Hvor mye brukte du på tunglappen?

Prat om tung MC.
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by Stipa »

2007 - 7000 kr 8)
Yamaha YZF R1 2003 (x)
Yamaha YZF R1 1999 (x)
Image
User avatar
Svolp
Posts: 184
Joined: 11 Mar 2008 19:01
MC: Snart :-)
Location: Stavanger

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by Svolp »

22år
Kjørt lett-mc siden 16
Bil siden 18
Lastebil siden 20

latterlige summen lyder som følger: 20.000kr(alt var obligatorisk untatt 2kjøretimer à 1400kr)
Flotte stavanger, 700kr kjøretimen.

hvis du har klasse A1 fra før av slipper du KUN teoriprøven. flotte norge!
Motorsykkel

nå: Snart
ex: `05 Suzuki GSF 650 S
ex: `03 Yamaha Virago 125

Kilometer kjørt i 2011 : 0
Kilometer kjørt i 2010 : 9000km
Kilometer kjørt i 2009 : 7040km

Mottasen er pdd på vinterlagring!
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by KiM »

Virker som det er en del dyrere i byene ja...Jeg tok den i sentrum og da var det vel 690,- per time. Etter kl17 så var det 790,-. Hadde vel seks timer utenom det obligatoriske. Og da ble som jeg nevnte tidligere rett over 20 000,-
ingen KiM, ingen kos
thomasgsr
Posts: 31
Joined: 14 Oct 2007 17:42
MC: Suzuki GSR 600
Location: sandefjord

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by thomasgsr »

jeg tok lappen i 2006 5000-6000 men hadde lett lappen fra før og husker ikke hva jeg brukte på den
-Suzuki GSR 600
User avatar
24/7
Posts: 63
Joined: 20 Mar 2008 13:51
MC: '08 Honda VFR800
Location: Asker

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by 24/7 »

1997 -> ca. 4500,-

Slapp teoridelen da jeg hadde A1 førerkort, samt at jeg sikkert dro nytte av 7 år med førerkort på bil.
User avatar
lostiones
Posts: 57
Joined: 09 Sep 2007 12:03
MC: FZ6 devil, PC III, BMC

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by lostiones »

betalte 32000 pesetas for bil og mc lappen
User avatar
ssx
Posts: 3
Joined: 26 Oct 2008 21:01
MC: Suzuki GSX 600 F 2003
Location: Ski

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by ssx »

25 år
Hatt billappen i 7 år
Aldri kjørt moped eller mc tidligere
tok lappen i høst
ca 21.000,-
En støvsuger som suger, er det det en dårlig støvsuger, eller gjør den bare jobben sin??
Raga
Posts: 18
Joined: 02 Jan 2009 10:30
MC: Zx9r

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by Raga »

Hadde lett-lappen fra jeg var 16. tvert jeg fylte 18 var det tur til kjøreskolen for klasse A.

Opplyste kjørelæreren at jeg finansierte fra egen lomme, så etter 2 kjøretimer + landevei og bane, så ble det oppkjøring :)

ble vel ca 5-6 tusen
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by drivingnirvana »

Som forventet er det enorme forskjeller for folk som ikke har hatt motorsykkelerfaring fra før og de som har hatt det :)

Gleder meg villt mye til våren, som sikkert alle andre her gjør også :)
Hei du
User avatar
zupermann
Posts: 12
Joined: 06 Jan 2009 15:07
MC: Bandit S600 98'
Location: Kongsberg/bærum

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by zupermann »

brukte 16 000 - 17 000 på lappen nå i sommer. ble litt sjokka over hvor dyrt det var, enda jeg tror jeg brukte mindre på den enn de fleste andre. da hadde jeg 2 års mopederfaring og 5 års bilerfaring.

fram til nå har jeg brukt ca:
17000,- på lappen
4000,- på kjøreutstyr
34000,- på sykkel nå nylig
1000,- på lås, tennplugger etc.

totalt ca 56 000,- og jeg har enda ikke fått tatt meg en liten tur ut engang =) herlig!
Næmmen se så fin signatur jeg er da!
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by Loffen »

Brukte 8000 kr ca. Hadde A1 og B fra før, uten at dette spiller den helt store rollen. Fordelen var jo at jeg kjente kjørelærer (samme på alle klassene), og vi holdt oss til et minimum. Når jeg tok lappen fikk jeg inntrykk av at de som var litt eldre (i alle fall på min gruppe) trengte flere praksis-timer før ting satt.
mcrora
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2009 13:14

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by mcrora »

har noen av dere en kjøreskole i oslo å anbefale? virker som det er mye sjusk der ute og vil gjerne velge rett lærer og skole? jeg har ikke mopedlappen engang,så dette kommer til å koste meg 40 000 så vil gjerne legge de igjen på rett sted!
mcrora
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2009 13:14

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by mcrora »

er det noen av dere som har tatt lappen helt uten moped og bilførerkort? hva kom det isåfall på?

ene skolen sa drøyt 20 og en annen skole sa jeg måtte regne med 40! puh!

jeg kan jo absolutt ingenting og har sittet på en moped èn gang og det var 2.juledag hjemme hos svigers.. også er je jente da.. høres ut som det kan bli 40 000 på meg ja! :-k


er blodfersk så setter pris på all hjelp! nå venter jeg bare på at det skal bli bart! :)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by knetrom »

Du stiller litt bak i køen om du ikke har bil heller, for da må du lære vanlige trafikkregler i tillegg. De fleste kjører bil allerede og kan konsentrere seg mest om å lære å kjøre sykkel. Vil tro at om du har litt talent for å kjøre fra før klarer du deg på rundt 20 (litt over som oftest), men om du må lære mye grunnleggende kan du fort nå 40 =) Sånn er det bare, du får heller sette pris på god opplæring enn å prøve å spare noen hundrelapper på å ikke ha nok timer (det skjærer seg som oftest uansett på oppkjøringen om du ikke har kjørt nok).

At du er jente skal ikke ha noe å si, min mening er at det ikke er kjønn men interesse og antall timer kjørt som avgjør om man er flinke å kjøre (og derfor stemmer "women driver"-mytene ofte, pga stor mangel på begge deler hos mange :P). Nå mangler du kjørte timer, og det er jo litt synd. Men siden du vil gå rett på MC har du nok interessen, og det hjelper veldig! Uten å oppfordre til ulovligheter så er det en stor fordel at du i det minste kan manøvrere sykkelen før du begynner å kjøre! Har du noen du kan øvekjøre på et lukket område med kanskje? Å operere clutch, gass, bremser og å gire uten å se er et minimumskrav i mine øyne, det er dumt å bruke flere tusen kr på å lære det om du kan slippe unna.
mcrora
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2009 13:14

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by mcrora »

godt poeng! har alliert meg med en kompis som ikke tør kjøre med meg,hehe,men har lovet å vise meg det helt grunnleggende! peke på de forskjellige tingene som stikker ut på siden,hehe neida.. så grønn er jeg ikke! :)
et annet problem er at jeg er litt redd av meg og det går kanskje ikke så godt sammen med null ferdigheter?
:lol:

Har interessen og koster det 40 000 får det bare gjøre det. det er mer vktig at jeg legger de tusenlappene i hånda på en god kjørelærer.. er ikke så veldig imponert over de få jeg har snakket med, får litt sånn "bodselger med special price"-feeling av flere av de. så vil gjerne få anbefalt en kjørelærer/skole men virker ikke som jeg får! :-k

har bestått mc-teori mange ganger på nett (venter på vandel før jeg kan ta den på skikkelig) så tror det blir grei skuring..
skjønner at jeg hadde vært lur om jeg tok moped og bil for et par år siden,men har null interesse, det virker så kjedelig!
Post Reply