MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 21 nov 2017 19:59

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 387 innlegg ]  Gå til side Forrige 120 21 22 23 2426 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 09 jun 2017 15:09 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4373
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Hva slags dekk anbefaler dere i samme kategori som Metzler Tourance? Dimensjon 90/90-21. Framdekk til KTM Adventure 640, blir nok kjørt minst 90 % på asfalt.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 jun 2017 15:27 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 nov 2006 18:07
Innlegg: 531
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo
Med mest asfaltkjøring er jo Continental ContiTrailAttack 2 en mulighet:

Bilde

https://www.continental-tires.com/motor ... ailattack2


Sist redigert av ole m. den 09 jun 2017 15:54, redigert 1 gang totalt.

Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 jun 2017 15:37 
Online
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 1910
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Hva med Anakee 3?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 jun 2017 15:49 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 16490
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
Sted: Bergen
Continental dekkene trail attack trappet litt pga mønster! Leser også mange som opplever dette på nettet! Bortsett fra det, veldig gode dekk etter min erfaring

Etter å ha lest long term review av Avon TrailRider, så er jeg ikke i tvil om at dette dekket måtte prøves

Bilde

Anakee 3 dekkene synger noe helt jævlig mellom 50 - 60 km/t

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 20260 km - Metzeler Tourance Next = 4495 km
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders
------------------------------------------------------------
Flickr
LocaToWeb


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 jun 2017 16:05 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4270
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
inunf skrev:
Hva slags dekk anbefaler dere i samme kategori som Metzler Tourance? Dimensjon 90/90-21. Framdekk til KTM Adventure 640, blir nok kjørt minst 90 % på asfalt.



Tourance Next, ingen over. Ingen på siden =D>

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Toppen
   
Legg innLagt inn: 12 jun 2017 07:31 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4373
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Takk for tips! Var litt vanskelig å finne noe som kommer i riktig dimensjon foran og bak. Nå står det halvslitt Metzeler Karoo 3 bak, når det er utslitt skal det byttes i samme som fordekket. Ser ut til at det blir enten Avon Trailrider eller Pirelli Scorpion MT90. Er det noen som har erfaring med disse?

ojda skrev:
inunf skrev:
Hva slags dekk anbefaler dere i samme kategori som Metzler Tourance? Dimensjon 90/90-21. Framdekk til KTM Adventure 640, blir nok kjørt minst 90 % på asfalt.



Tourance Next, ingen over. Ingen på siden =D>


Tourance Next hadde visst ikke tøft nok mønster, og det var for dyrt. Tviler ikke på at det er et kjempebra dekk, men er ikke jeg som bestemmer.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jul 2017 10:15 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 23:19
Innlegg: 614
MC: 2015 KTM 1190 Adventure R
2008 Kawasaki ER-6F
Sted: Ørsta
Er det noen som har erfaring med å montere på et smalere dekk enn hva som originalt blir montert på en felg? Tenker ikke å gå veldig drastisk ned på størrelse, men ser at på KTM'en får jeg større utvalg av dekk om jeg går fra 150/70 18 til 140/80 18. Googlet litt og fant enkelte som mener det skulle gå fint, mens andre har kun opplevd problemer, så da er spørsmålet om noen her har enten suksess eller dårlige erfaringer som de kan vise til.

Kan ellers melde at jeg har kjørt 2500 km på TKC-80 og er usikker på om dekkene passerer 3000 km...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jul 2017 10:28 
Online
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 933
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Spiritofwinter skrev:
Er det noen som har erfaring med å montere på et smalere dekk enn hva som originalt blir montert på en felg? Tenker ikke å gå veldig drastisk ned på størrelse, men ser at på KTM'en får jeg større utvalg av dekk om jeg går fra 150/70 18 til 140/80 18. Googlet litt og fant enkelte som mener det skulle gå fint, mens andre har kun opplevd problemer, så da er spørsmålet om noen her har enten suksess eller dårlige erfaringer som de kan vise til.

