Elektriske motorsykler

Prat om tung MC.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: El motorsykkel

Post by Desmo »

Bjerknez wrote:
Tommas wrote:Tror det blir en "el-revolusjon" på alle transportområder i årene som kommer.

Rekkeviddeangst kan til en viss grad kompenseres med virkelig hurtig hurtigladning, og det gjøres jo fremskritt sakte men sikkert på den fronten og på rekkevidde.

Men lyden blir det nok vrient å gjøre noe med...
Jeg takker all teknologi og nymotens ting velkommen, men å kjøre inn i solnedgangen kun hørbar som en liten flau bris føles ikke spesielt spennende. Lyd er halve gleden.
Det sier han som kjører firesylindra som bare hviner.........
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Bjerknez

Re: El motorsykkel

Post by Bjerknez »

Desmo wrote:
Bjerknez wrote:
Tommas wrote:Tror det blir en "el-revolusjon" på alle transportområder i årene som kommer.

Rekkeviddeangst kan til en viss grad kompenseres med virkelig hurtig hurtigladning, og det gjøres jo fremskritt sakte men sikkert på den fronten og på rekkevidde.

Men lyden blir det nok vrient å gjøre noe med...
Jeg takker all teknologi og nymotens ting velkommen, men å kjøre inn i solnedgangen kun hørbar som en liten flau bris føles ikke spesielt spennende. Lyd er halve gleden.
Det sier han som kjører firesylindra som bare hviner.........
Du har rett i at lyden ikke er den mest spennende med BMW'en, men den hviner vertfall med en langt mer tilfredstillende lyd enn en EL-sykkel. Vertfall med de videoene av EL sykler jeg har sett på Youtube. :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Elektriske motorsykler

Post by RuneMC »

Tipper EL-motorsykler kan få et fint bruksområde offroad etterhvert... bare rekkevidden kommer seg litt til...

2016 Zero DSR
[youtube][/youtube]

EL-MC mot bensindrevne. Alle motorlydene kommer fra de andre MC'ene og akselerasjonen fra start slår alle de andre :)
[youtube][/youtube]

Til banekjøring må det jo være ideelt - bare spyle av sykkelen og lade for å være klar til neste banedag. Ingen olje/filter/stempler som må byttes etter få timers kjøring.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Elektriske motorsykler

Post by Tommas »

Akkurat på den siste videoen, så virker eksosgutta utrolig gammeldagse ;-)

Bråkete, tunge, slipper ut brysom røyk og kveler seg i gjørma. Hadde noen lansert Ottomotoren i dag, så hadde den vel prompte blitt forbudt ;-)
Bjerknez

Re: Elektriske motorsykler

Post by Bjerknez »

Inge ntvil om at elektriske sykler kommer til å bli mer og mer dominerende og jeg ser så absolutt fordelene, men som med alt annet så må dette komme gradvis før jeg til slutt aksepterer det. Jeg kjøper meg mye heller en elektrisk bil fremfor en elektrisk MC. Men det kan endre seg om noen år... kanskje...

Man slipper som sagt en inviklet motor med en haug av deler som kan ryke etc. Å bytte et batteri ser jeg for meg er langt enklere enn å bytte motor også. Så jada.. jeg ser fordelene, men som sagt... jeg sitter fortsatt med skinkene godt på pinnen og ser ann :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Elektriske motorsykler

Post by mekkern »

Tommas wrote:Akkurat på den siste videoen, så virker eksosgutta utrolig gammeldagse ;-)

Bråkete, tunge, slipper ut brysom røyk og kveler seg i gjørma. Hadde noen lansert Ottomotoren i dag, så hadde den vel prompte blitt forbudt ;-)
De du ser på videoen er jo etternølerne/tomlingene i forrige gruppe..hvis det er en habil fører på dildofuelraceren bør han jo kjøre bedre enn de dårligste i en lavere liga/klasse.

