Den store Dekktråden

Prat om tung MC.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Den store Dekktråden

Post by Elolz »

Så ikke dum ut de der for en adv-sykkel. Profilen minnet litt om Angel GT? :-k

Jeg skal spandere meg Angel GT til våren og starte sesongen på ferske dekk! Er mye igjen på Metzeler Z6 dekkene, men takler ikke profilen på de, og det står allerede på 180/55 i forhold til 190/50 som er originalt, så jeg synes det blir veldig V-formet profil nå... Nei gleder meg veldig til å teste sykkelen med favorittdekkene! :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Nei likte dette selv jeg, å hvertfall om det har mye samme egenskapene som Angel GT dekket. Da må jo dette bli en sikker vinner :thumleft
Men jeg finner ikke så mange gode tester enda, bare litt sånn preview greier. Uansett så går det nok ikke mange månedene før brukererfaringene begynner å ramle inn. \:D/

Ja du blir nok å få en helt ny sykkel med Angel GT dekkene. Mest for at dette er de dekkene du stoler mest på :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Jeg vet det er en del av dere som kjører traktor som foretrekker metzeler tourance next dekkene.

Er det noen av dere som kunne skrevet litt om erfaringene deres rundt disse dekkene, å gjerne sammenligne de i forhold til andre dekk dere har prøvd i samme segmentet?



Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Den store Dekktråden

Post by Desmo »

Nå er ikke Triumphen min akkurat noen traktor ,men jeg kjører med Tourance på den. Dekkene sitter i hvertfall godt på asfalten og er bra på grusveier. Holder rimelig lenge også.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Testprogram på 1,2 miljoner kilometer inför lanseringen av Dunlop RoadSmart III

Dunlop Europa har nu slutfört testnings- och utvecklingsprogrammet för det senaste Sport Touring-däcket – RoadSmart III, med särskilt fokus på vägarna uppe i norra Europa.

Nya RoadSmart III är designat, utvecklat och tillverkat på samma innovationscenter som de TT-däck som vann 2015 års lopp på Isle of Man. Det har nu godkänts för produktion efter det mest intensiva och rigorösa testprogrammet i Dunlop Europas historia.

RoadSmart III har designats med särskild hänsyn till behoven hos förare och vägarnas kondition i Europa. För att uppnå ett högeffektivt däck har ingenjörerna på Dunlop genomfört ett 31 månader långt testnings- och utvecklingsprogram som omfattar otroliga 1 200 000 kilometers utvärdering.

Andy Marfleet, marknadschef på Dunlop Europe Moto, förklarar testprogrammets omfattning: ”För att uppnå vårt mål, som var att ta fram ett enastående däck i sin kategori för europeiska förare, utvärderade vi över 200 olika alternativ för däckblandning och konstruktion. Under en period på 31 månader fokuserade vårt intensiva testprogram på nya material, slitbanekoncept och avancerad utveckling av nya blandningar för att uppnå däckets slutliga specifikation.”
Det distinkta slitbanemönstret är det första mönstret från Dunlop Europe Moto som har utformats av Dunlop Europas avancerade designstudio. Det har en slitstark blandning och unik iGT-teknik (Interconnecting Groove Tread), vilket är första gången för varumärket.

-RoadSmart III ser annorlunda ut och fungerar annorlunda. iGT-tekniken har utformats för ökad prestanda på vått väglag, vilket är en viktig aspekt för de europeiska förarna, i synnerhet i norra Europa. Den innovativa slitbanedesignen ger också bättre hållbarhet och jämnt slitage under däckets livscykel. Med dessa teknologier uppnår vi vårt mål att erbjuda däck som håller längre. Däcket har nu godkänts för produktion och vi kommer att ge mer teknisk information i början av 2016. ” tillägger Andy.

Dunlop RoadSmart III börjar säljas i januari 2016. Sortimentet innehåller 18 storlekar och specifikationer som täcker allt från kraftfulla GT-motorcyklar till den senaste generationens medelstora twinnar.
Det ser ut som Dunlop har planer om å hevde seg helt i toppen i mange år framover :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
JARODD
Posts: 83
Joined: 08 Oct 2015 21:42
MC: 2023 BMW R1250 GSA
Location: Oppegård

Re: Den store Dekktråden

Post by JARODD »

LordShaft wrote:Jeg vet det er en del av dere som kjører traktor som foretrekker metzeler tourance next dekkene.

