Ventiljustering / Ventilservice ZX6R

Prat om tung MC.
Post Reply
warchild
Posts: 3
Joined: 03 Feb 2014 19:41
MC: Svart Kawasaki ZX6R '07-08, en strøken frøken. :)

Ventiljustering / Ventilservice ZX6R

Post by warchild »

Hei,

Lurer på hvilke erfaringer folk har med ventiljustering og priser. Fikk tilbud fra den lokale Kawasaki forhandleren her i Drammen, og synes prisene var litt i meste laget. Jeg mener strengt tatt 7-8000,- burde være mer enn nok for noe slikt, og da er føler jeg meg ikke gnien engang. Man får trossalt gjort dette, inkl alle deler+olje for knappe 3000-3500,- i Tyskland. Da kan jeg like greit ta det med en "gratistur" på Nürburgring og komme ut mer eller mindre likt inkludert bensin, ferger, kost og losji.

Tilbud fra forhandler
----------
Oljefilter 169,-
Olje 445,- (3,2 L)
Luftfilter 495,-
Tennplugger 516,- (4 stk.)
Toppdeksel pakning 495,-
Pakning plugghull 390,- (2 stk.)
Frostvæske 245,-
Bremse væske 270,-
Arbeid ventilservice 6995,-
Verkstedmatriell 475,-
Totalt m/arbeid og deler 10495,-

På ventilservice bytter vi oljefilter, olje, luftfilter, tennplugger, toppdeksel pakning,
tennplugghull pakning, frostvæske, bremsevæske og sjekker klaring på ventiler.
----------

Biter meg også i at de skriver "sjekker klaring på ventiler". Høres litt ut som det blir merkostnad ved eventuelt faktisk arbeide. En sjekk går jo forholdsvis fort. Om det er tilfellet er det iallefall ran.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Ventiljustering / Ventilservice ZX6R

Post by Trond_V »

Dersom du spesifiserer kun kontroll & evt justering av ventilklaringer, så er det kun det de skal gjøre. Og ta betalt for. Eller har du spurt på pris for komplett service?
Kjenner ikke din sykkel, men på tidligere sykler (av eldre modeller) har ikke jeg måttet tappe olje for å justere ventiler.
Dersom det må gjøres for å utføre jobben er de så klart i sin fulle rett til det.



Der hvor jeg har hatt service på min sykkel tidligere, spør de gjerne om olje, etc er byttet. Viss jeg har bekrefter det, så er det greit. Da har det utgått.
Penger spart for meg - fornøyd kunde for de :)
warchild
Posts: 3
Joined: 03 Feb 2014 19:41
MC: Svart Kawasaki ZX6R '07-08, en strøken frøken. :)

Re: Ventiljustering / Ventilservice ZX6R

Post by warchild »

Jeg ba dem sende meg ett tilbud på ventiljustering da den er på 30k. Resten de ønsker å gjøre er forsåvidt greit, den står til vinterlagring hos dem (noe jeg betalte 2500,- for med sjekk - helt OK), føler dog prisen de vil ha for arbeidet, og at de i tillegg tar betalt for verkstedmatriell (hva enn det måtte være) var for høyt og ville dermed lufte det her for å høre med andre hva som er "normen".

Ønsker selvfølgelig ikke å være gnien, men penger spart er penger jeg kan bruke på andre ting til sykkeln osv. :)
kjells
Posts: 6
Joined: 17 Dec 2006 19:33
Location: Sandefjord

Re: Ventiljustering / Ventilservice ZX6R

Post by kjells »

Hør med Mc-Verkstedet Spinnin Wheel i Hof. Morten er tidligere Kawa-forhandler, og har drevet for seg selv i over 20 år. Alltid hatt humane priser.

Tlf 330 58533
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Ventiljustering / Ventilservice ZX6R

Post by bzzlink »

Synes dette hørtes ganske dyrt ut, men kan jo hende at noe tar spesielt lang tid på din sykkelmodell.

Jeg betalte 7600,- for samme service som det det der, inkludert kjede/drevsettbytte på min Gsr600

Det var hos http://www.hestmannmotor.no
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
warchild
Posts: 3
Joined: 03 Feb 2014 19:41
MC: Svart Kawasaki ZX6R '07-08, en strøken frøken. :)

Re: Ventiljustering / Ventilservice ZX6R

Post by warchild »

Takk for tilbakemeldingen. Har tittet litt på hvordan det utføres og ser jo strengt tatt ikke så veldig vanskelig ut. Dog er det noe jeg ikke gjør selv. Oljeskift etc kunne jeg helt sikkert fiksa sjæl, men når den likevel skal utføres kan det heller gjøres en full service.

Har vært meget opptatt i det siste og har ikke engang fått tid til å besvare tilbudet dems. Noe sier meg at jeg ikke vil få noe særlig bedre tilbud, så da er jo alternativet en annen plass. :)
User avatar
Bone
Posts: 11
Joined: 19 Mar 2014 20:16

Re: Ventiljustering / Ventilservice ZX6R

Post by Bone »

Hvor gammel er sykkelen ? Hører du tikkelyder ?

Det er vanlig med en ventilsjekk halvveis om du absolutt vil ha det i serviceheftet. F.eks på 24000km og så ventiljustering på 48000km. Det er ikke dermed sagt at de ikke justerer ventilene selvom det heter sjekk, det bare er mindre sannsynlig at det trengs.
Post Reply