Import av MC fra USA

Prat om tung MC.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Import av MC fra USA

Post by inunf »

Vinteren har satt seg i Ålesund, og motorsykkelbestanden min er på et rekordlavt nivå. Sist jeg var nede på bare 2 motorsykler må ha vært før jeg kjøpte RD'en i 2009. Hva skal man kjøpe for å rette på dette? Jeg har lenge hatt lyst på en Bimota, og da helst en SB8R. Har fulgt med litt på hva som rører seg, og etter det jeg kan se er det to stykker til salgs i Europa nå. En uregistrert standard SB8R i Manchester til 14 000 pund, kun kjørt 1 mile og en 2000 modell Special i Milano som har gått 700 km og koster 16 000 euro. Uregistrert sykkel er dårlig deal pga avgiftene, og Special-utgaven er feil farge. Dessuten sikter jeg meg heller inn på noe som er litt mer brukt til en forhåpentligvis lavere pris, da er det større sjanse for at jeg også tør å bruke den litt.

Etter litt intens googling fant jeg en 2000 modell hos en forhandler i Massachusetts. Den ser bra ut på bildene, har gått 7135 miles og koster 12000 USD. Har tatt kontakt med Jetcarrier, de tilbyr frakt av MC fra USA til Norge. Venter på tilbud fra dem nå, men basert på det de tar for å frakte en liten bil blir ikke prisen så halvgærn. Har også vært i kontakt med SVV, de sier følgende:

Motorsykkel registrert før 17 Juni 2003 skal tilfredsstille tekniske krav i henhold til kjøretøyforskriften. Se gjerne på lovdata.no

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... orskriften

Noen punkter som kan være verdt å nevne:
E-merket lys, alternativ DOT, SAE
Speedometer i km/t
Rød E-merket refleks bak

Dokumentasjon som må fremlegges ved visning av motorsykkel:
Tollkort
USA Title
Motorvolum og effekt må dokumenteres av fabrikant eller uavhengig laboratorium
Støytest

Å få dokumentert motorvolum og effekt fra fabrikant regner jeg med blir vanskelig. Typisk er det forhandler/importør som bistår med slikt sånn jeg har forstått det, og forhandlernettverket til Bimota i Norge er heller dårlig. Når det gjelder uavhengig laboratorium er det f. eks. TÜV og Dekra som gjelder, det er ingen i Norge. Ikke at jeg helt skjønner hva som er så farlig, det eneste de skal med effekt og motorvolum er å beregne avgiften, og den er uansett 0 på en MC som er 20 år eller eldre.

Er det noen som har erfaringer med dette? Skal jeg ta sjansen og kjøpe sykkelen, eller er det ikke verdt bryet?

Link til annonsen
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Import av MC fra USA

Post by Bikeridr »

Hmm, finnes det ikke COC til den da?
@DrGreve hadde iallefall linken og visste hvor han ev måtte hente COC da han henta sykkelen sin hos meg i Latvia. Nå var det ikke nødvendig for ham, riktignok, men han hadde nå iallefall leita opp lenker og papirer i tilfelle.

Ser det er en Suzuki TL 1000 motor. Kan jo hende SVV godtar volum og effekt papirer fra Suzuki :-k (Eller kanskje ikke, de er jo ofte mer firkanta enn et perfekt kvadrat)..
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Import av MC fra USA

Post by ole m. »

Håper du får til dette, inunf, da det er en kul sykkel. Jeg ville sjekket nøye før import fra USA, så du ikke får noen overraskelser fra Vegvesenet. Nøkkelen er vel å sjekke ut alt med dem på forhånd, så du vet den kan registreres. Det enkleste er selvsagt å hente en fra EU, da sklir de rett gjennom registrering.

Gøy med noe annerledes, jeg vurderte en Bimota BB1 en gang selv, men det ble aldri den.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Import av MC fra USA

Post by inunf »

Bikeridr wrote: 29 Jan 2021 11:28 Hmm, finnes det ikke COC til den da?
@DrGreve hadde iallefall linken og visste hvor han ev måtte hente COC da han henta sykkelen sin hos meg i Latvia. Nå var det ikke nødvendig for ham, riktignok, men han hadde nå iallefall leita opp lenker og papirer i tilfelle.

Ser det er en Suzuki TL 1000 motor. Kan jo hende SVV godtar volum og effekt papirer fra Suzuki :-k (Eller kanskje ikke, de er jo ofte mer firkanta enn et perfekt kvadrat)..
Slagvolumet kan nok Suzuki gå god for, hvis de gidder, men Bimota har brukt egen innsprøytning og motorstyring. Altså er det kun Bimota som kan svare for effekten.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Import av MC fra USA

Post by mekkern »

Dette er nok litt "personavhengig"..
Når jeg tok inn en suzuki gs450 fra Sverige så ble det benyttet dokumentasjon som jeg hadde lastet ned fra nettet.
Dette da de ikke hadde identisk sykkel i kartoteket sitt. Ingen test av støy da dette var originalreplika eksosanlegg.
Vil nok tro at du må fremskaffe noen data på akselavstand vekt totalvekt dekkdimensjon og volum effekt-OG muligens en støytest hvis det ikke virker som originalt anlegg(sjekk billeddokumentasjon på disse) :-k

burde jo ikke være umulig siden den er eldre enn 2003. :thumleft

Motoren er oppgitt til 133hk og er en justert utgave av "s" tl motoren:125 hk (93 kW) @ 8500 rpm -ikke "R" utgaven på 135hk på 9500rpm..men nokså nær.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Import av MC fra USA

Post by ArcticTiger »

Litt klunder å ta fra USA, men det går. Har du vurdert alternativer?
Ikke Bimota da, men kanskje ikke så gæærn alikevels? Henta denne hos kunde, kommer for salg hos Løvaas. 2018 som er gått ca 250 mil. Som ny. Koster vel "noe" mer, men "ny" sykkel og grei å få tak i.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Import av MC fra USA

Post by inunf »

mekkern wrote: 29 Jan 2021 14:50 Dette er nok litt "personavhengig"..
Når jeg tok inn en suzuki gs450 fra Sverige så ble det benyttet dokumentasjon som jeg hadde lastet ned fra nettet.
Dette da de ikke hadde identisk sykkel i kartoteket sitt. Ingen test av støy da dette var originalreplika eksosanlegg.
Vil nok tro at du må fremskaffe noen data på akselavstand vekt totalvekt dekkdimensjon og volum effekt-OG muligens en støytest hvis det ikke virker som originalt anlegg(sjekk billeddokumentasjon på disse) :-k

burde jo ikke være umulig siden den er eldre enn 2003. :thumleft

Motoren er oppgitt til 133hk og er en justert utgave av "s" tl motoren:125 hk (93 kW) @ 8500 rpm -ikke "R" utgaven på 135hk på 9500rpm..men nokså nær.
Har gjort litt undersøkelser. På https://regnr.info/ kan man søke på kjøretøy som er registrert i Norge. Får opp 4 Bimota SB8R, der en ser ut til å være stjålet. Alle sammen har motorkode "Suzuki T504" i vognkortet. Det er koden for TL-R-motoren, TL-S-motoren er T501.

Mulig at jeg tenker for enkelt her, men burde det ikke gå an å se på infoen til de 4 syklene som allerede er registrert i Norge? La oss anta at det bare skiller de tre (eller to) siste sifferene i chassisnummeret, og motorkoden er den samme. Er det dette du mener med at de har en identisk sykkel i kartoteket?
ArcticTiger wrote: 30 Jan 2021 16:39 Litt klunder å ta fra USA, men det går. Har du vurdert alternativer?
Ikke Bimota da, men kanskje ikke så gæærn alikevels? Henta denne hos kunde, kommer for salg hos Løvaas. 2018 som er gått ca 250 mil. Som ny. Koster vel "noe" mer, men "ny" sykkel og grei å få tak i.
Jeg har vurdert alternativer ja, men dette er en sykkel jeg har drømt om i mange år, og nå ser det ut til å være siste sjanse før prisene stiger til et nivå jeg ikke er komfortabel med. Vet du om SVV krever noen dokumentasjon fra Ducati ved import av f. eks. denne sykkelen du har bilde av her?
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Import av MC fra USA

Post by ole m. »

inunf wrote: 03 Feb 2021 07:26
Har gjort litt undersøkelser. På https://regnr.info/ kan man søke på kjøretøy som er registrert i Norge. Får opp 4 Bimota SB8R, der en ser ut til å være stjålet. Alle sammen har motorkode "Suzuki T504" i vognkortet. Det er koden for TL-R-motoren, TL-S-motoren er T501.

Mulig at jeg tenker for enkelt her, men burde det ikke gå an å se på infoen til de 4 syklene som allerede er registrert i Norge? La oss anta at det bare skiller de tre (eller to) siste sifferene i chassisnummeret, og motorkoden er den samme. Er det dette du mener med at de har en identisk sykkel i kartoteket?
Jo, dette er nok nettopp det de gjerne ønsker seg hos Vegvesenet, regnr. på tilsvarende registrerte sykler i Norge. Men jeg ville sendt de en e-post og forklart hele problemstillingen, slik at du kan få et skriftlig svar fra dem. Det er viktig at du sier det gjelder import fra USA, enkelte modeller leveres spesielt tilpasset for dette markedet.

Hvordan er det å få endret hastighetsmåler fra mph til km/t på denne modellen? Ellers er det gjerne eksos og lys/refleks de sjekker nøye, begge må være e-merket. Evt. må du gjøre lydmåling (forbikjøring) av sykkelen med det aktuelle anlegget på, og få dette dokumentert.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Import av MC fra USA

Post by inunf »

Skal ta kontakt med SVV igjen når jeg får bekreftet rammenummeret fra forhandleren. Rammenummeret står i annonsen, men det mangler et siffer. Skal også be om bilder av lykter foran og bak og refleks bak.

Dette med speedometer er jeg usikker på. Bimota har brukt speedometeret fra TL-R. Dessverre er dette speedometeret kun brukt på TL-R fra 98 til 00, og bruktmarkedet er begrenset. Per nå finner jeg kun MPH speedometer til salgs, ingen km/h. Det er mulig å få tak i nytt, men ser ut til å koste rundt 10k. Altså er det en mulighet, selv om om jeg helst vil finne en annen løsning.

Image

Speedometeret har mph ytterst og km/h innerst. Er det noen av dere som har erfaring med om dette blir godkjent?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Import av MC fra USA

Post by Bikeridr »

Blir bare "synsing" her, men jeg *tror* dobbel skala, selv om Km/t er sekundær, skal kunne godkjennes. Spørs jo om den som skal godkjenne har "mansen" eller ev "mensen" når papirene skal stemples.
Er kanskje greit å sende det samme bildet til SVV og få skriftlig svar på om de vil godkjenne eller ikke.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Import av MC fra USA

Post by haakeik »

Så lenge den viser km/t, skal det godkjennes.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_3

Og er sykkelen eldre enn 30 år, trenger du ikke KM/t på speedometeret.
http://classicsuzuki.no/forum/viewtopic.php?t=20
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Import av MC fra USA

Post by mekkern »

Hm.. litt rart de oppgir mindre effekt enn suzuki hvis de har brukt TL-R motoren.. Men så lenge du har sykler som er godkjente som et grunnlag så skulle dette gå tror jeg.. :-k
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Import av MC fra USA

Post by ArcticTiger »

inunf wrote: 03 Feb 2021 07:26 [
ArcticTiger wrote: 30 Jan 2021 16:39 Litt klunder å ta fra USA, men det går. Har du vurdert alternativer?
Ikke Bimota da, men kanskje ikke så gæærn alikevels? Henta denne hos kunde, kommer for salg hos Løvaas. 2018 som er gått ca 250 mil. Som ny. Koster vel "noe" mer, men "ny" sykkel og grei å få tak i.
Jeg har vurdert alternativer ja, men dette er en sykkel jeg har drømt om i mange år, og nå ser det ut til å være siste sjanse før prisene stiger til et nivå jeg ikke er komfortabel med. Vet du om SVV krever noen dokumentasjon fra Ducati ved import av f. eks. denne sykkelen du har bilde av her?
Åja, jeg skjønner godt at det er en spesiell sykkel, og at det er det du MÅ HA :D
Har den stor internasjonal samlerveri, slik at du ser på den hovedsakelig som et investeringsobjekt? Den blir jo ikke helt billig før du får den hjem? Du må vel regne med kr 150 000 eller mer? Det er "spennende" å importere en såpass dyr sykkel uten å ha sett/prøvd den. Hvordan er det med deletilgang?
SVV godtar speedometer med både miles og km gradering, er min erfaring fra USA-bil import. Ellers er det vel gjort endringer i det siste, slik at bil/mc som tas fra USA skal kunne godkjennes her hjemme uten å endre kjøretøyet mtp lys, refleks, eksos ol. Men det må være slik det var levert originalt.

Grunnen til at jeg tipsa om den -18 Ducati 959 Panigale Corse er at det er jo en "tilsvarende" sykkel, fullblods for banekjøring, som jeg har sett du trives med. Den er solgt ny i Norge, er pedantisk holdt, lite kjørt, ferdig registrert, fortsatt under garanti, enkelt med deler, og den er lett tilgjengelig. Det ble mumlet om at den ville komme på 208-ish. Så den blir "noe" dyrere enn Bimota da. Og mye enklere enn å ta fra USA da.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Import av MC fra USA

Post by inunf »

