Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Prat om tung MC.
User avatar
Bagger
Posts: 47
Joined: 10 Jul 2013 16:16
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Contact:

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Bagger »

Fart kan som du sier være farlig, men jeg er ikke helt enig med redselen din, du er redd for at du i verste fall skal kjøre deg i hel.
Dette hadde vært tragisk, helt klart, MEN frykten din bør være at du utsetter andre for skade eller at andre må bøte med livet pga at du hadde bestemt deg for å kjøre fort. DET er frykten alle bør ha, seg selv selvsagt også, men først frykten for å skade eller ta livet av andre. På samme måte som med kjøring med alkohol.

Vi som kjører mc vett alt for godt at vi deler dissen veiene med flere andre, noen går langs veien, noen krysser veien, noen kjører, noen kjører saktere en normalt og ser på natur osv, vi er normalt opptatt av at andre som ferdes langs veiene vi deler blir oppmerksome på oss, slik at vi ikke utsettes for unødvendig fare, på samme måte som vi håper andre tar hensyn og er oppmerksomme på oss, må vi også vise samme respekt.

Rådene er at forkuset blir mer innstillt på sikkerhet, ikke bare din, men også vi andre som deler veien sammen med deg.
Behold sykkelen du har, banekjøring er heller ingen dom ide, du vil få bedre ferdigheter samt forhåpentlig respekt for fart.

Beklager hvis det kom hardt over, men håper du forstår hva jeg mener, jeg vil ikke miste noen pga at noen ønsker å kjøre villmann, eller sette seg full bak rattet/styret, (den siste er jo ikke tiltenkt deg, men sjenerelt).
MEN å gi seg?, nei, få bukt på "villmannen" i deg og få respekt for andre som bruker veien, er endel av å bli voksen med andre ord.
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

Takk for en viktig pekepinn Bagger, det er helt sant som du sier her. Det er nok enklere å kun tenke på seg selv enn at man kan skade andre, selv om det også er en realitet.

Har hatt et par lengre ettermiddagsturer nå, senest nå i ettermiddag langs en svingete fjordvei. Fikk justert fjæra på det mykeste, men plages likevel litt med at sykkelen er veldig stiv og hard, og at kjørestillingen er ikke spesielt god på annet enn kortere turer (korsryggen får det verst).
Klarer å kjøre mer fornuftig med tanke på fart, men sliter litt med å få til skikkelig svingkjøring (tror det er blikk og kjøreteknikk det skorter på).

Tror nok uansett jeg kommer til å selge sykkelen, og gå over på en 600 streetfighter/nakensykkel. Eneste problemet er at jeg ikke finner en som er "tøff" nok i min prisklasse (rundt 60 000). Jeg elsker utseendet på sykkelen min, og med skinndressen jeg kjøpte i vinter ser det mycket bra ut når jeg speiler meg i butikkvinduer i byen :D 8)
Digger oppmerksomheten jeg får, er jo bare 25 år og det er viktig for meg at sykkelen ser bra ut.
Samtidig er det jo likevel viktigere at jeg har en sykkel jeg trives med, og som jeg er/kjører trygt på.
Et lite dilemma dette.. Noen tips til en stilig og god nakensykkel til rundt 60 000?
User avatar
Bagger
Posts: 47
Joined: 10 Jul 2013 16:16
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Contact:

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Bagger »

Nå kjenner jeg helst til Harley-Davidson modellene, vet ikke om det er "tøft" nok, men med en Harley-Davidson løser du to problemer på en gang, sittestilling, du slipper å ligge lent forover, og dermed spare korsryggen, fart, de går ikke så fort :) Og til 60t bør du kunne finne en grei sykkel. Her finnes det også "nakne" modeller....Men det spørs jo om du overhode vil vurdere en HD????
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

HD er jo tøffe sykler, men er ikke helt der enda at jeg vil ha Harley, kanskje om noen tiår ;-)

