Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Prat om tung MC.
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Gixxer »

Hehe, utvilsomt ;-)

Når det snakkes om tankslapper og IOM er det denne hendelsen som dukker først opp i minnet.
Litt vanskelig å si hva dette er. Starter det opp som en tankslapper eller en wobble? Det blir hvertfall en diger tankslapper etterhvert.
Get your knee down and prey!
roger72
Posts: 41
Joined: 26 Aug 2007 19:09
MC: Suzuki VX 800.
Tidligere: -96 Kawasaki VN800 Vulcan, 87 Yamaha XJ900, 82 Suzuki GSX1100, 74 Honda CB350Four

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by roger72 »

Hadde en gang en GSX1000EZ
I hastigheter rundt 150-160 hadde den en lei tendens til å wobble.(Gammel rør ramme)
SveinT
Posts: 95
Joined: 16 Oct 2007 00:26
MC: Honda V65 Sabre -84, V45 Sabre -83, Suzuki GS750B
Location: Skien
Contact:

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by SveinT »

Mye bra skrevet om temaet her ja, og mange innfallsvinkler.
Fasiten inneholder vel mange ulike faktorer?
Mange av dere har mye erfaring med R-sykler, det har ikke jeg
Men jeg har litt erfaring også med "årgangssykler" og standardsykler,
så jeg limer inn et svar jeg la inn i et annet forum for en stund siden.

------

Jeg har tidligere opplevd wobble i høye hastigheter,
og jeg husker det godt fortsatt selv det er veldig lenge siden

Grunnen til at maskinen wobbler kan være mange.
Det kan være alt fra feil lufttrykk i dekk til feilmontert ekstrautstyr.
Og alt det tekniske som kan fremkalle wobble.
Slitte foringer i oppheng, hjullager, styrelager, feil dekk,
slitte dekk, skjevheter i motorsykkelen etter tidligere skade / feilmontering,
slitte støtdempere, feil / skjevt lufttrykk i gaffel / feil eller ulik oljemengde...
Listen kan gjøres lang.

For min egen del har jeg hatt et par episoder med høyfartswobble,
Reparasjon av svingarmsoppheng og bytte av dekk fjernet problemene.

På 80-tallet lærte jeg av eldre og erfarne motorsyklister
at man ikke måtte få panikk og slå gassen tvert av - da var løpet kjørt.
Jeg lærte også at jeg kunne presse armene forsiktig fremover - bakfra -
mot styret for å motvirke wobbelen. Og redusere farten.
Det reddet meg nok en gang eller to.

Kåper og vindskjermer montert på forgaffel i stedet for på ramme
kan også bidra til wobble. Feil pakking på motorsykkel likeså.
Bare det å montere på en toppboks på et litt svakt bagasjebrett og
fylle den opp kan jo endre kjøreegenskapene ganske så mye.

Noen MC-modeller har kortere vei til grensen enn andre,
det er jo viktig å kjøre seg til på sin sykkel og kjenne den..

http://www.ehow.com/how_7889_handle-avoid-wobbling.html
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Yttervik »

Låner en gammel tråd..

Opplevde i dag en høyfartswobbel som jeg tror jeg hadde flaks at jeg fikk kontroll på..og overlevde? Mc er Suzuki GSR 600 98hk. Krøket meg sammen og dro på i en slak nedoverbakke som ganske markant flater ut til bortoverstrekke. Farta var vel ca 170 i overgangen fra nedoverbakke til strekke. Rett etter jeg kom utpå flata opplevde jeg en voldsom wobbling i styre, og kanskje mc også, husker ikke helt. Mulig framhjul var i lufta og kun dette wobblet, eller så wobblet mc også. Jeg rakk å tenke at dette går rett til helvete, og slapp instinktivt gassen. Sykkel rettet seg da opp med en gang. Igjen sitter jeg vettskremt at denne, og flere andre nesten-uhell i løpet av noen år, og vurderer veldig sterkt å selge mc mens jeg enda har livet i behold..

Noen synspunkt på dette? Hva forårsaket wobblingen, var det kanskje et lite hjulløft i overgang mellom nedoverbakke og flatmark?

