Ønsker innspill til første MC-kjøp

Prat om tung MC.
Post Reply
rg2720
Posts: 3
Joined: 16 Feb 2015 12:02

Ønsker innspill til første MC-kjøp

Post by rg2720 »

Hei folkens,

Jeg hadde oppkjøring siste mulig dato i høst og har siden da gledet meg til våren. Nå er den snart her og jeg har begynt å se etter MC på finn.no.

Planen har hele tiden vært å kjøpe en Suzuki GSXF 600 eller 750. Men så kom jeg til å tenke på at jeg er relativt høy (188cm) og jeg husker den ene skolesykkelen jeg brukte var veldig lav. Det var ubehagelig å måtte holde foten oppe for at ikke bakbremsen skulle begynne å ta ved at jeg hvilte foten på den.

Er Suzuki GSX-F OK for en som er på min høyde? Eller har dere andre innspill rundt valg av første sykkel?

Takker for all input :D
Bjerknez

Re: Ønsker innspill til første MC-kjøp

Post by Bjerknez »

Eneste løsningen er å prøvesitte/kjøre flere sykler for å finne den som passer til deg. Personlig synes jeg japanske sykler er ganske sjeleløse.

Ta en titt på Triumph Street Triple R, Ducati Monster, MV Agusta etc. Litt annerledes og du skiller deg litt ut. :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Ønsker innspill til første MC-kjøp

Post by supermons »

Ducati Monster kommer iallefall til å bli liten. Og det er ingenting galt med å kjøre japansk, kan gi vel så gode MC-opplevelser det!

Men som Bjerknez sier så lønner det seg å prøve sykler for å se om de passer deg. Har ingen input, da jeg er racing størrelse :P
Bjerknez

Re: Ønsker innspill til første MC-kjøp

Post by Bjerknez »

supermons wrote:Ducati Monster kommer iallefall til å bli liten. Og det er ingenting galt med å kjøre japansk, kan gi vel så gode MC-opplevelser det!

Men som Bjerknez sier så lønner det seg å prøve sykler for å se om de passer deg. Har ingen input, da jeg er racing størrelse :P
Har ikke sagt at japansk er "galt". Jeg sier bare at det for meg virker litt sjeleløse. Synes alle ser mer eller mindre like ut.

Jeg er riktignok 182cm., men jeg satt vertfall fint på Monsteren. Dog er den orginale salen noe hard og man ligger litt for mye fremoverlent synes jeg til at man kan kalle det streetfighter. Men ellers så er det en flott sykkel designmessig og skiller seg vesentlig ut i forhold til sykler som Yamaha MT09 og andre japanske sykler. Street Triple R er jo en sykkel som har vunnet de aller fleste tester i det segmentet og kan vel nesten nermest kalles en målestokk i klassen. Dog er det mange som ikke liker fronten. Men personlig elsker jeg hele sykkelen. Hel helt rå sykkel rett og slett.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Ønsker innspill til første MC-kjøp

Post by supermons »

Jeg tippet at siden jeg følte jeg satt veldig godt på de nyere Monsterne så ville de bli litt små for de som er høyere enn meg, men greit å vite det passer for dere også :) Jeg er 1,75 forresten.

Ingen tvil om at Street Triple R er en kjemperå sykkel 8)

Vet ikke helt budsjett og årsmodell trådstarter ser for seg, men en sykkel som har blitt tatt godt vare på og som du liker blir nok ikke feil uansett. Jeg har iallefall ikke hatt noen problemer med noen av mine "nyere" Suzukier.
Bjerknez

Re: Ønsker innspill til første MC-kjøp

Post by Bjerknez »

supermons wrote:Jeg tippet at siden jeg følte jeg satt veldig godt på de nyere Monsterne så ville de bli litt små for de som er høyere enn meg, men greit å vite det passer for dere også :) Jeg er 1,75 forresten.

Ingen tvil om at Street Triple R er en kjemperå sykkel 8)

Vet ikke helt budsjett og årsmodell trådstarter ser for seg, men en sykkel som har blitt tatt godt vare på og som du liker blir nok ikke feil uansett. Jeg har iallefall ikke hatt noen problemer med noen av mine "nyere" Suzukier.
Jeg synes uansett det finnes langt mer spennende sykler enn de japanske budsjettsyklene. Sier ikke at dem er dårlige for det er dem garantert ikke, men man skiller seg liksom ikke spesielt ut...

MV Agusta har noen tøffe sykler, Street Triple er nevnt, Ducati Monster er også skikkelig tøffe sykler. Påliteligheten til disse tre vet jeg ikke så mye om men man får en del blikk når man kjører slike sykler. BMW har også en S1000R, men denne blir jo fort litt dyr igjen...

Spesielt Suzuki GSX650F synes jeg var en utrolig kjedelig sykkel, både utseendemessig og prestasjoner. Følte den manglet kraft. Men det skal sies at hvis man ikke har kjørt sykkel før, så vil enhver sykkel imponere deg med tanke på ytelser, helt til man prøver andre sykler... 8)

Dette gjelder så klart meg også. Street Triplen er heller ikke den raskeste sykkelen, men den holder tritt med de fleste (også 600cc R-sykler) opp til 150km/t. Men hvor ofte kjører man over 150km/t?
En kompis hadde en GSX650F og vi tok en uformell flying start og han hadde ikke nubbesjans med sin GSX650F. Men så klart... ser man på hva man får for pengene så er GSX'en en flott sykkel. Men den veier jaggu meg nesten 250kg. og det synes jeg er veldig mye for en slik sykkel.
Bob Lien
Posts: 5
Joined: 23 Nov 2015 08:28
MC: Kawa 1100 Spectre
HD Fat Bob

Re: Ønsker innspill til første MC-kjøp

Post by Bob Lien »

Kommer helt an på preferanser du har. I og med at du er såpass høy så ville jeg som de over nevner ihvertfall tatt meg litt tid til å finne en sykkel der du får god sittestilling.
Jeg har hatt R-sykler, gamle Hondaer og Kawaer. Alle sammen har gitt kjøreglede, men alt til sin tid. Nå er jeg blitt såpass voksen at cruisere tiltaler meg mer enn råtassene. Jeg er 1,85 på en god dag og må si at R-sykler generelt for min del blir ubehagelige i lengden. Lånte nylig en god gammel slager (FZR1000) og måtte ta hyppige pauser for å strekke på beina. Syklene du nevner er vel type sportstourer så du bør vel få en nogenlunde ok sittestilling på dem, men jeg kjenner ikke de spesifikke modellene.
Ellers er jeg enig i at nyere japanere er noe sjelløse. Personlig ville jeg helt klart gått for Ducati eller lignende, men det blir jo som å diskutere mora eller dattera. Hver sin lyst.
Håper du finner en sykkel du trives med og får mange fine timer på veien.
Live to ride, ride to live 8)
Bob Lien
Posts: 5
Joined: 23 Nov 2015 08:28
MC: Kawa 1100 Spectre
HD Fat Bob

Re: Ønsker innspill til første MC-kjøp

Post by Bob Lien »

Så ikke at innlegget var fra forrige vinter. Hvilken sykkel ble det og er du fornøyd?
Live to ride, ride to live 8)
Post Reply