Aksen på starten ser en at han har et annet underlag enn de andre og at han er nærmest starteren og har en fordel av 0 clutch.

hvilken effekt han har kontra de han starter med opplyses heller ikke.

Men at de har potensiale, spesielt på det støymessige er ikke tvil.

Men utviklingen går så fort nå mot selvkjørende kjøretøy at det er vel kun få år igjen som vi får lov til å "forstyrre" de datastyrte "kroppsforflytterene".
og i terrenget får en jo ikke kjøre annet enn på baner så....
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Elektriske motorsykler

Post by Lasse Liten »

Ble 100% overbevist om at el motorsykler er fremtiden da jeg så zero klassen på Isle of Man i 2014. Lyden er selvsagt en utfordring for oss otto-motor elskere, men underholdningen disse syklene gav med helt absurde akselerasjoner og nærmest rally lignende kjørestil med konstant hjulspinn i svingene var helt fenomenal. I tillegg var de så stille at en kunne høre bremsene og dekkene på en måte som gjorde at man forsto hvilke krefter som var i sving på en helt annen måte enn med en bråkete forbrenningsmotor.
Jeg er sikker på at batteriteknologien fortsetter å utvikles i favør av rekkevidde og lavere vekt, el-motorsykler er ikke akkurat et felt det satses mye på ennå, det er tross alt bare en håndfull seriøse sykler der ute ennå.
Om fem år tipper jeg at vi er flere her inne som har el motorsykkel som sin hovedsykkel.
For min del som kjører 80% t/r jobb finnes det allerede sykler som passer mitt behov og har batterier, men jeg er oppvokst med å mekke og skru på ting som går på bensin og diesel og er for konservativ til å omfavne det foreløpig, for meg ukjente.
Den dagen jeg har opplevd noen el sykler på nært hold, prøvd de og hørt om vanlige feil og erfaringer fra eiere -face to face, da kanskje blir det sykkel med dildobensin på tunet..
Tenk den dagen vi alle cruiser igjennom alpene nesten helt lydløst og det eneste vi trenger å gjøre er å plugge sykkelen inn i kontakten til lunsj og kvelds mot et par daler på regningen. Når sesongen er over er det bare å vaske sykkelen og plugge den i kontakten og som nå nesten desperat se på at kalenderen skal bikke påske i drømmen om tørr og varm asfalt...
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Elektriske motorsykler

Post by jhn »

Ikke vær så negativ ... som Jay Leno sa, elektriske og andre nullutslippsskjøretøy vil på en måte sikre hobbyen til de bensinavhengige, på samme måte som bilen i sin tid sikret velferden til hesten ... før bilen ble hester brukt og misbrukt i stort antall. Det lå utslitte hestekadaver og råtnet overalt. Når bilen kom fikk hesten hvile i ukedagene, og brukt til rekreasjon i helgene. Sånn vil det bli med fossile kjøretøy også, de vil bli brukt i helgene til kos ... utslippene vil bli kraftig redusert, og hobbyen blir godtatt av de store massene ... i følge Jay Leno
Jeg ser ikke bort i fra at han har et liite poeng der ... muligens ... kanskje ... et bittelite poeng
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Elektriske motorsykler

Post by Lasse Liten »

jhn wrote:Ikke vær så negativ ... som Jay Leno sa, elektriske og andre nullutslippsskjøretøy vil på en måte sikre hobbyen til de bensinavhengige, på samme måte som bilen i sin tid sikret velferden til hesten ... før bilen ble hester brukt og misbrukt i stort antall. Det lå utslitte hestekadaver og råtnet overalt. Når bilen kom fikk hesten hvile i ukedagene, og brukt til rekreasjon i helgene. Sånn vil det bli med fossile kjøretøy også, de vil bli brukt i helgene til kos ... utslippene vil bli kraftig redusert, og hobbyen blir godtatt av de store massene ... i følge Jay Leno
Jeg ser ikke bort i fra at han har et liite poeng der ... muligens ... kanskje ... et bittelite poeng
Den vinklingen har jeg ikke hørt før, men den var unektelig en fin tanke :) La oss håpe det :)
User avatar
Gh0stHack3r
Posts: 4
Joined: 28 Feb 2016 13:42
MC: -
Energica Ego - 16
Zero SR - 15
BMW K1600GT - 13
Honda Hornet - 11