Jeg nedgraderte fra CBR 900 til GSR 600 i håp om at mindre effekt og nakensykkel skulle holde farta nede og meg i tøylene, slik at jeg kan fortsette å kjøre mc, men det ser verre ut.. :(
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Palma »

Yttervik wrote: Hva forårsaket wobblingen, var det kanskje et lite hjulløft i overgang mellom nedoverbakke og flatmark?

Jeg nedgraderte fra CBR 900 til GSR 600 i håp om at mindre effekt og nakensykkel skulle holde farta nede og meg i tøylene, slik at jeg kan fortsette å kjøre mc, men det ser verre ut.. :(
Galmannsfakter er vel grunnen. Det er uansett den som holder i rulla som har litt å si... Fint om du driver med slike stunt på lukket avdeling. Jeg vil ikke være den som møter deg i 170 med wobbel i styre og hodet.... Tenk på at det er andre på veien og. Ikke alle kjører samme retning som deg.

Faan jeg blir irritert på slik som jeg kaller idioti. Var du på bane får du ha meg unskyldt... Hvis du var på offentlig vei håper jeg for din og andres skyld at du mister lappen snart. Har du det travelt så reis litt tidligere.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by jhn »

Palma wrote:
Yttervik wrote: Hva forårsaket wobblingen, var det kanskje et lite hjulløft i overgang mellom nedoverbakke og flatmark?

Jeg nedgraderte fra CBR 900 til GSR 600 i håp om at mindre effekt og nakensykkel skulle holde farta nede og meg i tøylene, slik at jeg kan fortsette å kjøre mc, men det ser verre ut.. :(
Galmannsfakter er vel grunnen. Det er uansett den som holder i rulla som har litt å si... Fint om du driver med slike stunt på lukket avdeling. Jeg vil ikke være den som møter deg i 170 med wobbel i styre og hodet.... Tenk på at det er andre på veien og. Ikke alle kjører samme retning som deg.

Faan jeg blir irritert på slik som jeg kaller idioti. Var du på bane får du ha meg unskyldt... Hvis du var på offentlig vei håper jeg for din og andres skyld at du mister lappen snart. Har du det travelt så reis litt tidligere.
Sånn rent umiddelbart tenkte jeg "ja, gi han så hatten passer" ... eller ... :-k hvor mange av oss har ikke kjørt mc i 170 på landeveien ... og hvor udramatisk er ikke det? :-s
Det ville ikke vært mange motorsykler igjen på veien om alle de/oss skulle miste lappen [-(
User avatar
RuneMC
Posts: 2033
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hvordan oppstår wobble, og hvordan unngå?

Post by RuneMC »

Tyngre fører = mindre wobble og weave
[youtube][/youtube]

Her er det bare å momse i seg mat så er "Problem Solved!" :thumleft 8)

Ligge flatt mot tanken er også et veldig godt råd.

Dårlige dekk/feil lufttrykk/dårlige dempere kan bidra. Kraftigere dekk (stivere dekkside) evt profil kan motvirke problemet.
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Yttervik »

Jeg var alene på landeveien, på en lang og oversiktlig strekke uten noen form for avkjørsler eller lignende.
Men ja dere har helt rett; det er idiotisk å kjøre i slike hastigheter. Jeg fortjener en smekk på fingrene eller kanskje til og med å miste lappen, for det er slettes ikke lov å ferdes på den måten.

Samtidig så er det nå en gang slik at de færreste som kjører MC overholder alle fartsgrenser til enhver tid; mange kjøper MC for å få en frihetsfølelse og fordi de liker de overlegne kreftene og kjøreegenskapene som en tohjuling kan tilby. Jeg skal ikke legalisere det å kjøre for fort, enten det er 10 eller 100 km/t over fartsgrensen, men de fleste føler vel behovet for å dra skikkelig på en gang i blant?

Kimen til problemet er vel at jeg er altfor glad i fart og spenning, og da er det vel ikke så mange andre valg enn å kvitte seg med sykkelen..
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan un

Post by Tommas »

Hadde noe liknende problem for mange år siden, og da var det rett og slett dårlige/feil dekk. Kan jo være noe så enkelt.
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Borg »

Hadde en FZ6 som nok er ganske lik din i oppførsel. I full aks i 140 lettet forhjulet( sikkert ikke mer enn 10cm). Uten noe styredemping ga det litt vobb/vingling når jeg traff bakken igjen. Ikke noe dramatisk, men litt vinglefølelse gir det jo.

