Den store Dekktråden

Prat om tung MC.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den store Dekktråden

Post by kvase »

Trondgv wrote:Jeg skal slenge på Pirelli Scorpion Rally STR i løpet av den nærmeste tiden. Gleder meg til jeg får de på på. Henger de like bra som TKC70 på asfalt er jeg storfornøyd. Går nesten utifra at grusegenskapene er et hakk eller 2 over TKC70.
Min bestilling venter jeg på fremdeles men håper på noe i samme vei som du
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Trondgv wrote:Jeg skal slenge på Pirelli Scorpion Rally STR i løpet av den nærmeste tiden. Gleder meg til jeg får de på på. Henger de like bra som TKC70 på asfalt er jeg storfornøyd. Går nesten utifra at grusegenskapene er et hakk eller 2 over TKC70.
Det rapporteres om samme grus egenskaper som tkc 80... så det er jo nesten for godt til å være sant! Men med så mye asfalt som er her på våres kanter, blir det litt råflott med dekk som slites ut mellom 5 og 8 tusen! Håper dette er dekk som kan vare over 10.000! Men spent på å høre hva dere får utav disse dekkene!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store Dekktråden

Post by mekkern »

Skal handle nytt bakdekk på "hvalen".. den skal få et nytt Metzler me 888 ultramarathon White wall.. :thumleft

disse skal ha skikkelig levetid-det er bra for da tåler de en "røykstripe" og litt grusspinning innimellom.. :lol:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Den store Dekktråden

Post by Trondgv »

kvase wrote:
Trondgv wrote:Jeg skal slenge på Pirelli Scorpion Rally STR i løpet av den nærmeste tiden. Gleder meg til jeg får de på på. Henger de like bra som TKC70 på asfalt er jeg storfornøyd. Går nesten utifra at grusegenskapene er et hakk eller 2 over TKC70.
Min bestilling venter jeg på fremdeles men håper på noe i samme vei som du
[emoji106][emoji106]
tshansen wrote:
Trondgv wrote:Jeg skal slenge på Pirelli Scorpion Rally STR i løpet av den nærmeste tiden. Gleder meg til jeg får de på på. Henger de like bra som TKC70 på asfalt er jeg storfornøyd. Går nesten utifra at grusegenskapene er et hakk eller 2 over TKC70.
Det rapporteres om samme grus egenskaper som tkc 80... så det er jo nesten for godt til å være sant! Men med så mye asfalt som er her på våres kanter, blir det litt råflott med dekk som slites ut mellom 5 og 8 tusen! Håper dette er dekk som kan vare over 10.000! Men spent på å høre hva dere får utav disse dekkene!
Det er akkurat det samme jeg har lest. Det hørtes for godt ut til å være sant, men dekkene i dag blir jo bare bedre og bedre, samtidig som TKC80 er et gammelt dekk.

Jeg har nå ca 13000 på TKC70, og det har nok noen hundre mil igjen, men de er blitt veldig flate nå. Men så er sykkelen min lettere enn 1200GS, har under halvparten av kreftene og dårligere bremser så det hjelper nok litt på slitasjen.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: RE: Re: Den store Dekktråden

Post by knutk »

Trondgv wrote:
kvase wrote:
Trondgv wrote:Jeg skal slenge på Pirelli Scorpion Rally STR i løpet av den nærmeste tiden. Gleder meg til jeg får de på på. Henger de like bra som TKC70 på asfalt er jeg storfornøyd. Går nesten utifra at grusegenskapene er et hakk eller 2 over TKC70.
Min bestilling venter jeg på fremdeles men håper på noe i samme vei som du
[emoji106][emoji106]
tshansen wrote:
Trondgv wrote:Jeg skal slenge på Pirelli Scorpion Rally STR i løpet av den nærmeste tiden. Gleder meg til jeg får de på på. Henger de like bra som TKC70 på asfalt er jeg storfornøyd. Går nesten utifra at grusegenskapene er et hakk eller 2 over TKC70.
Det rapporteres om samme grus egenskaper som tkc 80... så det er jo nesten for godt til å være sant! Men med så mye asfalt som er her på våres kanter, blir det litt råflott med dekk som slites ut mellom 5 og 8 tusen! Håper dette er dekk som kan vare over 10.000! Men spent på å høre hva dere får utav disse dekkene!
Det er akkurat det samme jeg har lest. Det hørtes for godt ut til å være sant, men dekkene i dag blir jo bare bedre og bedre, samtidig som TKC80 er et gammelt dekk.

Jeg har nå ca 13000 på TKC70, og det har nok noen hundre mil igjen, men de er blitt veldig flate nå. Men så er sykkelen min lettere enn 1200GS, har under halvparten av kreftene og dårligere bremser så det hjelper nok litt på slitasjen.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Blir spennende å høre om erfaringene som blir gjort.

Et dekks egenskaper på grus er bestandig en motsetning til asfalt egenskaper. Industrien jobber stadig med å forbedre gummiblandingene, men de fysiske lovene er det verre med.

For gode egenskaper på løst underlag trenger man et mønster med god åpning mellom knottene slik at knottene lett trenger ned i underlaget og griper tak i massen. På asfalt blir dette en ulempe, da der blir relativt lite gummi som er i kontakt med asfalten. Når knottene i tillegg har litt høyde vil de bøye seg litt ved belastning. I praksis merker man det best ved oppbremsing. Mens gummiblandingen har stor betydning for grepet på asfalt vil mønsteret være mer avgjørende for egenskapene på løst underlag.

