Den store Dekktråden

Prat om tung MC.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store Dekktråden

Post by RuneMC »

Er enkelte dekk som forhandlerne anbefaler å kjøre med litt mer trykk... type 0,1 bar Jeg antar det kan være for å legge slitasjen på midten hvor det er mest slitesterk gummiblanding. Kanskje Next dekket er et sånt dekk.

Anakee Wild er ellers på forhjulet mitt. Så langt positivt men for få km til å konkludere. Funker meget bra på grus og glemmer at jeg kjører grusdekk på asfalten :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Jeg har fått solide og velmenende råd fra vår gode bamsefar når det kommer til next dekkene! Jeg vet han har anbefalt disse dekkene varmt flere ganger! Jeg vet også hvordan han har kjørt med meg på slep å jeg har knapt nok klart å holde følge! Så derfor ble jeg ekstra forundret over at jeg opplever samme dekk så forskjellig fra hva Arne beskriver! Jeg vil tørre å si at vi har ganske lik kjørestil [emoji56] sedat og kjedelig begge to haha!

Jeg kjører også med 0,1 mer foran og 0,1 mer bak etter anbefaling av flere
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store Dekktråden

Post by mekkern »

RuneMC wrote:Er enkelte dekk som forhandlerne anbefaler å kjøre med litt mer trykk... type 0,1 bar Jeg antar det kan være for å legge slitasjen på midten hvor det er mest slitesterk gummiblanding.
Tro det eller ei-for lavt trykk sliter ofte midten mest.
Dette visstnok av økt temperatur.. :smt101 :smt102
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Dekktråden

Post by Tommas »

Merkelig hvor forskjellig opplevelse du har med dekkene sammenliknet med meg. Jeg har ikke hatt merkbar støy, de satt som klister på vått føre og slitasjen var jevn og fin :-k

De er noe stivere enn rene gatedekk, men hos meg gjorde det at de svelget ujevn asfalt noe bedre.

Absolutt beste dekket jeg har hatt så langt :roll:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Ja syns dette er noe merkelig selv [emoji848] jeg vet at dette er populære dekk! Jeg vet at mange ikke vil kjøre med annet! Men jeg leser også nå i ettertid at det er langt flere som deler mine erfaringer enn jeg trodde [emoji848]

Jaja, det er ikke utenkelig at jeg har fått et dårlig sett, men jeg sjanser ikke på et sett til med disse! Da går jeg heller for nye tkc 70!

Hvis ikke avon dekkene skulle vise seg å være god knall!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Den store Dekktråden

Post by Flanker »

Drar veldig kjensel på slitasjen på fordekket! Opplevde det samme med Tourance Next på både GS og Tiger Explorer, mest på GS faktisk. Der slet jeg ut fordekket før bakdekket! Tipper det kan ha noe med Telelever fjæringen å gjøre. Stabile i sving, ja... Men mer på Tigeren enn GS er min opplevelse. På vått hadde jeg aldri antydning til slipp, men tok det og pent!

Mine Avon Trailrider har nå rundet 5000-etellerannet kilometer. Herav 3236 km. (and counting) med passasjer og tung last på grov norsk asfalt. Fordekket viser ingen tegn til trapping eller ujevn slitasje og har MYE mønster igjen. Bak slites det mer... I midten, naturlig nok, men også på kantene, akkurat i overgangen mellom den harde og myke gummiblandingen. Her er det tendenser til en slags konveks slitekant som jeg aldri har vært ute for tidligere. Egenskapene er fortsatt gode og sportslige, og de er veldig tillitsvekkende på alle måter.

Antar bakdekket nok må byttes om drøyt 2000 km. Foran holder det leeeeenge, men den slitasjen bak må nok tilskrives nåværende tur. Under normale forhold, med flest km. solo, hadde det nok holdt vesentlig lengre.

Og når jeg må bytte... Nytt Avon Trailrider, uten tvil! Beste dekkene jeg ever har hatt, så gode at jeg tilgir bakdekket noe rask slitasje [emoji1303]

Grus og offroad: Ikke gjort mye av det, men merker at forhjulet biter hakket bedre enn Tourance Next. Og en ekskursjon på røtter og sti for å nå en benk 100m. unna forløp også helt udramatisk - da med passasjeren som fotgjenger [emoji28]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Jeg har enda tilgode å slite ut et bakdekk før fordekket på Adv sykkel! Det er alltid fronten som er mest slitt! Slik var det på ktm, og slik er det på GSA! Men, den har også mye vekt fremme over gaffelen/teleheveren [emoji848] jeg er veldig spent på avon dekkene! Pr dags dato er tkc70 de beste jeg har hatt til min bruk og kjørestil! Så håper jeg blir positivt overrasket over avon[emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Den store Dekktråden

Post by Lazyboy »

Jeg for min del har aldrig slitt ut et fordekk før bakdekk på ADV før, men jeg kjører også mye med passasjer. Sliter alltid høydetrapping på sidene av bakdekket helt uavhengig av dekk fabrikat.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store Dekktråden

Post by RuneMC »

TKC-70 bakdekk nr 2 begynner å bli slitt etter 13K km, så bestilte meg Avon Trailrider etter reklameringen her inne :roll:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Den store Dekktråden

Post by jhn »

Nå har jeg sittet og lest i tråden i håp om å bli litt klokere ... men det ble jeg ikke.
Med så forskjellige erfaringer blandt folk med tilsynelatende lik kjørestil, med samme dekk, så blir div råd og anbefalinger ganske verdiløse.
Jeg opplever jo selv at de samme dekka slites på forskjellig vis, og i ulikt tempo fra gang til gang ... det får meg nesten til å tro at dekk ikke er en så eksakt vitenskap som produsentene hevder ... eller hva mener dere?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Dekktråden

Post by Tommas »

Ulik kjørestil, underlag, vekt og alder på dekk. Tror det er utrolig vanskelig å sammenligne helt eksakt.
I tillegg så bytter de flest jo fra et utslitt dekk A til et nytt dekk B, noe som gjør det enda vanskeligere.

