Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?

Post by Elruts84 »

Hei alle sammen.

Jeg har en 1998 Yamha Fazer 600ccm.

Jeg kjøpte den når den var gått 39.000, av en kar som selv hadde utført og vedlikehold på sykkelen. Altså ikke service hefte med sykkelen. Sykkelen var fin og han kunne vise til et verksted som hadde utført ventiljustering som skulle utføres når sykkel var gått 40.000. Dette fikk jeg bekreftet fra verkstedet som hadde utført ventiljustering.

Men så er spørsmålet. Vurderer å levere inn sykkelen til jevnlig service. Men hvor ofte, og hva gjøres på servicer? Er det storservice og vanlig service?

Elruts
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?

Post by supermons »

Hvis du har servicemanualen til sykkelen din (du finner de ofte på nett) så står all informasjonen der. Både hva som skal gjøres og intervallene på det.
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?

Post by AJSm20 »

Stort sett: Motorolje og filter. Gir- og kardangolje på de syklene dette gjelder for (mest BMW'er og Guzzi'er). Ventiljustering, på de hvor dette er aktuelt. Såkalt "service" er en kjærkommen inntektskilde for forhandlere.
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?

Post by 1352cc »

Det er heilt vanlig at når en mc har fått en del år bak seg og verdien er et godt stykke i fra nyprisen at små servicen blir gjort heime. Det vil seie olje og oljefilter skift.
Det eg meiner er viktig å få gjort annen vertår er å skifte bremseveska, muligens det er litt oftare en nødvendig, men det er ei billig forsikring på at du har bremser.
Skift olje og filter kver 5-7000km eller kvert år vist du kjører mindre på en sesong. Kontroler bremsebelegg jamnlig og dekkmønster og lufttrykk.
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?

Post by Elruts84 »

Hei hei

Er ikke noen mekaniker og har lite peiling, men har ingen problem med å skifte Oljefilter og olje. Men hvordan skifter en bremsevæske?

Jeg planlegger en lengre tur til neste år. Hvor sykkelen vil rulle hver dag i vertfall 1 kankje 2 uker. Hva er viktig å få sjekke i forbindelse med dette?? (Med tanke på at jeg har lite peiling selv)

Elruts
ksandvik
Posts: 9
Joined: 30 May 2012 12:14
MC: 2012 Honda CBR600F
X - 2008 Suzuki GSR600
X - 2000 Suzuki SV650S

Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?

Post by ksandvik »

How to /verksted forumet er vel mer passende for slikt innlegg?

Trikset med bremsevæskeskift er å få væske ut av systemet uten å få luft inn. Det kan lønne seg å være to om dette, med mindre du har et bremselufteverktøy. Den manuelle prosessen gjøres slik:

1. Åpne opp lokket til bremsevæskepåfyllingen
2. Åpne lufteskruen/luftenippelen på bremsekalipperen. Liten "tut", gjerne med plasthette på seg og en sekskant. Jeg bruker fastnøkkel på denne.
3. Klem inn bremsehendelen, da vil væsken sige eller sprute ut av luftenippelen. Fang opp mest mulig av dette. Bremsevæske er skadelig for lakk og emaljer.
4. Skru igjen nippelen
5. Slipp hendelen.

Det er viktig å skru igjen luftingen før du slipper hendelen(derfor lurt å være to. En skrur en annen klemmer), ellers suges luft inn i systemet og du må begynne på nytt. Så må du også huske på å alltid ha væske i beholderen. Tom beholder = luft i systemet. Når du ser at den nye væsken kommer ut fra luftenippelen har du erstattet den gamle. Fyll opp beholder til riktig nivå.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?

Post by Babelfisken »

Når man ikke trenger lufte kan det være like greit å bare åpne nippel uten å bruke hendel. Tyngdekraften vil sørge for resten.
Fyll på beholder på styret etter behov.
Anbefaler sterkt litt slanger og en kanne. Slikt som dette gjør jobben lettere:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ter-19146/
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Hva gjøres på MC Service, og hvor ofte?

Post by Galilee »

En god del av kontrollpunktene i en 'liten' service er "sjekk og bytt hvis slitt/skadet" f.eks. alt av lys, bensinslanger, bremseslanger, clutch, bremseklosser kjede/drivverk osv.
På min mc er det ca 25 punkter på liten service og det dobbelte på stor.

Du finner sikkert en 'factory repair manual' for din sykkel på nett der alt står.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Post Reply