BMW R1200RT vs BMW K1200GT

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
handverkeren71
Posts: 3
Joined: 13 Jan 2011 19:47
MC: Moto Guzzi California 1100

BMW R1200RT vs BMW K1200GT

Post by handverkeren71 »

Har tenkt å kjøpe sykkel neste år.
Valget står mellom disse to. GT modelen er den nye typen (2006-)
Noen som har erfaring med disse ?
Begge er flotte touring modeller som er min stil.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: BMW R1200RT vs BMW K1200GT

Post by knutk »

Har kun erfaring med GT. Har aldri eigd eller kjørt RT. Mine vurderinger må derfor sees i lys av det.

Begge syklene er fabelaktig tursykler.

I valget mellom R4 og bokser må du nesten finne ut din personlige preferanse ved å prøvekjøre.
GT har over 150 hk vs RTs 110. Dette er interessant om du skal kjøre mye over 150 km/t.
For normal kjøring i Norge blir forskjellen akademisk, selv om jeg må innrømme at det er et ordentlig kick med ekstra hk i blandt, men det reflekterer vel mest at jeg ikke er helt voksen :twisted:

GT har litt lenger hjulavstand. Ikke så lettsvinget på go-kart bane, men gir bedre plass til pasasjer.
Koffertløsning er identisk for begge to.
RTs kåpe er litt større og gir litt bedre vær/vind beskyttelse. RTs kjørestilling er nok litt mere oppreist og, selv om den er også ganske så oppreist på GT.

GT har bedre lys (om du velger Xenon-lys variant), og den har større generator, relevant om man skal kjøre to stk med oppvarmede klær. RT har ellers rikelig med strøm for normal bruk.
GT har alle motorkomponent under kåpen. Service tar nok litt lenger tid. En faktor om man skal betale for service, uvesentlig om man gjør service selv.
Bensinforbruk er vel omtrent likt. RT har litt større tank, men selv GT kjøres 40 mil (med 7mil i reserve). Begge syklene er helt greie å skru på selv.

RT kan fåes med radio/mp3 spiller. GT har ikke noen form for orginalt lydsystem.

Alt i alt er det to bra sykler. Enkleste måten å velge på er nok å prøvekjøre begge to og velge med hjertet.
User avatar
handverkeren71
Posts: 3
Joined: 13 Jan 2011 19:47
MC: Moto Guzzi California 1100

Re: BMW R1200RT vs BMW K1200GT

Post by handverkeren71 »

Takk for svar,må nok prøve begge to .Har prøvd RT som jeg likte godt,men frister jo med flere gamper til Tysklands-turene da :-)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: BMW R1200RT vs BMW K1200GT

Post by knutk »

handverkeren71 wrote:Takk for svar,må nok prøve begge to .Har prøvd RT som jeg likte godt,men frister jo med flere gamper til Tysklands-turene da :-)
Skjønner jeg godt.
Ganske berusende følelse og ligge i 150 og bare vri litt på rulla, og 200 spretter forbi på null komma nix.
Ikke like rå som K-S, Hyabusa etc, men ikke mye om å gjøre. Hjulopphenget er også veldig bra (sikkert på RT også). Klikk in "Sport" på ESA og den kjører fjellstøtt i 2 x Pallespeed ++. Samme ved oppbremsing. Hossak-gaffelen gjør bremsing fra høy speed til en lek...

Kåpa er også effektiv, så bensinforbruket øker ikke dramatisk ved kjøring på AB.
På egen GT ga snittfart på 150 ca 35 mil mellom hver tankstopp. Dette er ned fra 40.

Men ikke ofte en kjører på AB, så selv om det er moro å ha prøvd er nok egenskaper i mere moderat tempo mest interessant.
Post Reply