Oppkjøring bestått A(Litt hjelp)

Prat om tung MC.
Post Reply
toxicen
Posts: 2
Joined: 31 May 2013 16:56

Oppkjøring bestått A(Litt hjelp)

Post by toxicen »

Hei allesammen!
Idag var jeg på trafikkstasjonen i oslo og tok oppkjøring klasse A og fikk bestått. Problemet her var at jeg tok teorien får A2 og søkte om A2 når jeg skulle ta lappen. Helt ærlig viste jeg ikke at jeg kunne ta klasse A med engang når man var 25. Så jeg bare spurte om jeg kunne kjørte tung og hva jeg måtte fylle ut på teori dagen. Tok deretter alle kjøre timer for klasse A og fikk bestillt oppkjøring. Tok oppkjøring klasse A fikk bestått. Kom inn for og hente ut middlertidig førebevis. Men fikk da beskjed at jeg bare kunne få A2. Nå må jeg ta teori og oppkjøring på nytt får klasse A.
Jeg valgte og ikke ta imot noen ting og levere inn en klage på mandag.

Jeg er litt usikker på om jeg klarte og forklare alt som skjedde, da dette var veldig rart. Men har noen her ekspert tips på hva jeg skal gjøre? Jeg er alltså 25 år gammel. Så om jeg ikke får noe hjelp av dem, hvordan tar jeg meg til A lettest da? Ny oppkjøring og teori?

Takk på forhånd og beklager skrive feil og formulerering. Hadde Gsxr 750 som ventet på meg etter oppkjøringen :( :(
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Oppkjøring bestått A(Litt hjelp)

Post by supermons »

Siden A og A2 egentlig er det samme bare med aldersrestriksjoner synes jeg det virker rart at det skal være et problem, annet enn byråkratisk. Det burde jo ordne seg lett om du får tak i en fornuftig kar der.

Sjekk også med kjøreskolen din om de har noen tips eller har vært borti noe lignende?
toxicen
Posts: 2
Joined: 31 May 2013 16:56

Re: Oppkjøring bestått A(Litt hjelp)

Post by toxicen »

supermons wrote:Siden A og A2 egentlig er det samme bare med aldersrestriksjoner synes jeg det virker rart at det skal være et problem, annet enn byråkratisk. Det burde jo ordne seg lett om du får tak i en fornuftig kar der.

Sjekk også med kjøreskolen din om de har noen tips eller har vært borti noe lignende?
Tusen takk for svar supermons.

Ja skal snakke med kjørelærern min på mandag. Men som jeg ser på vegvesn.no er veien fra A2 til A 7 timer teorikurs? Eller er det gammelt ? http://www.vegvesen.no/_attachment/6108 ... sse%29.pdf

Er det noen forskjell på Teori A og A2? Greit og vite om jeg skal tilbake og snakke med de?

Mvh
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Oppkjøring bestått A(Litt hjelp)

Post by Elruts84 »

Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Minstealderen for klasse A2 er 18 år.

Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt økes fra 25 til 35 kW og forholdet effekt/vekt økes fra 0,16 til høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn. For å få førerrett i denne klassen må du ta obligatorisk opplæring og avlegge førerprøve.

Utvidelse av føreretten:
Du kan få førerett på tung motorsykkel fra du er 20, men det forutsetter at du har gjennomført et kurs på 7 timer, og har to års erfaring på A2.

Overgangsregler:
Har du gjennomført obligatorisk opplæring i klasse A, men ikke vil være gammel nok (24 år) til å kjøre opp i denne klassen i 2013? Da får du den obligatoriske opplæringen du har gjennomført, godkjent som obligatorisk opplæring i klasse A2.

For oppgradering fra klasse A2 til A må du være med på:
• Overgangskurs (7 timer) Kurset kan tidligst gjennomføres etter fylte 24 år, eller 2 år etter bestått førerprøve klasse A2 (tidligst 20 år).

Det er ikke nødvendig med ny praktisk prøve for å oppgradere fra klasse A2 til A.

Alt dette hentet jeg fra diverse kilder på nettet. Har ikke fått bekreftet dette med vegvesenet, men det står det samme på di fleste plasser.

Lovdata står det også noe av det samme: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004 ... .html#9-10

Elruts
Post Reply