Er det noen av dere som kunne skrevet litt om erfaringene deres rundt disse dekkene, å gjerne sammenligne de i forhold til andre dekk dere har prøvd i samme segmentet?
Note4
Har ikke akkurat kjempeerfaring, men kort fortalt:

Min gamle GS kom med Tourance EXP. Disse ble byttet etter ca 18.000!!!! km

Satte så på Anakee II (som forøvrig støyer noe jævlig). Disse ble byttet etter nye 16.000 kilometer (kan disse lengdene si noe om min kjørestil :redface ), mest fordi jeg ikke orket denne rumlingen fra hjulene hver gang jeg fikk litt nedlegg.

Ble så satt på Tourance Next og endelig ble det stille igjen (alt er relativt). Disse satt på til sykkelen ble solgt/levert inn - men de hadde nok mye igjen!

Alle disse dekkene er kjørt på både tørr og våt asfalt, men kanskje ikke utfordret så mye (ref. antall kjørte km på hvert hjulsett :( ), og har fått noen mil på grusveier.

På min GSA sitter det Anakee III (og nå er støyen tilbake). Blir nok byttet ut med Next eller kanskje TKC70 til våren!

Vet ikke om du/dere ble så mye klokere :thumleft
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Den store Dekktråden

Post by Flanker »

18k km. på Tourance EXP tror jeg er en dugelig prestasjon. Det dekket hadde ikke slitestyrke som sin store styrke, for å si det sånn! Særlig på en stor GS, som ikke akkurat har rykte på seg for å være snill mot dekk.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Metzeler har annonsert sitt nye dekk :thumleft RoadTec 01 er et dekk i sport touring segmentet. Veldig spennende mønster. Jeg blir overrasket om dette dekket ikke blir å gripe noe sinnsykt på vått føre :-k

http://www.metzeler.com/site/com/produc ... ec-01.html

Image

Det skal visst være dekkene som erstatter metzeler z8 dekkene. Å grepet på disse dekkene skal være rimelig likt m7rr og tourance next dekkene... Spennende
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Den store Dekktråden

Post by Tobben84 »

De der dekkene må jo på et vis være inspirert av pilot road 4 dekkene. Har aldri sett den type mønster på andre dekk, og road 4 er overlegne alt annet jeg har prøvd på vått og kaldt føre. Spørs om ikke disse kan henge på :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Jeg gleder meg til Motorrad tyskland kjører test på disse :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Den store Dekktråden

Post by JLafton »

Er det noen her som har noen erfaringer med Karoo 3 ?
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Den store Dekktråden

Post by Flanker »

JLafton wrote:Er det noen her som har noen erfaringer med Karoo 3 ?
Nei, ingen personlige erfaringer. Fett mønster på dem da, men i det lille jeg har sett av tester på nett så taper det mot Conti TKC70. Særlig pga. kortere levetid, men også dårligere egenskaper på asfalt. På grus er de nok mer jevnbyrdige, muligens med et lite overtak til Karoo (?).

Nå skal man alltid ta slike tester med en stor klype salt da. De eneste jeg tar på alvor er når Motorrad kjører sine stortester av dekk. De går vitenskaplig til verks også, slik at det ikke bare blir synsing.

Andre kandidater i klassen er Heidenau K60 Scout eller K73 (avhengig av grus vs. asfalt fokus) eller Mitas E-07.
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Den store Dekktråden

Post by JLafton »

Ut ifra mønster på TKC70 virker det mer ut som ett 70/30 dekk, men får ganske bra score på grus allikevel ser jeg. Ellers har du jo TKC80, men det vil nok slites fort ved asfaltkjøring.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Vet ikke om du så den posten om han som hadde kjørt 18.000 km på langtur med de tkc70 dekkene.... Liten tvil om at disse var god på vei også :thumleft
(på advrider)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: Den store Dekktråden

Post by JLafton »

Nei, den har jeg ikke sett, skal gå inn å se.
Det er jo mildt sakt imponerende :thumleft
Post Reply