Hvor mye brukte du på tunglappen?

Prat om tung MC.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by knetrom »

Du må søke om førerkort og før du får tatt teorien (jeg søkte på lørdag :D). Tror du gjør lurt i å gå for en anbefalt kjøreskole, gjerne en anbefalt kjørelærer og, for det er noen dårlige skoler/lærere der ute. Det virker som om det er litt lite aktivitet her om vinteren, så om du er litt tålmodig får du gjerne svar på gode kjøreskoler i Oslo. Kanskje du skulle hatt en egen tråd, hvis du har søkt etter gamle tråder om kjøreskoler i Oslo. Er bergenser selv, så jeg aner ikke :P Å være litt redd av deg er vel bare sunt, blir ikke dumdristig da, hehe.
mcrora
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2009 13:14

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by mcrora »

jepp, derfor jeg må vente for søknaden (dvs vandelsgodkjenning) var utløpt, så om 3 uker skal jeg ta teorien! den er jo dritenkel! wuhu! samboeren min tok den på et kvarter og med èn feil! (han har heller ikke billappen)
i år er det kun ett riktig svar som gjelder,men til neste år går de tilbake til flersvars-opplegget,så om noen vurderer å vente,så ikke gjør det med teoridelen!
tenkte jeg skulle ta bilteori og,for den gjelder i 3 år.. :)

god ide å starte egen tråd med anbefalte lærer/skole ja, folk våkner vel rundt første hestehoven på dette forumet! \:D/

tror det hadde vært bra om jeg fikk lånt en moped som jeg kunne lært inn litt basics på, da er det nok lettere å hoppe på sykkelen!

du skal begynne med lappen nå? vi får se hvem som klarer det først/best/osv! ;-)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by knetrom »

Jepp, har tatt MC-kurs og kommer tilbake til sommeren med oppdatering på hva det kostet totalt :D Gleder meg som en unge :D Så forresten at tråden din funket :P
mcrora
Posts: 9
Joined: 02 Feb 2009 13:14

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by mcrora »

jepp, virker som alle heier litt på tempo trafikkskole,passer me bra egentlig!
hæ? skal du vente helt til sommeren med å få lappen? vil ha i mai jeg! :) jeg er uten tålmodighet! holder lenge at jeg må vente 2mnd før jeg kan begynne å kjøre! 8)

bestemt deg for skole?
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by knetrom »

Hehe, vil ha raskest mulig jeg og :P Men er student så jeg har kanskje ikke råd! Så senest til sommeren kan vi si, da ;) Har tatt kurs på Bergen Bil og MC, tok billappen der og i '03 så de har jeg gode erfaringer med. Men motorsykkel blir det verre med, får prøve å låne en.
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by KristianW »

Jeg tok lappen i fjor høst hos Kolbotn Trafikkskole. Ikke akkurat billigste alternativet, men jeg er strålende fornøyd med lærern. Tore kan være litt vanskelig å håndtere - men nå som jeg er ferdig med lappen ser jeg at han har gjort en strålende jobb med å få meg på to-hjul. Tempo Trafikkskole har jeg hørt mye positivt om.

Hadde lappen på bil før jeg begynte på mc-lappen, og har kjørt bil i endel år. Erfaringen på to hjul besto av noen få lekestunder på moped når jeg var 15-16. Uten å ha kalkulert helt nøyaktig, så tror jeg hele herligheta havnet på rett over 21tusen.
--
Kristian
Vtwindriver
Posts: 1
Joined: 16 Feb 2009 13:39
MC: Buell x1

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by Vtwindriver »

Betalte ca 14500,- i fjor høst. Hadde fra tidligere av 2 år på moped....
Øyvind S
Posts: 25
Joined: 15 Feb 2009 18:23
MC: 1989 Suzuki GSXR 750, 1999 Honda CR 250 (til salgs), og en illsint '86 FZ 50
Location: Hønefoss

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by Øyvind S »

Betalte fastpris på 4990,- for 12 år siden. Virker som det er blitt litt dyrere nå :-k
boss
Posts: 4
Joined: 27 Nov 2008 18:29
MC: bosshoss 350
bosshoss 502
v-rod

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by boss »

Uff så dyrt.

Fikk den automatisk når jeg fylte atten. Tok lett mc lapp når jeg fylte 16. 2 kjøretimer og den var i boks! Når jeg tenker meg om, så er det kanskje noe år siden!
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by drivingnirvana »

Jeg tror at jeg stilte feil spørsmål. Det som hadde vært lurere å spurt om: Hvor mange TIMER kjørte du før du kjørte opp og besto? Ser ut som absolutte minstepris (med 2 vanlige kjøretimer) er 14.000 kr. for alle kjøreskolene (hvertfall i Oslo-området)... Dyrt... Som F...

