MC og langtur

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

MC og langtur

Post by Elruts84 »

Hei

Jeg er rimelig fersk når det kommer til MC kjøring og turkjøring.
Hvordan er med med bompenger når en har MC? Må en betale?

Hvordan er det med båt og MC. Hva skjer når en kjører ombord i båten, må jeg selv stroppe sykkelen? Hvor er stroppene evt?

Hvordan er det fotobokser og MC? Har ingen mål eller mening med å kjøre for fort, men blinker fotobokser på MCer også?

Elruts
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: MC og langtur

Post by supermons »

Fotobokser blinker ikke på MC. Uansett hadde de ikke hatt noe skilt foran å lese av.

De fleste bomringer lar deg også slippe igjennom gratis, men det er noen sære på vestlandet som krever betaling. Det er i så fall skiltet på forhånd.

Båt med MC har jeg aldri testet, så der må nok noen andre komme med innspill.
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: MC og langtur

Post by AJSm20 »

Ferjer har ikke stropper. Stå ved siden av sykkelen så den ikke velter. På lengre båtturer (Color Line til Kiel f.eks.) vil du få hjelp av mannskapet i form av stropper og festepunkter.
1352cc
Posts: 240
Joined: 12 Apr 2012 20:39
MC: Kawa ZZR1400 06. Harley 2000 Dyna Wideglide custom.

Re: MC og langtur

Post by 1352cc »

Mangen plasser her i landet og dei fleste i utlandet må du betale bompeng.

På ferjer her i landet varierer det litt om det er innfjords eller utfjords. Ferjer som går rett over en fjord ser en om det er behov for sikkring, som oftast er det så dårlig vær at en nok ikkje er ute med sykkelen alikavel vist sikkring er nødvendig.Det er då snakk om ferjer der turen varer 10-30min.
Noken ferje strekninger krysser åpenthav og er ikkje like lett å vurdere på ferjekaia og då kan man spøre ferje mannskapet om tilstanden ute i det blå.
Skal du ut av landet så har ferjene som oftast egen plass for sykkler der stroper og gummi kiler er lett tilgjenglig.En stropper sjølv men det er kansje muligheter å få hjelp av mannskapet eller andre motorsykkelister.

Noke som gjelder på alle ferjer er å parkere i gir og aldri ta sykkelen av støtta før ferja har lagt til uansett vær! Går ferja litt hardt i kaia så mister en fort balansen og en ligger på dekk med sykkelen oppå seg.

På dei ferjene eg pleier å ta så parkerer eg den bere i 1st gir og går inn og tar meg en kaffe.
Er en usikker så kan en altids legge ei strop fra side støtta til framfelgen, då klapser ikkje støtta sammen om så sykkelen skulle vippe 2mm.
Post Reply