TKC80 har eksistert en god stund, og ankepunktet er i første omgang livslengden. Om man kjører mest småturer har det ikke så mye å si, men om man er på langtur vil den korte kjørelengden være et irritasjonsmoment.
Om man leser på ADV rider ser man at ganske få ekspedisjons-sykler benytter TKC80. Det går mer i Mitas av ulike typer. Dekkene er ikke like gode på grus, men fortsatt ganske greie, samt at de holder mye lenger.

Ser på Pirellis mønster at dekkene er mye tettere i mønsteret enn TKC80, så man skal ikke forvente de samme grusegenskapene. Men om man kjører på løst, men ellers ikke så utfordrende underlag burde det fungere greit. Ved kun å se på dekkets mønster ville jeg forvente at det blir mer en konkurrent til feks. Mitas E07, mens TKC80 minner om Mitas E09.

Jeg kjører selv for øyeblikket på TKC80 på min F800GS, men vurderer Mitas E09 neste gang, ikke fordi jeg er misfornøyd med TKC80, men greit å prøve litt ulike typer og gjøre seg opp en mening basert på erfaring.
KjetilH
Posts: 95
Joined: 08 Apr 2018 16:20
MC: BMW R1200GS Rallye

Re: Den store Dekktråden

Post by KjetilH »

Test of Metzeler Karoo Street
Posted on May 21, 2018 by Knut Meyn

May 20th I finally had time to go out and test my new set of Metzeler Karoo Street tires. Ended up being 415 kilometers, or around 258 miles, on various types of pavement and pavement roads, gravel and dirt.

http://www.meynstream.com/road-test-met ... oo-street/


Dette dekket høres lovende ut til mitt behov. :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den store Dekktråden

Post by Trondgv »

Test av Pirelli Scorpion Rally STR: Kom meg til Lærdal, funka bra til jeg så dette. Utrolig stabile i sving og "perfekt" å legge ned sykkelen. Testa en liten grusavstikker men for lite til å si noe om dekket der. Henger som lim på asfalt i alle fall. Skal bestille et nytt og satser på at dette ikke skjer igjen. ImageImageImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den store Dekktråden

Post by ojda »

Regner med at du tar en test av "dekk-online" (hvis det var de) sin reklamasjons-håndtering i samme slengen?
Å historien venter vi på :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den store Dekktråden

Post by ojda »

Hvor langt kan jeg forvente meg å kjøre på mine Anakee III?
Har straks gitt de 5000 km, + ca 2000+ på poker-run.
Tenker selvfølgelig på ferien da :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Den store Dekktråden

Post by Kant1 »

ojda wrote:Hvor langt kan jeg forvente meg å kjøre på mine Anakee III?
Har straks gitt de 5000 km, + ca 2000+ på poker-run.
Tenker selvfølgelig på ferien da :-k
Hvor mye du kan forvente... ?? Alltid mindre enn du ønsker og tror på slutten, iallefall.
Jeg hadde nok byttet før sykkelen skal ut på langtur ;-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Den store Dekktråden

Post by Trondgv »

ojda wrote:Regner med at du tar en test av "dekk-online" (hvis det var de) sin reklamasjons-håndtering i samme slengen?
Å historien venter vi på :thumleft
Var dekkonline ja. Skal prøve å sende dem en mail i morgen og se hva som skjer. Tror ikke jeg kommer så langt da jeg har lagt om dekket selv, men verdt et forsøk. [emoji106]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

ojda wrote:Hvor langt kan jeg forvente meg å kjøre på mine Anakee III?
Har straks gitt de 5000 km, + ca 2000+ på poker-run.
Tenker selvfølgelig på ferien da :-k
Mine anakee 3 holdt 7000 på nordnorge turen (som du kanskje husket) Å nå noe mere enn 10.000 på de tror jeg ikke du skal forvente :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Den store Dekktråden

Post by kvase »

kvase wrote:
Trondgv wrote:Jeg skal slenge på Pirelli Scorpion Rally STR i løpet av den nærmeste tiden. Gleder meg til jeg får de på på. Henger de like bra som TKC70 på asfalt er jeg storfornøyd. Går nesten utifra at grusegenskapene er et hakk eller 2 over TKC70.
Min bestilling venter jeg på fremdeles men håper på noe i samme vei som du
La inn min bestilling hos DEKK1 i Kristiansand 7/4 med lovnad om at det var på vei fra dagen etter pr dags dato etter mange samtaler og lovnader om rask tilbakemelding og å ok lagervare så har intet skjedd der -Fa ans olde mor å lovnaden har kommet fra avd leder
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Jeg sverget på at jeg ikke skulle ha metzeler igjen.... etter erfaringene mine med tourance next framdekket på traktoren. Men så fort glemmer man altså. I dag tar jeg en for laget, gikk til innkjøp av et Karoo Street bakdekk.

Image

Så får vi se hvilken levetid jeg får utav dette. Metzeler har gjort mye riktig de siste årene med Roadtec 01 og det sport 07 dekket eller hva det heter. Så får vi se om de klarer å levere med dette nye dekket som kom i år. Jeg har ikke de helt store forhåpningene, men jeg kan jo bare bli positivt overrasket.

Avon Trailrider framdekket mitt ser knapt nok brukt ut, så dette får sitte på til det er utslitt. Bakdekket holdt altså 6000 km..... fantastiske dekk, men hysterisk dekkslitasje de siste 2000.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den store Dekktråden

Post by ojda »

Å jeg ser ut til å få lagt på mine Pirelli Scorpion Rally STR føre Europaturen, så da får vi langtestet det også :thumleft
Å det skulle ikke forundre meg om Scotland kan ha en og annen grus-kilometer å by på :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply