Elektriske motorsykler

Prat om tung MC.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Elektriske motorsykler

Post by Lord Erik »

Haha, 160 km er omtrent det Ducatien min klarer før lampen lyser når jeg bare farter rundt på småveien i Bergen (da har jeg riktignok fire liter igjen, men likevel). ;-)

Designmessig er jeg litt mindre imponert. Likte ikke så godt den lille rette plankestjerten man skal sitte på der, ser ut som et godt steg bakover i hva motorsykkeldesign angår. [-(
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Synes den ser ut som en av de bedre til å være el-sykkel jeg. Markant annerledes, så man ser at det ikke er en vanlig sykkel, men den ser jo grei og leken ut :)
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Elektriske motorsykler

Post by Onsløv »

Lord Erik wrote:Haha, 160 km er omtrent det Ducatien min klarer før lampen lyser når jeg bare farter rundt på småveien i Bergen (da har jeg riktignok fire liter igjen, men likevel). ;-)
Hoho, 160 km, så har jeg ikke nådd halv tank engang.
Kjørt 32 mil nå, og da begynte bensinlampa å lyse. Så klarer kanskje å kjøre 40 mil på en tank.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Denne kan også kjøpes nå (serieproduseres ikke står det i artikkelen), og den ser litt mer ut som en "vanlig" motorsykkel:

Roehr eSuperBike:

Image

De har også en eSuperBike RR og en SuperSport-versjon.

Artikkel på Dinside
Spesifikasjoner på egen hjemmeside
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Brammo kommer med nye batterier som dobler rekkevidden :)

Image

Ikke akkurat den peneste kniven i skuffen, men det viser at ting er på vei mot at elektriske motorsykler kan bli et supplement til vanlige sykler.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Kom over denne, en eCRP 1.4 som skal kjøre i TTXGP.

Image

Image

[youtube]Vryw6t2x6F8[/youtube]

Ser morro ut :) Ser i videoen at de leier de ut på bane også, hadde vært noe å prøve :)
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Elektriske motorsykler

Post by Lord Erik »

Får mer og mer sansen for tanken på elektrisk motorsykkel egentlig. Spesielt når jeg tenker på hvor mye enklere service vil være. Men de må se ut som "vanlige" motorsykler før det er snakk om at jeg kjøper en. Hadde ikke orket disse firkantete prototypene de har laget så langt.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Sant nok, mange av de som er stygge som nøkken, men de med kåper som skjuler batteriene blir vel kanskje lettere å selge?

Ser jo ikke sååå ille ut denne heller da? Regner med at grunnen til at den er så åpen ved batteriet er at det skal kunne tas ut og lades innendørs.

Zero XU:

Image

Artikkel på mc24
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Elektriske motorsykler

Post by Lord Erik »

Så grei ut den der ja, litt mer tradisjonell. Jeg vil anta at utseende på diverse prototyp el-sykler har noe med å gjøre at mesteparten av budsjettet går til motor og batteri, og ikke til å ansette Massimo Tamburini. ;-)
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Elektriske motorsykler

Post by ToreLo »

Ble kjørende bak en elektrisk motorsykkel på vei hjem fra jobb i dag. Er ingen her inne som holder noe hemmelig vel?

Sykkelen såg forøvrig veldig kjekk ut nede i byen! Kunne godt tenkt meg en slik en. Den var på størrelse på den Brammo sykkelen over her, men var litt mer firkanta. Ganske tøff faktisk! Men fikk bare sett den bak fra og litt fra siden. Desverre hadde gopro kameraet mitt gått tomt for batteri.. ARRRGH!

Prøver å google litt nå, men blir ikke klok! Er det noen som selger slikt her til lands i det hele tatt som ikke er scootere?
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Elektriske motorsykler

Post by inunf »

NÅ ble jeg nysgjerrig her. Hvis noen har en elektrisk motorsykkel på veien i Norge så vil jeg SVÆRT gjerne prate med dem.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Elektriske motorsykler

Post by ToreLo »

inunf wrote:NÅ ble jeg nysgjerrig her. Hvis noen har en elektrisk motorsykkel på veien i Norge så vil jeg SVÆRT gjerne prate med dem.
Helt klart 100% sikker på at dette var en elektrisk motorsykkel som holder til i oslo sentrum og pendler østover. EL skilter og alt ting. Og det var ingen moped eller scooter. Jeg klarte ikke å følge han på scooteren min i allefall.
Hvis jeg fanger han på teip skal det ut på youtube asap :P
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Elektriske motorsykler

Post by ToreLo »

Har du forresten en oversikt over hav slags merker av EL sykler som er i produksjon i dag inunf?

Altså ikke konseptsykler eller scootere.

Jeg finner egentlig bare Brammo og Zero.
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Elektriske motorsykler

Post by inunf »

Har ikke noen annen oversikt enn det som er postet i denne tråden desverre. Brammo og Zero er de vi har utpekt som hovedkonkurrenter.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Trailer for dokumentar om TTXGP:

[youtube]rogV80QfLYQ[/youtube]

Kunne tenkt meg å se denne :) Fra samme fyren som har lagd Faster (MotoGP-film/dokumentar).


Video av at det settes fartsrekord på elektrisk motorsykkel. 0 til 305km/t :)

[youtube]b-SYq8H4xnI[/youtube]
Post Reply