak i noen som kan øvelsekjør med meg slik at jeg får håndtering av sykkel i trafikk til å sitte bedre i finger tuppene.

Igjen tusen takk for tipsene! Denne forumet er fantastisk!
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Re: Tips til kjøring

Post by asianjesus »

Spørsmål ang. plassering på motorveien eller to delt kjørefelt. Eller se vedlegg.
Vedleg har jeg tegnet selv med Paint, så litt dårlig grafikk, men poenget mit skal være synlig.

Spørsmålet mitt er: er plassering på mottorsykkel riktig på de to feltene?
Hørte at plassering skal være slik at man har rom til å sving for å unngå om det er noe uønskelig skjer.

Takk på forhånd!
Image
Post Reply