Har sett på Suzuki GSR, Yamaha FZ6-N, Kawasaki Z-750, og evt Honda Hornet, men den må være 07 eller nyere, og da blir den litt dyr. Ønsker mc med innsprøytning, og ikke forgassermotor. Har også sett på Suzuki SV650, liker lyden av V-twin, men er usikker på om den blir i svakeste laget igjen.. :-k
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

Da var CBR'en solgt (men ikke hentet enda). Letingen etter ny sykkel kan for alvor starte! I morgen skal jeg å se på en GSR 600 :) Vurderer sterkt en SV650N hvis det kommer en sølvfarget ut med rett pris og utstyr. Noen med erfaring?
Hornet utgår egentlig, da jeg ikke synes de blir pen før rundt 2010.

Forøvrig så tror jeg det var rett av meg å selge sykkelen, merket det på de 2-3 turene jeg har hatt denne sesongen at trangen til å gasse på er der enda. Men det største problemet er egentlig at farten blir så fort stor, gir på litt i en slak sving og før man vet ordet av det runder nåla 200.. :roll: Er også litt uforsiktig med hvor mye pådrag jeg gir, opplever av og til at rumpa slipper litt, eller at hjulet løfter seg over små kuler. Verst er det når dette skjer i svinger, synes det er skummelt med hjulløft i sving.. :o

Nei er nok mer fornuftig å gå på noe mindre til man lærer å kjøre sykkel skikkelig, og behersker den.

Hvor mye moment er det i en SV650 egentlig? Lett å dra på bakhjulet hvis man er uforsiktig nei? Er jo bare 72 hk..?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by supermons »

Sv650 er twin, så er litt moment i dem ja, men tviler på at du drar på hjulet uten å ville det. Prøvde en for et par år siden, morsom sykkel :)

Det fine med twin er at momentet er der du bruker det, ikke helt på topp som en RR (avhenger selvsagt på sykkelen).
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

Er klar over at momentet er på bunn, og derfor er de mer lettkjørt ja. Problemet er bare at med CBR'n var absolutt nok moment og vel så det på lave turtall.. Men klart hvis jeg hadde kjørt på 4-6 giret så hadde jeg neppe opplevd veldig mye løft i normale hastigheter heller da :roll: Får se det litt an, skulle likt å prøve en SV650, men orker ikke kjøre til andre siden av landet for å sjekke ut. Blir spennende å se hvordan GSR 600 er å kjøre, mye mindre moment på lave turtall, på en slik tror jeg man i større grad må gå inn for å kjøre kvasst en med en liter-sykkel.
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

På tide med en liten oppdatering/oppsummering:

CBR'en ble hentet, og ny sykkel innkjøpt bare en uke etter. Det ble en 2009 Suzuki GSR 600 :D Meget fornøyd med sykkelen, mye bedre sittestilling som gjør at jeg kan kjøre langt uten å bli sliten. Hentet den sør for Oslo og kjørte litt over 90 mil nordover. Ikke én gang på turen ble jeg sliten i rygg eller armer, men etter mange timer i salen fikk jeg antydning til tresmak i ræva, for å bruke litt dialekt :lol:

Sykkelen går godt nok på lave turtall, men ikke så voldsomt at jeg føler det er noen fare for utilsiktet å få hjulløft, slippe ut bakenden etc. Når turtelleren bikker 10 000 derimot går det virkelig unna, og man må holde seg godt fast :o 8)
Som jeg antok så begrenser farten seg selv men en slik type sykkel. Over 130 er ikke spesielt behagelig, hadde jeg bodd sørpå og kjørt mye motorvei hadde jeg nok sett meg om etter en med kåper. På svingete landeveier passer den utmerket. Kjører roligere som følge av luftmotstanden og bråket, og når jeg føler for å dra på så blir ikke farten så vanvittig høy like kjapt som på en litersykkel/effektsterk sykkel. Girene er også ganske korte, så å dra ut 2 eller 3 giret betyr ikke lengre en sinnsyk fart :)

