Honda VFR800 løp løpsk!!!

Prat om tung MC.
Post Reply
torlind
Posts: 1
Joined: 01 Sep 2013 19:47
MC: 2007 Harley-Davidson FXSTC Softail Custom

Honda VFR800 løp løpsk!!!

Post by torlind »

En god barndomsvenn av meg tok lappen for stor motorsykkel i forrige uke. Denne helgen satte han seg glad og fornøyd på sin nyinnkjøpte Honda VFR800 2000-modell for å kjøre til Trondheim og besøke sin sønn. Alt gikk bra helt til han hadde et par minutters kjøretur igjen til hotellet i Trondheim sentrum. Han stoppet for rødt lys i et kollektivfelt. Når det ble grønt skulle han kjøre videre men akkurat når han ga gass, slapp ut clutchen og var kommet opp i ca. 20 km/t, ruset motoren plutselig og uventet opp til 10000+ rpm. Dette medførte naturligvis at han mistet kontrollen og kræsjlandet så det sang. På grunn av den lave hastigheten og det faktum at han var alene, slapp han unna med en forstuet tommel og ble litt mørbanket. Sykkelen derimot enfte opp med brukket styre, oppskrapet kåpe på den ene siden og en bulk i et motordeksel.

Spørsmålet er nå: Hvordan kunne dette skje. Jeg for min del har aldri hørt om at gassen på en motorsykkel løper løpsk på den måten. Har noen av dere hørt om eller erfart noe liknende? Ikke akkurat tillitsvekkende hvis dette er typisk for en Honda VFR. Men ettersom jeg har hørt skal dette være en meget slitesterk og pålitlig maskin.

Akkurat nå er han kommet hjem og slikker sine sår, men jeg håper at han kommer seg ut på veien igjen snart. Sesongen er jo enda ikke over og det må jo være frustrerende å ikke kunne kjøre noe mer når man nettopp har fått lappen.

La meg får høre fra dere hvis dere vet noe da!
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Honda VFR800 løp løpsk!!!

Post by Galilee »

Jeg har bare opplevd dette med moped. Når gassvaieren hang seg opp over saker den ikke skulle slik at den var for stram.

Hvis dette skjedde etter at det ble gitt gass ville jeg mistenkt en returfjær et eller annet sted, eller noe annet som returnerer gass til tomgang. F.eks er gasswiren av push-pull type (2 wire) så hvis en ryker, så virker gasspådrag, men ikke reduksjon av pådrag.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
shinobi
Posts: 86
Joined: 11 Aug 2006 08:29
MC: 2007 Yamaha FZ6-S
Location: Jessheim

Re: Honda VFR800 løp løpsk!!!

Post by shinobi »

Godt å høre at det gikk bra :)

Regner med at VFR800 har to-wire type, så da må han gå over å sjekke gasswiren da og teste litt. (Rart hvis du/dere ikke har sjekket dette ennå.) Alternativt sette den på verksted og be de finne ut av det.

Legg ut en oppdatering på hvordan det går da :)
- shinobi \:D/

- 1999 Kawasaki ZX6-R (sølv)
- 1998 Kawasaki ZX6-R (Full Akra med dysekit)(grønn)
- 2004 Suzuki GSXR-1000 (blå/hvit)
- 2003 Suzuki SV1000-S (sølv)
- 2006 Suzuki GSXR-600 (blå/hvit/svart)
- 2012 Suzuki SFV650 Gladius (svart)
- 2007 Yamaha FZ6-S (sølv/svart)
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Honda VFR800 løp løpsk!!!

Post by AJSm20 »

Post Reply