Strupe ned en Yamaha XT660X

Prat om tung MC.
Post Reply
kjellt
Posts: 7
Joined: 28 Feb 2013 18:27

Strupe ned en Yamaha XT660X

Post by kjellt »

Hei.

Jeg har kjøpt meg en Yamaha XT660X 2006 mod, men dette er en sykkel som er registrert som tung.
Jeg er bare 21 år og tar førerkort i sommer så jeg får ikke lov til å kjøre denne da den overstiger 0,30KW over grensa jeg har lov til å kjøre... :shock:

Jeg har pratet med han på Greybikes.no for å få tak i strupekitt men han har bare til 07 mod som ikke passer på 06 fikk jeg beskjed.

Noen som har noe forslag til hvordan jeg kan strupe ned sykkel lovlig OG få den godkjent ned til mellomtung hos biltilsynet?
Jongsanim
Posts: 4
Joined: 04 May 2013 14:41
MC: Honda CBF 1000 SA 2009mod

Re: Strupe ned en Yamaha XT660X

Post by Jongsanim »

Hei

Jeg var i ca samme situasjon som deg i 2001 (da jeg var/skulle fylle 21 år). Jeg hadde en Honda CB500 som er tung, men ettersom jeg hadde 3 mnd til jeg fylte 21 kunne jeg ikke kjøre annet enn mellomtung MC.

Jeg husker ikke alle detaljer, men dette var fremgangsmåten min:

1. Jeg kontaktet Statens Vegvesen og spurte om hvilke papirer jeg trengte og hvilken jobb jeg måtte få utført for å strupe ned sykkelen og få dette godkjent.
- Husker ikke spesifikt svaret, men tror det var 3 dokumenter som måtte fremskaffes.
2. Jeg kontaktet Jeco MC (husker ikke helt hvorfor jeg valgte de) som fortalte meg at de kunne utføre jobben og fremskaffe dokumentasjonen som trengtes
3. Jeg fikk jobben utført, papirene overlevert og reiste til Statens Vegvesen når jeg fikk time hos dem.

4. Her dukket det opp problemer. Ved trafikkstasjonen i Oslo møtte jeg på en saksbehandler som ikke var enig i at dette var tillatt. Jeg tilbragte 4-5 timer på stasjonen, vedkommende så på sykkelen og på papirene og viste til en lovparagraf at dette ikke var lovlig. Loven han viste til sa tydelig at loven gjaldt "mopeder og lett MC", og når jeg påpekte at sykkelen min var verken en moped eller lett MC, men heller en tung MC som ble strupet ned til en mellomtung fikk jeg til svar at "Dersom loven hadde vært skrevet i DAG ville den nok inkludert de kjøretøyene og". Som sagt tilbragte jeg 4-5 timer der og kranglet med ham, men som 20-åring har man ikke mye erfaring eller referanse å vise til, annet enn det åpenbare: At han tolket loven på en veldig rar/feil måte.

Det hele endte med at han nektet å gi rette stempler og gikk... Heldigvis satt det en veldig behjelpelig dame i skranken som vinket meg til seg, gav meg nummeret til Drøbak trafikkstasjon, og fortalte meg at jeg skulle ringe dem. som leder oss til 5.

5. Jeg ringte til Drøbak TS, fikk beskjed om å komme ned. Trengte jeg å ta med sykkelen? Neida, kun papirene.. Kjørte ned (med bil), møtte deres saksbehandler, han så gjennom dem, stemplet dem og sendte meg smilende avgårde med lovlig nedstrupet MC.

Så fremgangsmåten er vel å først kontakte din lokale trafikkstasjon og spørre om hvilke dokumenter som kreves, deretter finne ett verksted som kan utføre og dokumentere jobben, og deretter stille opp på trafikkstasjonen og få dokumentene/jobben godkjent. Men risikoen er at det finnes en idiot på din lokale trafikkstasjon som misbruker posisjonen sin ;)

Håper dette hjelper deg litt.
Post Reply