GSX-F 600 er kranglete å få i nøytral

Prat om tung MC.
Post Reply
Kimsa
Posts: 7
Joined: 25 Apr 2014 09:11
MC: Suzuki GSX-F 600 1996 mod.

GSX-F 600 er kranglete å få i nøytral

Post by Kimsa »

Hei folkens.

Er helt ny på forumet, og akkurat blitt eier av min første sykkel.

Skulle desverre ønske jeg slapp bli forum bruker å spørre etter hjelp kun 50 mil etter første sykkel kjøp, men sånn ble det nå :roll:

Handlet meg en 96 modell GSX-F 600 på mandag, jeg hadde sett på flere i forkant og opplevde cluthen som tung å klemme inn på alle, derfor tenkte jeg ikke videre over det heller på den jeg kjøpte. Sykkelen fungerte knirkefritt på transport ettappen hjem, 25mil. Men etter det har den blitt kranglette å få i fri. Den hopper over, og en gang i blandt kveles den også selv om jeg har clutchen inne når jeg setter den i 1 fra fri.

Girkassen ellers fungerer knirkefritt. Naboen som er sjåførlærer på MC har prøvekjørt den og finner ikke noe å pirke på selve kassa, så jeg undres hva dette kan være.

Stopper uansett innom min lokale MC shappe og bestiller en ny wier med strøpe etter jobb i dag så den ikke blir så tung, spørsmålet er bare om dette løser det? Må også legge til att justeringsskruen på hendelen er skrudd så langt ut som overhode mulig.
User avatar
Bone
Posts: 11
Joined: 19 Mar 2014 20:16

Re: GSX-F 600 er kranglete å få i nøytral

Post by Bone »

Har du prøvd å dytte den litt fremover når du skal sette den i fri ?
Kimsa
Posts: 7
Joined: 25 Apr 2014 09:11
MC: Suzuki GSX-F 600 1996 mod.

Re: GSX-F 600 er kranglete å få i nøytral

Post by Kimsa »

Da har jeg byttet wire i dag, og justert opp igjen det hele. Nå virker den som den skal. En må fortsatt være fjærlett på foten for å treffe fri, men den treffer, så etter litt kjøring i dag hvor jeg ble kjent med den går det meget enklere.

Tror jeg kan si att sykkelen er reparert :D
Kimsa
Posts: 7
Joined: 25 Apr 2014 09:11
MC: Suzuki GSX-F 600 1996 mod.

Re: GSX-F 600 er kranglete å få i nøytral

Post by Kimsa »

Helt frisk var den vist ikke. Giring og fri giring går som det skal nå, men intill sykkelen er varm så kveles den når jeg girer fra Fri til 1.

Tips mottas med TAKK!
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: GSX-F 600 er kranglete å få i nøytral

Post by Yttervik »

Lenge siden det er bytte olje på den? Hvilken olje ble benyttet da?
Kimsa
Posts: 7
Joined: 25 Apr 2014 09:11
MC: Suzuki GSX-F 600 1996 mod.

Re: GSX-F 600 er kranglete å få i nøytral

Post by Kimsa »

Har akkurat kjøpt den, så veit ikke hvordan type olje som ble brukt. Den ble byttet sist høst, for ca 1000km siden i følge tidligere eier.

Har ikke fått rotet meg til å bytte enda, men har tenkt tanken om at dette kan være årsaken.
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: GSX-F 600 er kranglete å få i nøytral

Post by Yttervik »

Hmm, kan jo tenkes at forrige eier har brukt feil olje. Vet at feil olje kan føre til problemer med girskift, clutch osv. Kanskje greit å bytte olje og filter nå da, kjøpe anbefalt olje, så er i alle fall det utelukket?

Kunne jo også minne om dårlig/feiljustert clutch siden den stopper når du setter den i gir.
Post Reply