Men, jeg har tro på de testene hvor man kjører blindtest av dekk med flere testere og feks samme type sykkel. Det burde vel bli så bra det kan.

Så får jo hver enkelt plukke info fra de man føler seg "like som", relevante tester (samme type sykkel etc) og egen erfaring.

Jeg er også overrasket over hvor store opplevde forskjeller det er på like dekk.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Den store Dekktråden

Post by Busa Trond »

Vipper på tkc80 på GSAen i august.
Skal vel godt gjøres å holde følge med Palma på grusturen uten [-X
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Den store Dekktråden

Post by jhn »

Tommas wrote:Ulik kjørestil, underlag, vekt og alder på dekk. Tror det er utrolig vanskelig å sammenligne helt eksakt.
I tillegg så bytter de flest jo fra et utslitt dekk A til et nytt dekk B, noe som gjør det enda vanskeligere.

Men, jeg har tro på de testene hvor man kjører blindtest av dekk med flere testere og feks samme type sykkel. Det burde vel bli så bra det kan.

Så får jo hver enkelt plukke info fra de man føler seg "like som", relevante tester (samme type sykkel etc) og egen erfaring.

Jeg er også overrasket over hvor store opplevde forskjeller det er på like dekk.
Joda, ulikt kjøremønster har nok mye å si, men når folk som kjører flere tusen km sammen (da har de jo ikke så ulikt kjøremønster?) har vidt forskjellig oppfatningen av egenskapene til samme dekk, så blir det litt vanskelig å forstå.
De to siste fordekkene mine (av samme merke) ble slitt helt ulikt ... det første ble veldig kantete, det andre beholdt fasongen til det var nedslitt.
Det samme har jeg sett hos flere kjenninger ... underlig.
Marginale endringer i kjøremønster/underlag/vekt osv får dramatiske følger for dekkene.
Jeg snakket ganske lenge med en dekkforhandler i går omkring dekkvalg ... han kunne fortelle at byens HD-kjørere var det to merker som gjaldt (husker ikke hvilke) ca 50/50 fordeling. Der var det også fullstendig motstridende oppfatninger ... og alles vurderinger er selvfølgelig uhyre objektive.
Alt dette gir meg en mistanke om at mange har funnet sitt favorittdekk basert på tildels ikke-reelle, eller meget vage oppfatninger.
Selv merker jeg liten forskjell på "følelsen" mellom de forskjellige merkene, og vingler mellom å være imponert og skeptisk over hvor fintfølende folk er mtp detaljrikdommen i deres analyse av de forskjellig dekkene.

Må kanskje si at jeg fortrinnsvis tenker kjøring på vei ... forskjellene er nok tydeligere når man kjører på grensen, på vått og/eller løst underlag
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Den store Dekktråden

Post by ole m. »

Folks oppfatning av dekk er ikke mye å stole på. Som Tommas sier, så bytter man jo som regel fra et utslitt dekksett av en type til et nytt sett av annen type. Da husker man ikke lenger hvordan det utslitte settet var som nytt, og man har ikke et reelt sammenligningsgrunnlag. Jeg tror også at mange har en sterk formening om egenskapene til dekk som ikke er reelle, og at dette baserer seg på noe de har hørt kombinert med følelser de får under kjøring.

Egenskaper til forskjellige dekk kommer frem av dekktester, hvor det kjøres med de forskjellige dekkene på tørt og vått underlag, gjør bremsetester, måler rundetider på bane etc.

Til vanlig gatebruk vil jeg vel påstå at det er så mye bra dekk nå, at så lenge man velger et av alternativene fra de store produsemtene, så går man ikke feil. Jeg kjører i alle fall like greit på alle gatedekk jeg har prøvd, og kan ikke si jjeg har noen favoritter. Byttet nettopp til Continental TKC 70 på 990-en, og de fungerer veldig bra. Men det gjorde Pirelli MT90-AT også, som satt på asfalthjulene tidligere.

Å hevde at en annen type dekk i en gitt situasjon kunne hindret en ulykke fordi man ville hatt bedre grep, blir jo helt tullete. Mister man grepet mot underlaget og går i bakken, så har man gjort en feil som fører. Så enkelt er det, alltid.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Her var det mye mye synsing [emoji23] på tide å komme ned fra sin store hvite hest å kjenne på virkeligheten kanskje? [emoji848]

Uansett [emoji23]

Dekkprisene for noen år siden lå på rundt 5-6000 for et bytte hos forhandler! Så kom tjenester på Internett og prisene er nesten halvert [emoji848] kan det tenkes at dekkprodusentene bevisst lager dekk som slites fortere for å tjene mer penger? I buisiness er det bare en ting som gjelder [emoji6]

Folks erfaring med diverse dekk er absolutt å stole på! Det hjelper å danne et bedre bilde av hvordan dekkene er! Å si noe annet blir jo helt tullete [emoji6]
Mener du virkelig at dekk alene ikke kan være grunn til at man mister grepet mot underlaget? Det er alltid en fører feil [emoji85] rart at det er så store forskjeller på våtegenskapene hos de forskjellige dekk merkene da? Men de også er da bare tull og ikke til å stole på! Det er andres erfaringer med dekkene [emoji23][emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply