Valg av motard!

Prat om tung MC.
Post Reply
torepia
Posts: 4
Joined: 02 Jul 2008 11:57

Valg av motard!

Post by torepia »

Hei!

Jeg er ny på forumet, så er her litt info om meg:

Navn: Tore (duh)
Alder: 25
Høyde: 192 (i forhold til sykkel valg)
Vekt: 95-100
Sted: Trondheim

Jeg har ikke kjørt 2-hjuling siden moped-tidene, som den gang var en Suzuki SMX 70 CCM! :P Jeg har planer om å starte oppkjøringen for klasse A i høst, og er i den forbindelse på utkikk etter en Supermotard jeg kan kjøpe til neste sesong, evt. til vinteren så jeg har noe å skru på! :)

Det eneste jeg vet, er at jeg skal ha en supermotard, og trenger derfor råd til hva som ville vært et godt kjøp for meg!

Motarden vil i all hovedsak være et leketøy, samt et urbant framkomstmiddel (Til-fra jobb, trening, butikk osv), jeg har et mål om å lære meg ordentlig SuperMoto kjøring (drift osv.)!

Det som er viktig for meg er:
-Mulighet for hvite-skilter!
-Ikke alt for tung sykkel (vekt)
-Mulighet til å skru selv
-Vedlikehold? Nå har jeg ca. 0 peiling på hvordan det ligger an med service intervall o.l på de ulike motardene!
-Tåle litt knall og fall <- Så den ikke må kondemneres når jeg failer på en wheelie!

Motarder jeg vurderer:
-Yamaha WR450F <- Hva er egentlig forskjellen på de ulike WR450'ene?
-KTM 690 SMC
-KTM 300 EXC <- Antar at denne egner seg dårlig til lengre kjøreturer!

Hva er egentlig kravene for å kunne få hvite skilter?

Pris har jeg egentlig ikke fokusert så veldig på enda, men har regnet med et tak på ca 110.000!


Jeg setter pris på alle synspunkter/tips/råd!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Valg av motard!

Post by supermons »

Jeg har en 690 SM, litt tyngre enn SMC, men motoren har lange serviceintervaller og egner seg greit til "langkjøring". Tipper du ser etter noe litt mer lekent, så en WR450 er nok ikke dumt.

Anbefaler deg å titte litt i Supermoto-tråden, og så får vi håpe Ghostrider eller Bergersen kommer med noen gode tips til deg :)
torepia
Posts: 4
Joined: 02 Jul 2008 11:57

Re: Valg av motard!

Post by torepia »

Herlig! :D

Må si jeg virkelig digger KTM 690 SM-variantene, og det frister litt å kjøpe en tyngre sykkel som egner seg bedre til "langkjøring". Men innerst inne så frister det vel mer med muligheten til å kunne kjøre litt mer off-road (type kjøre rundt og utforsøke nye steder, både urbant og offroad!).

Noen som har peiling på hva det koster å få justert dempere til min vekt på en WR450F? :)
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Valg av motard!

Post by 700RR »

hei å håå!
192 høy + 100 kg = utfordring
kommer tilbake straks, skal lese ferdig teksten ;)

ok så...
jeg starter med å si at av de tre du nevnte er smc eneste jeg ville anbefalt deg.
Neste er min personlige mening. Når jeg leste hele teksten var dette første sykkelen som dukket opp i hodet mitt
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41043144

Det vil være veldig tøft å kombinere dine kriterier for hva du søker og hva som passer deg.
450 har en kompis av meg og den ville jeg bare glemt hvis jeg var deg. Jeg syns den vil være for liten for deg , du vil se litt teit ut på den. I tilegg så er den for slapp for i din vektklasse
Andre sykler du kan titte på som oppfyller din krav med service intervaller
- KTM 600 klassen
- yamaha xt600
- KANSKJE husaberg 650 men der er det veldig hyppige intervaller mtp at det er en ekte racing motard
- Ducati hypermotard men er litt over din prisklasse, men jeg ville heller spart litt ekstra for det er en rå sykkel
- 990 SMR Supermoto ganske lik den jeg viste deg link av bare denne her er nyere , mer cc og innsprøyting istedenfor gassere
- En annen Veldig sterk kandidat er Husqvarna 630SM snill og på størrelse med ktm SMC


jeg er 180 ca 75kg og er verken for stor eller liten for 450en
her har du lite innblikk
Image
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
torepia
Posts: 4
Joined: 02 Jul 2008 11:57

Re: Valg av motard!

Post by torepia »

Takker for flott svar! Har tenkt litt på det der med størrelse, husker jeg følte meg litt stor for 70ccm'en! :P Den du linker til der blir nok litt for tung og bulky til mitt bruk tror jeg!

Jeg ser at beskrivelsen av mitt behov kanskje var litt mangelfull også, jeg er en adrenalin junkie, spesielt for akselerasjon/lekenhet/finnerikkeordet. Jeg hadde egentlig sett for meg en wr450f med aussie ECU mapping (YZ mapping), akrapovic anlegg, throttle stop mod, short RSM stunt clutch, stunt pegs bak osv..

Jeg vil kjøre som jeg gjorde med min 70 ccm SMX! \:D/

For den type kjøring jeg blir inspirert av kan du se på denne spillelisten:

690 SMC virker som et godt valg egentlig, men er redd for at den egner seg litt dårlig off-road? Er jeg for kravstor? :P
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Valg av motard!

Post by 700RR »

neida ikke kravstor men utfordrende
jeg har sett omtrent alle de videoene før Yannis er veldig skillsa type , han viser at smc er veldig leken sykkel om man vet hvordan bruke den.
du vet smc finnes i enduro utgave så den er neppe dårlig til ofroad


jeg har jo sagt mitt og jeg velger å stå på det , JEG tror en 450 vil være for liten for deg , jeg skjønner det kan være vanskelig å innse det når man drømmer om en slik sykkel. men til tross for det jeg sier så kan jo du prøve den og se hva du syns
bare fordi jeg mener noe betyr ikke det at alle andre skal mene det
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
torepia
Posts: 4
Joined: 02 Jul 2008 11:57

Re: Valg av motard!

Post by torepia »

Jeg skjønner hva du mener ;) Skal innom til uka å sjekke ut ktm smc 690 kg wr450f

Peiling på hva plast koster til de ulike syklene? :)
User avatar
700RR
Posts: 374
Joined: 10 Feb 2011 00:34
MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt
Location: Frstad/Bergen

Re: Valg av motard!

Post by 700RR »

Så lenge du handler på ebay så koster det nesten ingenting
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
Post Reply