Hvor mye brukte du på tunglappen?

Prat om tung MC.
Bendikfa
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2015 16:55

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by Bendikfa »

The Cowboy wrote:
Bendikfa wrote:Jeg tok lappen i Polen. Det kostet meg 3400 kr, pluss administrasjonsgebyrer, oppkjøring og slikt, så alt i alt 4500,- :) Dette var i april i år
Uten at jeg kan noe om opplæringsystemet de har der, sett bort fra det vi hørte om fra lastebilskolen i fjor (kjør heller på bilen foran enn å kjør ut, lasten er viktigst..), Men føler du deg virkelig kapabel til å ferdes trygt nok på norske veier med ditt polske sertifikat?

Eller på annen måte, føler vi oss trygge på deg, på samme vei som oss? hehe..
Nei, du kan nok ikke så mye om det. Opplæringssystemet var bra. Jeg hadde 36 timer med kjøring både teknikk og i trafikk, og 25 timer med teori. Måtte deretter ta en teorieksamen med 50% strykprosent der jeg måtte ha minst 70/74 poeng riktig for å stå, deretter oppkjøring.

Polen følger europeiske regler, og det er et land med mange motorsyklister. Det har et godt etablert miljø og en lenger sesong enn i Norge. Flinke folk.

Og nei, jeg føler meg jo aldri helt trygg på en motorsykkel, men det tror jeg ikke er bra heller. Jeg har stor respekt for veien, og har enda tilgode å kjøre i Norge på grunn av polskregistrert motorsykkel.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by The Cowboy »

Godt å se det er mulig å ta sertifikatet skikkelig i polen og.. (hadde en tidligere kollega som var polsk, han var nede og tok lastebillappen der nå i våres, var mye strengere regler for teoriprøver og slik sa han)

Vel å bra det..

Men etter å ha sett polske lastebilsjåfører (for å ikke snakke om polske snekkere og andre varebilsjåfører), hørt om det som ble sagt på en spesiell skole i polen (det jeg snakka om tidligere), samt alle YouTube filmer fra polen og land rundt, er det ikke rart man er skremt når man ser/møter ett polskt kjøretøy.. hehe!

Bra for de som tar lappen skikkelig, men jeg har en liten mistanke om at mange kjører uten, eller kjøper på postordre!

Regner med du vet litt mer om hva som rører seg i polen enn hva jeg gjør men..

Synd du ikke har fått kjørt ennå da.. Men det skal være mulig for deg å kjøre en polsk sykkel her i landet, gitt du ikke har flyttet hit.. Flytter du hit, kan du ta med som flyttegods (om du hadde sykkelen før du flyttet til norge vel å merke), og kjøre på den slik den er, inntil 1 mnd (var ihvertfall noe slik).. Men etter en mnd, må du enten regge på norsk, eller avskilte!
Bendikfa
Posts: 7
Joined: 19 Mar 2015 16:55

Re: Hvor mye brukte du på tunglappen?

Post by Bendikfa »

Ja, kjørestilen her nede er ganske annerledes. Mer aggressiv, så man må være litt ekstra forsiktig når man kjører. Men jeg får inntrykk av at polakkene kjører verre i Norge enn de gjør i Polen av en eller annen grunn! Merkelig.

Ja, jeg har vært i kontakt med tollvesenet. De sier at jeg må registrere den i Norge siden jeg fortsatt er norsk statsborger. Det koster masse penger, og for en student er det vanskelig å ha råd til det. Var noe snakk om at det var mulig å få den inn i landet etter at du har eid den en viss tid, men det er jeg ikke sikker på. Får finne ut av det når jeg flytter tilbake til Norge. Dessverre kjøpte jeg sykkelen her nede, så jeg veit ikke hvordan det blir, men jeg har den primært for å kjøre her hjemme. Litt nedtur i sommerferien så klart, men det får jeg bare overleve ;)
Post Reply