Litt av morroa med en firer som er hissigest på toppen.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Adele »

Yttervik wrote:Jeg var alene på landeveien, på en lang og oversiktlig strekke uten noen form for avkjørsler eller lignende.
Men ja dere har helt rett; det er idiotisk å kjøre i slike hastigheter. Jeg fortjener en smekk på fingrene eller kanskje til og med å miste lappen, for det er slettes ikke lov å ferdes på den måten.

Samtidig så er det nå en gang slik at de færreste som kjører MC overholder alle fartsgrenser til enhver tid; mange kjøper MC for å få en frihetsfølelse og fordi de liker de overlegne kreftene og kjøreegenskapene som en tohjuling kan tilby. Jeg skal ikke legalisere det å kjøre for fort, enten det er 10 eller 100 km/t over fartsgrensen, men de fleste føler vel behovet for å dra skikkelig på en gang i blant?

Kimen til problemet er vel at jeg er altfor glad i fart og spenning, og da er det vel ikke så mange andre valg enn å kvitte seg med sykkelen..

Jeg føler med deg.. sånne som oss skulle aldri harr sertifikatet :evil: :redface :(
=^_^=
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by inunf »

Har hatt en lignende opplevelse på en Cagiva Navigator. Der mistenker jeg at det var kombinasjonen av toppboks og en sykkel som var litt "løs i fisken" som forårsaket det. Gikk rolig av gassen og rettet meg opp (satt sammenkrøket for å få mindre luftmotstand), da gikk det over ganske fort.

Tviler på at du har hatt hjulløft, men det kan være overgangen mellom nedoverbakke og flate som startet det. Mange gode forslag over her til hva det kan skyldes. Styredemper kan være en fornuftig oppgradering :thumleft

Jeg dømmer ingen for å kjøre i 170. Hadde det vært 270 så kanskje, men 170? Kompensert for skrytefaktor og missvisning på speedometer tilsvarer det sannsynligvis ikke mye over 150. Synes ikke det er så ille jeg*

Støtter forøvrig forslaget om banesykkel. Befriende å kunne gasse uten å måtte bekymre seg for UP, løsgrus og bilister.

*Forutsatt at det ikke er på bakhjulet i ei 30-sone forbi en barneskole.
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by asianjesus »

Har på en måte lignende spørsmål, men ikke akkurat tankslap.

gjelder Gixxer 600 K7.
Måtte levere tilbake sykkelen til forhandler pga løs styre og dårlig bakbrems.
Alt dette ble rettet opp i dag, men på vei hjem, så kjørte jeg rolig og la ikke merke til det før nå i kveld etter en lengere tur.
At i en vist hastighet, så vinke sykkelen bittelitt høyre og venstre og om igjen. Som om den kjører i sigg sagg av seg selv.
Ikke så veldig store svinger, men meget merkbart og ubehaglig. Slik var det ikke før jeg leverte inn sykkelen.
Trodde først at det skyldes spor på veiene, men prøve andre sykkelen (R6) rett etter og her var det ikke å merke.

Hva kan det være? Og hvordan forklarer jeg det til mekanikern som gjorde dette?

Takk på forhånd!
Bjerknez

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Bjerknez »

Dette høres veldig rart ut i mine øyne. Kan ramma være skjev eller svak, slik at den vrir seg eller noe under belastning. Jeg har vertfall aldri opplevd wobbling av noe slag med syklene jeg har kjørt vertfall.

Her må det helt klart være noe galt tror jeg. Hvordan er dekkene?
Yttervik
Posts: 25
Joined: 19 Jan 2014 20:12
MC: 09 Suzuki GSR 600
[x]01 Honda CBR 929RR
Location: Nordland

Re: Hvordan oppstår wooble, og hvordan unngå?

Post by Yttervik »

Bjerknez wrote:Dette høres veldig rart ut i mine øyne. Kan ramma være skjev eller svak, slik at den vrir seg eller noe under belastning. Jeg har vertfall aldri opplevd wobbling av noe slag med syklene jeg har kjørt vertfall.

Her må det helt klart være noe galt tror jeg. Hvordan er dekkene?
Er det meg eller asianjesus du svarer nå?
Post Reply