Elektriske motorsykler

Prat om tung MC.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Litt mer om nullutslipps TT og syklene som er meldt på. Ser ut som mye spennende deltakere :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Drar opp igjen denne jeg, med tanke på at KTM Freeride er offisielt lansert :)

Liker tanken på å putre rundt i skauen med el-crosser, hadde ikke gjort meg noe for å si det sånn :)

Kom også på en ny fordel. Mindre vedlikehold og hvis du vraker den slipper du olje og bensin overalt.. Også noe å ta med i beregningen..
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Elektriske motorsykler

Post by Galilee »

supermons wrote:
Liker tanken på å putre rundt i skauen med el-crosser...
Hvis en el-motor putrer, så tror jeg du har problemer. :D

Selv bygger jeg kanskje om en båt til elmotordrift hvis det ikke blir noe årnings på den antikvariske motoren i den.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Elektriske motorsykler

Post by inunf »

Har tegnet litt deler for en kar som skal være med i det nullutslipps-TT'et. De har bygget en el-sykkel basert på en RGV 250 VJ21. Skal se om jeg finner en link til prosjektet.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Drar opp igjen denne jeg, med tanke på at MotoCzysz har sluppet noen bilder av sykkelen sin.


Image

Image

Image

Artikkel: http://www.dinside.no/844897/navnet-skj ... tlig-ingen
User avatar
Night Rider
Posts: 84
Joined: 14 Jun 2007 14:27
MC: F800S 2007

X Suzuki SV 650 K3
Location: Oslo
It’s my birthday

Re: Elektriske motorsykler

Post by Night Rider »

Godt gjort å få en batteripakke til nesten å se snasen ut!
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Elektriske motorsykler

Post by Lord Erik »

Må si at jeg blir mer og mer positivt innstilt til el-sykler. Selv om jeg liker en god motorlyd, høres det litt artig ut å kunne suse bortover veien tilnærmet lydløst, og det er alltid kjekt med teknologisk utvikling. Ankepunktet er selvsagt rekkevidden. For folk med mitt "forbruk", hovedsakling preget av relativt korte turer i nærheten av bebyggede strøk, kan dette til dels løses med utvikling av kort ladetid slik at man kan lade når man tar en pause.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Elektriske motorsykler

Post by Onsløv »

Lord Erik wrote:Må si at jeg blir mer og mer positivt innstilt til el-sykler. Selv om jeg liker en god motorlyd, høres det litt artig ut å kunne suse bortover veien tilnærmet lydløst, og det er alltid kjekt med teknologisk utvikling. Ankepunktet er selvsagt rekkevidden. For folk med mitt "forbruk", hovedsakling preget av relativt korte turer i nærheten av bebyggede strøk, kan dette til dels løses med utvikling av kort ladetid slik at man kan lade når man tar en pause.
Sikker greit med lydløst på langturer og sånt, men i kø og ved lanesplitting, tror jeg faktisk lyd har en positiv virkning på å gjøre bilførere oppmerksom på oss.
Med mindre alle bilførere som stamper i kø blir døve...:D Dét hadde blitt en ideell verden!
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Elektriske motorsykler

Post by Lord Erik »

Mja, så vidt jeg har lest er det ikke noe hold i den "loud pipes saves lives" påstanden. Og personlige erfaringer støtter oppunder den konklusjonen. Jeg har så godt som aldri hørt en sykkel komme før jeg ser den i sidevinduet eller speilet når jeg kjører i kø, så jeg tror effekten er lav eller ikke der i det hele tatt. De fleste sykler er relativt stille på tomgang eller ved lave RPMs, og mesteparten av lyden fra eksosen er uansett rettet bakover.

Men en el-sykkel vil nok derimot være enklere å lanesplitte med enn en standard sykkel. Ingen behov for giring, ingen behov for clutching, og sikkert ganske stødig kontroll over motoren selv ved ekstremt lave hastigheter. Noe som ikke alltid er tilfellet med forbrenningsmotorer. :-k

EDIT: Jeg hører riktignok ofte på musikk når jeg kjører bil, så kan være det er derfor jeg sjeldent hører sykler. Jeg vil tro at jeg ikke er alene om dette.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Elektriske motorsykler

Post by Onsløv »

Hvis rørene virkelig er loud pipes, så legger jeg nok merke til dem. Standard sykler er det ofte som du sier med, evnt at de står å gasser litt bak før de smetter forbi.
Som regel ser jeg de i speilet før jeg ser de på siden.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Elektriske motorsykler

Post by Lord Erik »

Vil påstå at jeg selv har en ganske høylytt sykkel, og er sjeldent at biler flytter seg når jeg kjører i kø dersom det ikke er motgående trafikk. Er det motgående trafikk ser de bilene meg og lager plass, som igjen får den medgående trafikken til å oppdage meg også. Men på veier med to felt samme vei er det sjeldent at jeg blir oppdaget. De gangene det skjer ligger jeg som oftest rett bak biler, og jeg merker at de plutselig oppdager meg fordi de svinger hardt inn til siden.

Men ja, om du har en virkelig bråkete sykkel, type rette rør på en 1200 ccm HD, så blir du nok lagt merke til. På godt og vondt. Selv jeg finner noen av disse ekstremt høylytte syklene plagsom og irriterende, og det tror jeg ikke er noen fordel. ;-)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Elektriske motorsykler

Post by Baron von Waffel »

Det beste middelet for lanesplitting er å kjøre bak en som buldrer. Det er alltid bedre plass da, og folk ser etter om det kommer flere motorsykler.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Det er da virkelig ikke problem å lage nok lyd til at bilene foran flytter seg selv om man ikke kjører buldresykkel ;)

Tror nok ikke at dette vil fylle alle behovene vi har, men for trial kan man ha støysvake sykler med bra dreiemoment, for banekjøring trenger man ikke superhøy rekkevidde og man slipper støykrav og for småpendling til jobb burde det være fint også. Sånn jeg ser på det er det ikke en komplett erstatning, men en god måte å utfylle behovet på, og erstatte der det er mest fornuftig. Vi får bare håpe de blir konkurransedyktige på pris etterhvert :)
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Elektriske motorsykler

Post by Baron von Waffel »

Jeg ser for meg at jeg kan komme til å kjøre elektrisk MC i fremtiden. Men det er pris og rekkevidde / ladetid som blir utfordringen. I mtsetning til med bil er jeg ikke så fokusert på svekket batterikapasitet om vinteren.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Elektriske motorsykler

Post by supermons »

Angående lavetid så er det iallefall litt utvikling på den siden nå. Ser MC24 har en artikkel om Brammo Empulse som skal gjøre 160km/t og 160km i rekkevidde. Ser da ikke så værst ut heller?

Image

Image

Image

Image


Jeg skulle iallefall likt å prøve en :D
Post Reply