Kan ellers melde at jeg har kjørt 2500 km på TKC-80 og er usikker på om dekkene passerer 3000 km...
Jøss kjører du brutalt siden de blir så fort utslitt ? :shock:

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jul 2017 10:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 23:19
Innlegg: 614
MC: 2015 KTM 1190 Adventure R
2008 Kawasaki ER-6F
Sted: Ørsta
kvase skrev:
Spiritofwinter skrev:
Er det noen som har erfaring med å montere på et smalere dekk enn hva som originalt blir montert på en felg? Tenker ikke å gå veldig drastisk ned på størrelse, men ser at på KTM'en får jeg større utvalg av dekk om jeg går fra 150/70 18 til 140/80 18. Googlet litt og fant enkelte som mener det skulle gå fint, mens andre har kun opplevd problemer, så da er spørsmålet om noen her har enten suksess eller dårlige erfaringer som de kan vise til.

Kan ellers melde at jeg har kjørt 2500 km på TKC-80 og er usikker på om dekkene passerer 3000 km...
Jøss kjører du brutalt siden de blir så fort utslitt ? :shock:



Hehe, kan vel ikke si at sykkelen har vert kjørt pent og pyntelig siste måneden :-P Kjører en kombinasjon mellom asfalt og offroad, på asfalt er det nok en del mer slitasje, men har satset ganske friskt på både grusveier og dårligere føre også etter at jeg fikk TKC-80 dekkene ;-) Generelt ser det ut som de fleste med så store tunge sykler som 1190r kjører mellom 2500-3000 km på TKC-80 før de må bytte.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jul 2017 18:40 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 16490
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
Sted: Bergen
metzeler tourance next

Hva skal man si jeg kan vel kanskje begynne med at jeg er en smule forundret over at dette dekket er så populært som det er

Det er mulig jeg har vært uheldig, men etter drøye 4000 km nå sitter jeg igjen med litt blandet inntrykk!

For det første, dette er en touring dekk med stivere kanter....punktum! Noe som gjør at støyen fra dekkene er merkbar i alle hastigheter. Det er langt ifra så gale som anakee 3 dekkene ved 60 km/t, men de gir nå seg hvertfall når du ruller litt raskere eller tregere!

De oppfører seg veldig sportslig når de er ny, men de slites sjokkerende raskt fremme de slites liksom ekstra mellom sidene og midten, og pga mønster blir det litt sånn trappe følelse og ufølsomt når du legger sykkelen.

Bilde

Jeg har ikke målt enda, men jeg kan ha noe som minner om innsøkk i bakdekket på midten slik som Bikeridr hadde bilde av, det hjelper heller ikke på at bakdekket ikke klarer å holde på luften... det leker mellom 0,1 og 0,2 bar i døgnet.

Anakee 3 dekkene føltes også litt sportslig, men disse var langt bedre å kjøre på grus! Det er også blitt nevnt at tourance next dekkene er veldig stabil i sving! Dette er ikke min erfaring! De må justeres eller holdes i sving hele tiden og de faller litt ekstra på et visst punkt pga slitasjen i framdekket!

Jeg nekter å tro at dette settet varer opp mot 10.000! Framdekket er farlig nært slitasje merkene og det har rullet 4K
Det føles også glatt på vått føre! Jeg har hatt to episoder hvor jeg har kjent dekket "gi" seg! Å jeg kommer ikke unna å tenke på at uhellet til ojda kunne vært ungått med andre dekk (i Polen)

Blir jeg å handle dette dekket igjen?? Nei, ikke uten at det er eneste alternativ for å få dekk på sykkelen! Jeg hadde heller valgt anakee3 eller et annet sport touring dekk framfor det her!

Gleder meg hver dag til å få på Avon Trailriders dekkene å gjøre meg erfaringer med de

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 20260 km - Metzeler Tourance Next = 4495 km
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders
------------------------------------------------------------
Flickr
LocaToWeb


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jul 2017 18:57 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 2755
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
LordShaft skrev:
metzeler tourance next

Hva skal man si jeg kan vel kanskje begynne med at jeg er en smule forundret over at dette dekket er så populært som det er

Det er mulig jeg har vært uheldig, men etter drøye 4000 km nå sitter jeg igjen med litt blandet inntrykk!