Re: Elektriske motorsykler

Post by Gh0stHack3r »

Kör Elektriskt "Zero SR - 15" sedan April förra året, och Bensin "Honda Hornet - 11"
Hade en BMW K1600 GT när jag flyttet till Oslo i 2014.

Är helt "hooked" \:D/ sedan min första Elmotorcykel, bara att vänta på att hurtig laddning byggs ut så kommer jag gå 100% elektriskt..
helt klart en överlägsen teknologi som kommer att evolvera mye raskt.

Min personlige åsikt: som att jämföra en "Golf GTI uten lydpotte" med en "Tesla P85D med ludicrous mode".

Bestillte en Eneriga Ego "Corsa Edition" i 2015 fra leverantör i Oslo, planerad leveranse i Mars 2016
Kan laste opp bilder och en review när den kommer om det finns intresse.

[youtube][/youtube]

Lyden fra en race girkasse med rette tannhjul med turbin lyden fra en höyvarvig elmotor :-)
Elektriske motorcykler är ikke tyste, men de låter mindre en an en Harley utan lydpotte ^^

Har ni ikke kört en Elektrisk motorcykel boka en proveköring på en Energica, du kommer ikke och ångra de minuterne du tog dig tid till att göra detta..

Får ursäkta om min Norsk/Svenska gramatik inte är helt perfekt ännu.
“Bitcoin is not a currency” It is a “network-centric model for recording ownership and trust“
It is the Internet of money, and currency is just the first application
The Blockchain itself is boring technology… it’s Quicken, only slow and distributed
Negativen
Posts: 15
Joined: 11 Feb 2016 13:24
MC: Ducat StreetFighter 848
Husqvarna 501
KTM 50 sx

Re: Elektriske motorsykler

Post by Negativen »

Gh0stHack3r wrote:

Lyden fra en race girkasse med rette tannhjul med turbin lyden fra en höyvarvig elmotor :-)
Elektriske motorcykler är ikke tyste, men de låter mindre en an en Harley utan lydpotte ^^
[youtube][/youtube]
Lyden av migrene og evig øresus det der.
It was a great time, I can´t remember it. But I´ll never forget it.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elektriske motorsykler

Post by tshansen »

Jeg syns det er veldig spennende at noen velger disse alternativene. Da det virker som det er denne veien det meste blir å gå de neste årene. Men lyden på de EL syklene er helt hinsides. Du snakker om øresus :-s :-s

Hvor lang brukstid har de egentlig? i praksis?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Elektriske motorsykler

Post by Palma »

Ja vi er nok den siste generasjon som får leke med bensin... :(
Negativen
Posts: 15
Joined: 11 Feb 2016 13:24
MC: Ducat StreetFighter 848
Husqvarna 501
KTM 50 sx

Re: Elektriske motorsykler

Post by Negativen »

Ja for all del, tiden går fremover og jeg har ingen planer om å stå i vegen.
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=67009696
Men å betale en kvart mill for en sykkel som høres ut som ei jævla bordsag...
Blir ikke min fremtid iallefall, selv hvor hinsides rå el-motorene er :thumleft
It was a great time, I can´t remember it. But I´ll never forget it.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Elektriske motorsykler

Post by tshansen »

rekkevidde 200km, ladetid 3,5 timer? Er du vittig? :-s Det er jo helt meningsløst. Det må nok gjøres noe alvorlig med rekkevidde for disse syklene, samt ladetiden. Går det f.eks an å hurtig lade på bil ladestasjonene
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply