Mer komfor

Prat om tung MC.
Post Reply
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Mer komfor

Post by Treize »

Jeg skaffet meg i fjor min første motorsykkel en Yamaha xj6 f diversion etter å ha gått mange runder med meg selv. Motorsykkelkategoriene adventure, naken, chopper, cruiser og ikke minst de mangfoldige sykkelene i disse kategoriene gjorde at valget ble nærmest "umulig" da jeg skulle skaffe meg en sykkel. Jeg er veldig glad i det meste. Jeg hadde et tidligere innlegg i 2008 hvor jeg var ute etter en laaangturs sykkel og som svar fikk jeg alt fra "kolossale" til det litt mindre og priser alt mellom himmel og helv... I 2014 falt valget på en xj6 fullkåpe. "Verdens ende" turen får vente til når jeg får bedre tid og råd...

Etter å ha "klimatisert" kroppen min til sykkelen så har jeg klart å ignorere/forsvunnet en del smerter fra kroppen. Men det er fortsatt en del ting jeg ønsker å få løst før jeg foretar en tur til Europa i sommer.

smerter/stivhet i håndleddene: er det mulig å finne et styre som er rettere og mindre buet mot fører?
smerter/stivhet i korsryggen: høyere styret kan kanskje løse saken? fins det en løsning på dette?
skarp benvinkel: mulig å senke fotvilere?

og i tillegg: om noen har samme sykkel, har noen opplevd når man girer at det lages en "kraftig" "klonk" de første girene? Leste et sted at det var "normalt" på disse syklene. er det noen som kan bekrefte det?
Bjerknez

Re: Mer komfor

Post by Bjerknez »

Jeg gikk selv fra en Cruiser (som min første sykkel) og rett til en Triumph Street Triple R. Det første jeg bemerket meg var at jeg fikk fort vondt i håndleddene på sistnevnte. Grunnen er at man som fersk mc fører og i tillegg på en sykkel man ikke er vant til, må vende seg til sykkelen. Det tar noen mil før kroppen vender seg til den nye sittestillingen og i førsten er man også litt "stiv" i kroppen. Det gjør at man blir fort sliten i rygg/håndledd etc.

I dag ca. 3.000km. så kjører jeg faktisk lenger på sistnevnte enn Cruiseren uten å få vondt. Grunnen er at på Cruiseren så satt jeg veldig godt de første milene, men siden man sitter nermest 90 grader med ryggen så kommer alle dumper RETT opp i ryggraden og det fikk vertfall jeg vondt i ryggen av på lengre turer. Så fra mitt standpunkt så er en sykkel ala Street Triple R bedre på langturer enn en cruiser. Men dette blir jo også smak og behag.

XJ6 og Street Triple er ganske like med tanke på sittestilling og faktisk sitter man litt mer oppreist på en XJ6.

Men ja, fothvilere kan justeres, salen kan sikkert heves ved å kjøpe en annen sal etc. Om ikke forhvilerene du har kan justeres så kan du får kjøpt justerbare. Hør med din forhandler. Men rådet mitt er å ta noen lengre turer og bli vant med sykkelen. En god tur på 30-40 mil. Stopp når du begynner å få vondt og strekk litt på beina og hopp opp på sykkelen igjen å kjør videre. Får du fortsatt vondt etter en del mil i salen, så kan du begynne å tenke på evt. modifikasjoner. Kanskje du også kanskje trenger en annen type sykkel?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Mer komfor

Post by supermons »

Det finnes spacere til å heve styret, slik at det blir høyere. Du kan også selvsagt bytte styret, men litt heving vil nok utgjøre en del. Søk på "bar risers" for å finne dem.

Oppgradering av setet er en lett løsning, jeg kjøpte comfort-sal til min forrige MC, det hjalp en god del på komforten.
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Re: Mer komfor

Post by Treize »

aha takk for svar

"spacere"

"sete"

"nytt styre"

"justere fotvilere"

takk for tips, dette skal jeg forhøre meg med forhandler imorgen.
Jeg har forøvrig kjørt ca 4000km nå med sykkelen så jeg tror jeg og sykkelen er temmelig innkjørt. Men det verker fortsatt i ryggen og i håndleddene. Ny sykkel kan jeg glemme nå, nå som jeg "nylig" har anskaffet meg sykkelen. Jeg vil gjerne ha sykkelen litt til før jeg eventuelt tenker på ny. Forhåpentlighvis blir det den nye Honda true adventure sykkelen, siden det er en sveitserkniv av en motorsykkel. Håper den ikke blir for dyr heller. Fingers crossed :)
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Mer komfor

Post by Trond_V »

Håper de punktene du nevner over her, løser problemene dine. Er nok desverre slik at enkelte sykler bare ikke passer til enkelte personer sin fysikk.
Etter tre år, så bytta jeg ut min FZ6 i en MT-07.
Post Reply