Jeg gleder meg sinnsykt... Begynner 11. mars med teoribiten og jeg skal nok ta teoriprøven med en gang, det er ingen pes... Så får vi se hvordan de setter oss opp med tiden... Får jeg en aggressiv kjøreplan som gjør at jeg kan ta lappen raskt, slenger jeg meg på. Blir det bare kjøring av og til, skal jeg drøye det meste til sommerferien, har en Bachelor-oppgave jeg akkurat har begynt på - ikke så lurt å fordele tiden feil da...

Forresten, meldte meg opp på Svein Svendsen sin trafikkskole, men etter å ha lest ganske mye drit om dem (hvertfall for B-lappen) så tror jeg at jeg går over til Tempo Trafikkskole istedet!
Hei du
User avatar
wamporey
Posts: 23
Joined: 08 Aug 2013 12:33
MC: Suzuki GSX 750 ES 1987
Aprilia RS50 Tuono 2005
Location: Hammerfest

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by wamporey »

Ser denne er gammel, men spørsmålet er jo alltid aktuelt for dem som skal kjøre opp.

Jeg betalte rett over 20.000 for alt det obligatoriske inkl. leie av MC til oppkjøringa og inkludert 6 kjøretimer utenom det obligatoriske.

:shock: Dyrt ja, men jeg hadde veldig lyst til å kjøre motorsykkel.

Skal sies at dette var i Finnmark (juni 2014), og det er 3-4 MC-kjøreskoler i hele fylket. :roll:

Kjører man opp et sted hvor det er flere kjøreskoler vil kanskje prisene være lavere. :-k

Tok klasse B i 1998, så hadde jo en del trafikkerfaring, men forsvinnende lite MC-erfaring.
♪ Bourne to be Wylde..! ♫
User avatar
asianjesus
Posts: 22
Joined: 18 Mar 2015 13:32
MC: Yamaha R6 2008
Location: Trondheim

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by asianjesus »

Brukt totalt 34 000kr....

Forklaring:
Jeg meldte meg på en skole i Trondheim i høsten 2014 (skal ikke nevn noe navn). Før jeg meldte meg spurte jeg om de har kapasitet til at jeg fikk lappen før sessongen var over.
Ja, det hadde de. Ikke noe problem. Begynte med trinn 2 den 12. august. Hadde totalt 5 dobbeltimer de neste 3 ukene. Etter siste dobbeltimen hvor det enda var ca 1mnd til siste dag for oppkjøring som var 30. sept.
Sa læreren at de ikke har kapasitet til å fullføre opplæringen.. Der ble det bom stopp og 10 000kr brukt.
Pga jeg ble så forbannet og meget meget misfornøyd med den trafikk skolen, byttet jeg til annen skole våren 2015. Og på den skolen brukte jeg 24 000.

synes det var mye unødvendige dobbeltimer, men det var de som hadde peiling. Jeg er ingen lærer, men synes likevell at det ble forferdelig dyrt..
Og nei, jeg er ikke ferdig ennå.

Begynte 20/04 og forventet trafikalt fører prøve er 11/06....

Er sååå lei av å vent nå :( Sykkelen har stått i garasjen siden 1.april og kompisene mine fikk lappen i fjor høst...
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by The Cowboy »

Tok lappen i fjor høst.. Kun de obligatoriske timene.. (med tanke på at jeg ikke har kjørt gira sykkel siden moped dagene, er jeg litt imponert.. )
Har kjørt bil siden 01, og lastebil siden 05, men først nå tok jeg mc lappen (prøvde som 16 åring, men gikk tom for penger..)

Kostet meg litt i overkant av 24 høvdinger.. Litt dyrt syns jeg, men pytt pytt.. Nå har jeg det! hehe :D
Bendikfa
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2015 16:55

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by Bendikfa »

Jeg tok lappen i Polen. Det kostet meg 3400 kr, pluss administrasjonsgebyrer, oppkjøring og slikt, så alt i alt 4500,- :) Dette var i april i år
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by The Cowboy »

Bendikfa wrote:Jeg tok lappen i Polen. Det kostet meg 3400 kr, pluss administrasjonsgebyrer, oppkjøring og slikt, så alt i alt 4500,- :) Dette var i april i år
Uten at jeg kan noe om opplæringsystemet de har der, sett bort fra det vi hørte om fra lastebilskolen i fjor (kjør heller på bilen foran enn å kjør ut, lasten er viktigst..), Men føler du deg virkelig kapabel til å ferdes trygt nok på norske veier med ditt polske sertifikat?

Eller på annen måte, føler vi oss trygge på deg, på samme vei som oss? hehe..
Post Reply