For det første, dette er en touring dekk med stivere kanter....punktum! Noe som gjør at støyen fra dekkene er merkbar i alle hastigheter. Det er langt ifra så gale som anakee 3 dekkene ved 60 km/t, men de gir nå seg hvertfall når du ruller litt raskere eller tregere!

De oppfører seg veldig sportslig når de er ny, men de slites sjokkerende raskt fremme de slites liksom ekstra mellom sidene og midten, og pga mønster blir det litt sånn trappe følelse og ufølsomt når du legger sykkelen.



NOE av dine erfaringer er nok at du har muligens en litt mer "aggresiv" svinghastighet enn de fleste gamle traktorførere som mest kjører rett frem på E veier med traktorene sine... ;-)
dermed bruker du mer av de "myke" sidene og ikke så mye av "slitefeltet" i midten.
dette gjør også at sykkelen føles mer ustabil da den "faller" inn i sving..

Edit:
husk å ha nok luft i dekkene.. helst "litt" ekstra ellers øker slitasjen raskt når dekket blir ekstra varmt med langkjøring/svinging.
-for grepet sin del er det ikke noe fordel men dog...


Sist redigert av mekkern den 22 jul 2017 19:01, redigert 1 gang totalt.

Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jul 2017 18:59 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 4270
MC: Nåværende: 2015. Triumph Explorer 1200 igjen
Sted: Kristiania
Her var det mye surr :evil:
Først av alt, velten i Polen skjedde etter en sving. Jeg legger vekt på etter [-X
Farten på sykkelen var relativt lav, ca 70kmt og hellningsvinkelen da det slapp ett sted mellom 5 og 10* off vertical.
I denne situasjonen skle forhjulet til sides og styret tverret endel.
Intet annet enn sylskarpe pigger hadde reddet den sykkelen i det samme sporet.

Bortsett fra det har jeg vel brukt opp 5 eller 6 sett med Next, og ingen av de har forlatt sykkelen før 10.000.
12-14 har det vel vært på de som har vert ordentlig nedslitt, har byttet etpar før de var nedslitt også.

Den ugjevne slitasjen forran kjenner jeg dog igen.

Å når det gjelder svingstabiliteten til dekkene, kommer vel hausingen av det mest fra undertegnede.
Det står jeg virkelig for.

Men jeg må si jeg undres veldig over så avvikende erfaringer med samme dekkene :-k

_________________
2016:28k, 15: 22k, 14: 24k, 13: 25k, 12: 19k, 11: 9k. Dekkbytte på:57570


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jul 2017 19:06 
Det er mulig, men jeg har kjørt sykkel med flere av de gamle traktorførerne du tenker på Vidar å de kjører minst like stivt som meg

Ja at dekkene slites som de gjør har stor innvirkning på hvordan de føles i sving! Men etter 4K mener jeg dette ikke burde vært så synlig som på dekkene mine

Hadde vært artig å prøvd type angel gt eller de nye metzeler touring dekkene å sett hvordan disse holdt sammenlignet med tourance


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jul 2017 19:06 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 2755
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
ojda skrev:

Men jeg må si jeg undres veldig over så avvikende erfaringer med samme dekkene :-k


Kjørestil -bremsing-gassing-motorbrems-type sykkel og motor.
Dette gjør store utslag på dekkerfaringer/levetid.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jul 2017 19:06 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 16490
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
Sted: Bergen
Det er mulig, men jeg har kjørt sykkel med flere av de gamle traktorførerne du tenker på Vidar å de kjører minst like stivt som meg

Ja at dekkene slites som de gjør har stor innvirkning på hvordan de føles i sving! Men etter 4K mener jeg dette ikke burde vært så synlig som på dekkene mine

Hadde vært artig å prøvd type angel gt eller de nye metzeler touring dekkene å sett hvordan disse holdt sammenlignet med tourance

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 20260 km - Metzeler Tourance Next = 4495 km
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders
------------------------------------------------------------
Flickr
LocaToWeb


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 387 innlegg ]  Gå til side Forrige 120 21 22 23 2426 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Yahoo [Bot] og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner