Yamaha R6 - utladet batteri over vinteren

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
termy
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2013 19:39
MC: Yamaha R6 Anniversary -08

Yamaha R6 - utladet batteri over vinteren

Post by termy »

Hei,

jeg kjøpte min første sykkel i fjor høst. Over lagring (i garasje, kaldt) har jeg startet stykkelen èn gang i måneden for å lade batteri og få omløp på olje. Det har vært litt vel kaldt i vinter, og batteriet er nå utladet.
Er det noe anbefalt måte å lade opp dette på? Jeg har hørt av bekjente jeg trenger en batterilader, men kan ikke bruke noe som benyttes på bil. Kan noen gi meg et tips til hva og hvor jeg kjøper en passende til min sykkel?

Et tilleggsspørsmål, er det slik at olje må tømmes og skiftes etter lagring over vinteren?

Jeg har forøvrig en Yamaha R6, 2008-modell.

Takk!
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Yamaha R6 - utladet batteri over vinteren

Post by Robin79 »

En grei MC lader er en Ctek MX5.0. Det er vel en såkalt inteligent lader til MC som stiller en diagnose på batteriet ditt, dvs om det er egnet for lading, om det tar imot lading og om det vil holde på strømmen etter det er ladet, samt at den er kortsluttnings sikker og skader ingen ting av elektronikk på sykkelen, så du kan lade sykkelen uten å ta av kablene. Koster ikke så alt for mye, tror jeg betalte 600,- for min. Selgest på de fleste mc butikker og nettbutikker. Grunnen til at batteriet ditt er tomt nå er nokm en kombinasjon av kulde og at du har startet den en gang i mnd, med mindre du har latt den gå en stund etter start da. Start motoren trekker som regel mer strøm en du lader opp igjen fra dynamo om du bare har den gående noen minutter, så jeg ville nok investert i en slik lader som også brukest som vedlikeholds lader gjennom vinteren.

Når det kommer til oljeskift så kommer det jo an på om når det sist var tatt, det er ingen regel som sier at du MÅ skifte olje før sesong, om det bare var 1000km siden sist den var skiftet så holder den minst 9000 til, jeg skifter olje og filter hvær 10k km på min sykkel, og jeg har det som vinter kos å ta service på sykkelen selv og skifter olje og filter før sesong selv om jeg kansje har noen kilometer igjen på olja.
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
User avatar
termy
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2013 19:39
MC: Yamaha R6 Anniversary -08

Re: Yamaha R6 - utladet batteri over vinteren

Post by termy »

Takk for svar!

Noen preferanser på MSX4300 (http://www.motorspeed.no/MC/Batterier/B ... ercatid=49) og MSX5.0 (http://shop.bikerstreet.no/ctek-multi-b ... -1642.html) ? Ser prisen er tilnærmet lik.

Sykkelen har gått i femten minutter etter start, men nå er det ikke nok strøm til tenningen.
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Yamaha R6 - utladet batteri over vinteren

Post by Robin79 »

Sikkert mye det samme med begge de laderene, løp å kjøp :) Men jeg ser at på 24mx.no får du 5.0 til 599,- nå.
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
User avatar
termy
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2013 19:39
MC: Yamaha R6 Anniversary -08

Re: Yamaha R6 - utladet batteri over vinteren

Post by termy »

Herlig, takk for tipset. Da er den bestilt! : - )
User avatar
termy
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2013 19:39
MC: Yamaha R6 Anniversary -08

Re: Yamaha R6 - utladet batteri over vinteren

Post by termy »

Jeg oppdaterer tråden her.

Det har seg slik at blinklyset plutselig har sluttet å fungere. Det skjer ingenting, enten bak, på siden eller i dashbordet ved bruk av blinklys og\eller nødblink. Vet noen hva dette kan være? Kan det være noe så enkelt som en sikring som er gåen?

Batteriladeren fungerte forøvrig strålende.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Yamaha R6 - utladet batteri over vinteren

Post by supermons »

Sjekk det først, et er lett å fikse. Høres elektrisk ut iallefall.
Post Reply