Hjelp til valg av første-sykkel

Prat om tung MC.
Post Reply
Clerion
Posts: 6
Joined: 22 Oct 2012 09:46
MC: Foreløpig ingen

Hjelp til valg av første-sykkel

Post by Clerion »

Hei

Ny på forumet og ny i Mc-verdenen.

Skal igang med Teori i vinter til klasse A og fullføre til sommern samt kjøpe sykkel.

Har sett litt på forskjellige typer. Det jeg engentlig ønsker er en R men med komfort, havnet da på en classic/naken sykkel.
Angående utseendet syns jeg Honda 600 Hornet og Suzuki GSR 600 er pene sykler.

Lurer på om folk har noen synspunkter ang valg av en av disse og evt. inspill på andre sykler.
Har et budsjett på 40-55 000,- gjerne så ny som mulig. Må passe til kosekjøring og lengre turer.

Alt av tips og råd taes imot med takk.

Mvh

Clerion
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by Trond_V »

Med ditt budsjett hadde jeg vurdert Bandit 600.
Fin sykkel til å begynne karrieren med :)
Clerion
Posts: 6
Joined: 22 Oct 2012 09:46
MC: Foreløpig ingen

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by Clerion »

Men det bir mer en ren R igjen?

God tursykkel? Holdbart? :)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by biker7 »

Bandit 600 er IKKE en R-sykkel nei. En bra og holdbar sykkel til tur og morro, vil jeg tro. :-) Fåes både i naken versjon og med front-kåpe. Se linker: http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki ... n_2004.php http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki ... s_2004.php Ellers ville jeg kanskje ha vurdert Kawasaki zx6r fra -98 til ca -02. Er jo en R, men med litt bedre sittestilling en konkurentene.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by supermons »

Bandit er mer lik Horneten du vurderer. Ikke noe dumt valg noen av dem egentlig, pluss at du burde kunne finne et greit eksemplar i prisklassen din.
Clerion
Posts: 6
Joined: 22 Oct 2012 09:46
MC: Foreløpig ingen

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by Clerion »

Liker veldig godt designen på Hornet i forhold til den klassiske runde lykta :) Bandit ser absolutt ikke dumt ut det heller. Honda er vel kvalitet fra rot til spiss stort sett uansett hva de lager.

Kawasaki funker det også.

Jeg er 183 høy og veier 70kg om det skulle ha noen innvirkning, ser mange andre nevner det i forbindelse med det store valget.
Moses
Posts: 346
Joined: 20 Jul 2006 18:57
MC: Suzuki GSX-R

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by Moses »

Kjøp heller en sykkel du liker, ikke spør etter råd og la andre bestemme sykkel for deg
Image
Clerion
Posts: 6
Joined: 22 Oct 2012 09:46
MC: Foreløpig ingen

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by Clerion »

Joda^^ Men er greit å vite litt om hva man begir seg ut på. Hva man skal passe på med forskjellige sykler. Årganger som ikke er så bra o.l.
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by Hchaugen »

Vet du leter etter naked sykkel, men har du sett på CBR600F? Dette er jo en mer sportlig sykkel, men likevel meget turvennlig og ikke minst en god nybegynner-sykkel.
Clerion
Posts: 6
Joined: 22 Oct 2012 09:46
MC: Foreløpig ingen

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by Clerion »

Så absolutt ikke dum ut den ;)

Hvordan er sittestillingen på den i forhold til høyden min?
Er 183 og ganske lang i armene :P Sliter litt med nakke / rygg så vil gjerne ha litt oppreist stilling.
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by MowZ »

Litt fremoverlent men ikke ille når du ikke er høyere enn du er. Hadde en kompis som er godt over 2m og han fikk best plass på denne sykkelen i den prisklassen så det skal ikke være noe problem!
Forøvrig gode sykler, særlig til nybegynnere, anbefales!
BMW S1000RR, Simply the best!
guran1942
Posts: 4
Joined: 07 Nov 2012 13:24

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by guran1942 »

Hchaugen wrote:Vet du leter etter naked sykkel, men har du sett på CBR600F? Dette er jo en mer sportlig sykkel, men likevel meget turvennlig og ikke minst en god nybegynner-sykkel.
Kan anbefale CBR600F4 fra 99-2000 eller CBR600Fi 2001-, CBR600FS er samme sykkel bare annen bakpart.
F4 og nyere har aluramme, F3 og eldre stålramme. Det er ganske stor forskjell på disse selv om de ser like ut.
Felles for alle fra F2 og opp til Fi/FS er at de har en ganske avslappet kjørestilling og en nokså sivilisert motor/oppførsel.(bedre enn kawa zx6r)
CBR600F kan trygt anbefales til nybegynner (hvis du har vett til å ta det litt rolig i starten)
Det samme kan sies om Yamaha YZF600 thundercat (mere oppreist sittestilling) og eldre Kawa zx6r.

Suzuki sin GSXR600 fra rundt 2000 er slitsom å kjøre i forhold og ikke å anbefale.
Jeg er selv 181cm og hadde en zx6r i flere år, lengste kjørte etappe med den er 2300km gjennom europa på under et døgn, men da var jeg klar for fysioterapeut og kiropraktor.
Vi har vurdert å kjøpe ny sykkel til fruen og vurderer for tiden CBR600F4,pga: rimelig, god kvalitet, bra deletilgang, gode allround egenskaper og den er ikke gal å forsikre i forhold til endel andre.
Clerion
Posts: 6
Joined: 22 Oct 2012 09:46
MC: Foreløpig ingen

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by Clerion »

Har sett litt på den du nevner, den er jo ganske tidløs i design, meget pen sykkel.

Også får man Repsol fairings-kit til dem :D Det er jo konge!
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by Hchaugen »

Det viktige er å prøve. Noen sykler passer godt til noen, og dårligere til andre.
Mener CBR600F er noe rimeligere å forsikre fordi de blir regnet som sportstourer (?), noe som selvfølgelig er en fordel ;)
User avatar
Elruts84
Posts: 44
Joined: 09 Oct 2012 00:07
MC: Yamaha FZS 600

Re: Hjelp til valg av første-sykkel

Post by Elruts84 »

Heisann

Jeg er selv i samme situasjon som du var. Eller ER? Jeg holder på med førerkortet
Mitt utgangspunkt for hele MC lappen var Touring. Tur sykkel som ta meg på lengre turer.

Har hatt en relativt stor runde med prøving av sykler, uten å vite noe mer enn hva jeg leser på nettet.
Fant relativt kjapt ut at den sykkelen jeg var veldig gira på, ikke kledde min sitte stilling bra. Og endte opp med en sykkel jeg ikke en gang hadde som favoritt. Men ble glad i den med en gang jeg satte meg på den.

Det er mye som er skrevet her om forskjellige sykler. Mye bra. Men du bør prøve litt selv. Sitte litt på forskjellige. Jeg prøvde en Yamaha FZS 600. Og fant ut at den var veldig god. Sitter godt og til å være første sykkel veldig god og lettkjørt. Godt drag.
Utgangspunktet mitt var at jeg ville ha en Honda VFR 800. Den hadde et sportslig preg men var litt under Touring konseptet. Denne falt ikke i smak da jeg prøvde den. (For meg)

Så mitt råd er å prøve litt forskjellig. Husk det er du som skal like sykkelen. Det er du som skal sitte kanskje flere timer på den.
Jeg gleder meg ihvertfall til å komme igang.

Elruts
Post Reply