Jeg håper denne tråden kan være til hjelp for ande motorsyklister, det være seg helt ferske førere av tung mc eller bajaser som sliter med villmannskjøring og Avtalegiro hos Statens Innkrevningssentral... Fant ingen tråder i norske forum som omhandler det å nedgradere til mindre effekt, da det virker som det alltid handler om å kjøpe noe hvassere.
Basert på mine egne erfaringer anbefaler jeg å starte med en normal mc med opp mot 100hk, og ikke noen R-sykkel (grunnet sittestilling mest, da det finnes snille R-sykler også). Jeg er 25 år og gikk rett på 900ccm R-sykkel fordi jeg falt for utseendet og effekten, men det skulle vise seg å være et dumt valg. For meg som er glad i fart og akselerasjon holdt det på å få fatalt utfall ved minst én anledning :| Heldigvis innså jeg dette selv, og i tide.

Folk er forskjellige og dette er ingen fasit, men for meg var det veien å gå. Kjør med hodet, og god tur 8)
Kvassheim
Posts: 53
Joined: 10 Jun 2009 00:49
MC: Suzuki Bandit 600
x Kawasaki Vulcan 750
x Kawasaki Ninja 250
Location: Grimstad

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Kvassheim »

Yttervik wrote:bajaser som sliter med villmannskjøring og Avtalegiro hos Statens Innkrevningssentral...
Haha fantastisk bra sagt

Gratulerer med GSR'n, de har jeg ofte siklet på selv, flotte sykler! :)
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Yttervik »

Kvassheim wrote:
Yttervik wrote:bajaser som sliter med villmannskjøring og Avtalegiro hos Statens Innkrevningssentral...
Haha fantastisk bra sagt

Gratulerer med GSR'n, de har jeg ofte siklet på selv, flotte sykler! :)
Takk for det, er som sagt meget fornøyd selv =D> Nå er tanktrekk og tankveske fra Bagster bestilt, samt nye brems/clutch-hendler. Blir nok også varme i holkene, og kanskje handguards (kaldt å kjøre nakensykel). Gleder meg :D
Har forøvrig kjørt rett under 2000km siden jeg hentet den i Oslo, som er ca 2 1/2 uke siden :lol:
Bjerknez

Re: Nedgradere til mindre HK? Gi seg mens leken er god?

Post by Bjerknez »

Har selv nettopp tatt tung lappen og jeg kjøpte meg en Yamaha V-STar 1300. Ikke noen sinke det helelr og den går veldig bra rett frem, men den er såpass stor og tung at de fleste svinger blir en prøvelse i forhold til en R-sykkel. Dog er den konge å kjøre. Denne uken har jeg kjørt rundt 80 mil og jeg finnes ikke sliten noe sted.

Jeg kjenner minst to personer som har gitt seg mens leken er god, men dem har faktisk solgt sykkelen for godt. Aner ikke hvorfor, men dem har nok blitt skremt...?

Jeg tror nok kanskje man er litt "umoden" og at man trenger noen år på baken før man klarer å temme en R-sykkel. Jeg sier ikke at man må være gammel for å klare å temme en R-sykkel, men man må ha noen år på baken for å skjønne konsekvenser av det man gjør. Det er neimen ikke alle som gjør dette i voksen alder heller spør du meg...

Jeg støtter deg i det du mener om nakensykkel elelr gatesykkel. Jeg personlig synes disse er mye mer behagelig å kjøre og sannheten er at en god sjafør vil når som helst kjøre dritten av en random R-sykkel fører. Det er personen oppå sykkelen som bestemmer hvordan ferden skal foregå. Sykkelen er bare et redskap.

Personlig er jeg ikke interresert i fart i det hele tatt. Artig å dra på litt og aksellerere opp til 120km/t etc. men noe mer enn dette er ikke helt meg. Men vi er jo forskjellige :)
Post Reply