registrering av en 02 husqvarna 570 te

Prat om tung MC.
Post Reply
husqvarna570te
Posts: 1
Joined: 21 May 2009 16:39
MC: husqvarna te 570 2002mod

registrering av en 02 husqvarna 570 te

Post by husqvarna570te »

hei. har ett spørsmål angående registrering av mc.
saken min er som følger:
for ett år siden kjøpte jeg meg en 2002 mob husqvarna 570 som var regget på sorte skilt. den var overkommelig billig til å være en første sykkel og i samsnakk med både selger og biltilsyn var jeg overbevist om at den lett kunne registreres om til hvite skilter.
ifølge både selger og biltilsynet måtte jeg bare betale engangsavgiften og montere på det som er i følge kravene!
spurte derfor på teknisk avd, på biltilsynet i trondheim om hva som måtte til og det var følgende:
1.lys(nærlys, langlys)(baklys,bremselys både på frambrems og bakbrems)
2. speedometer(sykkelcomputer,gps,evt orginalt)
3.speil
4.refleks bak

og at den generelt er "lovlig" med tanke på orginalt eksos osv.

Tenkte som så at dette skulle jo gå greit!!!

men,,, dagen der jeg skulle godkjenne den hos biltilsyn kom og jeg hadde gjort alt som teknisk avd. krevde og betalt engangsavgiften så alt var klart.
han på biltilsynet sjekket den og sa at alt var greit med unntak om tre ting!
1.typegodkjenning
2.blinklys
3godkjent speedometer

nr 1 betydde at hvis jeg ikke hadde typegodkjenningspapirer på den måtte sykkelen gjennom en lydtest for og sjekke om at eksosanlegget passererte de rette kravene

nr 2 . etter en viss dato var det nå krav om blinklys

nr 3. ett speedometer må være i hendhold til kjøretøyforskriften kap. 35 der det står at den må være i samsvar med direktiv 2000/7/ef eller alternativ standard ECE-reg .nr.39

hmmm tenkte jeg da. det finnes jo utallige mange likense sykler som min så hvordan kan det med typegodkjenning være ett problem? men etter mye frem og tilbake med snakk med både Snellingen as og biltilsyn ser du nå ut som at de rette papirer skal komme og NR. 1 skal være i boks. NR. 2 ang blinklys er nå fikset og klart og den er grei. Men Nr 3 klarer jeg ikke å forstå og klarer vel egentlig ikke å tyde hva ece-reg nr 39 betyr elle direktiv 2000/7/ef! betyr det at ett evt speedometer må være merket CE?? snakket med snellingen as og kunne få kjøpe et orginalt sykkelspeedometer som var på min og flere modeller opp til 2005 som er typegodkjente i papirene, men lurer femdeles på om dette bli godtatt av biltilsynet! Hadde satt stor pris på om noen kunne geleidet meg i rett retning av denne speedometerknipa. kanskje noen som vet hvor jeg kan kjøpe og=). eneste krav jeg har er at jeg må vel ha sykkel,mc- computer i og med at motard felgene mine ikke har noe uttak på navet til vaier!

takker for kjappe svar=)
Post Reply