Takk for tilbakemeldinger!
mekkern wrote: 03 Feb 2021 16:09 Hm.. litt rart de oppgir mindre effekt enn suzuki hvis de har brukt TL-R motoren.. Men så lenge du har sykler som er godkjente som et grunnlag så skulle dette gå tror jeg.. :-k
Er det ikke litt typisk Bimota å lage egen innsprøytning og eksosanlegg og komme ut med 2 hk mindre?
ArcticTiger wrote: 03 Feb 2021 16:32
inunf wrote: 03 Feb 2021 07:26 [
ArcticTiger wrote: 30 Jan 2021 16:39 Litt klunder å ta fra USA, men det går. Har du vurdert alternativer?
Ikke Bimota da, men kanskje ikke så gæærn alikevels? Henta denne hos kunde, kommer for salg hos Løvaas. 2018 som er gått ca 250 mil. Som ny. Koster vel "noe" mer, men "ny" sykkel og grei å få tak i.
Jeg har vurdert alternativer ja, men dette er en sykkel jeg har drømt om i mange år, og nå ser det ut til å være siste sjanse før prisene stiger til et nivå jeg ikke er komfortabel med. Vet du om SVV krever noen dokumentasjon fra Ducati ved import av f. eks. denne sykkelen du har bilde av her?
Åja, jeg skjønner godt at det er en spesiell sykkel, og at det er det du MÅ HA :D
Har den stor internasjonal samlerveri, slik at du ser på den hovedsakelig som et investeringsobjekt? Den blir jo ikke helt billig før du får den hjem? Du må vel regne med kr 150 000 eller mer? Det er "spennende" å importere en såpass dyr sykkel uten å ha sett/prøvd den. Hvordan er det med deletilgang?
SVV godtar speedometer med både miles og km gradering, er min erfaring fra USA-bil import. Ellers er det vel gjort endringer i det siste, slik at bil/mc som tas fra USA skal kunne godkjennes her hjemme uten å endre kjøretøyet mtp lys, refleks, eksos ol. Men det må være slik det var levert originalt.

Grunnen til at jeg tipsa om den -18 Ducati 959 Panigale Corse er at det er jo en "tilsvarende" sykkel, fullblods for banekjøring, som jeg har sett du trives med. Den er solgt ny i Norge, er pedantisk holdt, lite kjørt, ferdig registrert, fortsatt under garanti, enkelt med deler, og den er lett tilgjengelig. Det ble mumlet om at den ville komme på 208-ish. Så den blir "noe" dyrere enn Bimota da. Og mye enklere enn å ta fra USA da.
Det er en kombinasjon av at jeg har drømt om en slik sykkel lenge, at jeg har hatt lyst på en Bimota lenge, og at jeg tror den vil holde seg eller øke i verdi. Regner med den kommer på over 150 000 kr ja. Deletilgang er som med alt annet spesielt, greit nok hvis man vet hvor man skal lete. Motordeler er jo Suzuki, samme med instrumentpanel og frontlykt. Bremser er Brembo, samme som sitter på mange Ducatier og Apriliaer fra samme tid. Klart, er det problemer med kåper blir det verre/dyrt.

Er klar over at det finnes mye der ute som er bedre, billigere, raskere osv. Det er ikke poenget. Poenget er at det er denne sykkelen jeg har lyst på.

Missforstod ang. den Ducatien, trodde det var en du hadde bistått med å importere til Norge.
espengarman
Posts: 1
Joined: 25 Sep 2022 03:11
MC: KTM Duke
Contact:

Re: Import av MC fra USA

Post by espengarman »

ole m. wrote: 03 Feb 2021 09:17
inunf wrote: 03 Feb 2021 07:26
Har gjort litt undersøkelser. På https://regnr.info/ kan man søke på kjøretøy som er registrert i Norge. Får opp 4 Bimota SB8R, der en ser ut til å være stjålet. Alle sammen har motorkode "Suzuki T504" i vognkortet. Det er koden for TL-R-motoren, TL-S-motoren er T501.

Mulig at jeg tenker for enkelt her, men burde det ikke gå an å se på infoen til de 4 syklene som allerede er registrert i Norge? La oss anta at det bare skiller de tre (eller to) siste sifferene i chassisnummeret, og motorkoden er den samme. Er det dette du mener med at de har en identisk sykkel i kartoteket?
Jo, dette er nok nettopp det de gjerne ønsker seg hos Vegvesenet, regnr. på tilsvarende registrerte sykler i Norge. Men jeg ville sendt de en e-post og forklart hele problemstillingen, slik at du kan få et skriftlig svar fra dem. Det er viktig at du sier det gjelder import fra USA, enkelte modeller leveres spesielt tilpasset for dette markedet.

Hvordan er det å få endret hastighetsmåler fra mph til km/t på denne modellen? Ellers er det gjerne eksos og lys/refleks de sjekker nøye, begge må være e-merket. Evt. må du gjøre lydmåling (forbikjøring) av sykkelen med det aktuelle anlegget på, og få dette dokumentert.

Advarsel: Partisk svar!

Men sjekk gjerne ut vår nettside også: Regnr.no :) Vi jobber hardt med å vise så godt og så ny info som mulig om kjøretøy
Vh
Espen Garman v/
Regnr.no
Post Reply