Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Prat om tung MC.
Post Reply
ENGIZEN
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2020 17:20
MC: KTM 790Duke

Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by ENGIZEN »

Hei, søkt litt overalt for å finne noe svar på dette, men finner ingen steder angående dette.

Jeg har en kompis som ofte drar opp på bakhjulet langs veien og kjører delvis rabiat med en motard sykkel og er en god kandidat til å miste lappen gang nr.2 pga akkurat dette.
Jeg der i mot kjører en KTM 790Duke og kjører mere for gleden og synes det er mye artigere med svinger.
Jeg har tenkt at hvis jeg kjører med han, så holder jeg meg bak og lar de bare holde på (han har ofte flere kompiser som er like begeistret for bakhjuls kjøring) mens jeg kjører uten å verken dra på bakhjulet eller kjøre som en idiot.

Det jeg da lurer på er at jeg har en annen venn som mener at dersom politiet skulle se at han eller de andre kjører på bakhjulet og vi kjører sammen blir også jeg straffet pga dette uten å gjort noe «kriminelt» selv? Bare av den grunn ar vi kjører sammen?

Hvis dette stemmer må jeg jo bare slutte, da jeg er avhengig av førerkort mtp jobb.

Håper noen av dere vet :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by Bikeridr »

Hmm, i utgangspunktet kan jeg ikke tenke meg at du skal miste lappen hvis "alle utenom deg" kjører idiot på hver sin (egne) sykkel.
Du mister derimot lappen om du sitter på en som kjører i fylla. Begrunnelsen er at "du burde visst" dette ifølge politiet.
Du kan også miste lappen om fører ikke har sertifikat. Denne er litt vag, egentlig, men om du låner ut sykkel/bil/annet førerkortpliktig kjøretøy er det din plikt å forsikre deg om at vedkommende har førerrettighet på kjøretøyet. Hvis ikke, er det du som får pes om det blir oppdaget eller noe skjer.
ENGIZEN
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2020 17:20
MC: KTM 790Duke

Re: Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by ENGIZEN »

Bikeridr wrote:Hmm, i utgangspunktet kan jeg ikke tenke meg at du skal miste lappen hvis "alle utenom deg" kjører idiot på hver sin (egne) sykkel.
Du mister derimot lappen om du sitter på en som kjører i fylla. Begrunnelsen er at "du burde visst" dette ifølge politiet.
Du kan også miste lappen om fører ikke har sertifikat. Denne er litt vag, egentlig, men om du låner ut sykkel/bil/annet førerkortpliktig kjøretøy er det din plikt å forsikre deg om at vedkommende har førerrettighet på kjøretøyet. Hvis ikke, er det du som får pes om det blir oppdaget eller noe skjer.
Det er jeg fullstendig klar over :) Klarer bare ikke å finne noe konkret svar akkurat angående det med å kjøre sammen noen uten å være en del av bakhjuls kjøringen.
Jeg sliter litt med å skjønne selv at det egentlig skulle være noe problem dersom jeg kjører alene på min egen MC uten å gjøre noe, hender jo jeg drar på litt ekstra så klart.. men bakhjuls kjøring og å kjøre som noen baiaser i trafikken holder jeg meg unna selv, da jeg ikke liker den type kjøring selv. Skjønner godt hvis det er noe av den typen som fyllekjøring og å låne Bort kjøretøy til noen uten førerkort som du nevner.

Men en annen venn mente ganske bevisst at jeg også kunne bli straffet for å kjøre med den gjengen som liker bakhjuls kjøring. Kanskje litt av samme grunn som «du burde visst» eller at vi kan oppfattes som at vi «jager hverandre opp» Hatt lappen på MC i 3år uten å hørt noe om dette, men. :-k
Kanskje det kommer ann på hvem du møter i politiet :roll: :)
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by mekkern »

Her ligger jo problemene i bevisbyrden.
Å motbevise en påstand fra politiet om at en kjørte på bakhjulet er nesten umulig- for politiet har en større "sannhetsverdi"..er de også 2 tjenestemenn må du ha klare fysiske bevis hvilket er nesten umulig...for "alt" går på hjulet..
Hvis en derimot har en wheeliesperre som ikke er utkoblingsbar så muligens... :-k

Guttungen har også 790 duke og den har ikke prob med wheelie hvis den ikke "sperres" elektronisk på kjøreprogrammet.
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by Palma »

Hvis bilen foran meg blir tatt i kontroll så får ikke jeg automatisk bot... Så sant jeg ikke blir målt. Men det ligger jo i bevisbyrden. Og vi må vel kunne stole på ordensmakten. Justismord forekommer, men ikke ofte vel..
ENGIZEN
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2020 17:20
MC: KTM 790Duke

Re: Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by ENGIZEN »

Palma wrote:Hvis bilen foran meg blir tatt i kontroll så får ikke jeg automatisk bot... Så sant jeg ikke blir målt. Men det ligger jo i bevisbyrden. Og vi må vel kunne stole på ordensmakten. Justismord forekommer, men ikke ofte vel..
Pratet med min mor som er kjørelærer, etter jeg hørte fra vennen min angående wheelie. Hun mente visst akkurat det samme, at sjansen var høy for å bli tatt selv, uansett om du ikke var en del av å kjøre på bakhjulet. Ikke lett å bli klok på :roll:
User avatar
Borg
Posts: 1675
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by Borg »

Palma wrote:Hvis bilen foran meg blir tatt i kontroll så får ikke jeg automatisk bot... Så sant jeg ikke blir målt. Men det ligger jo i bevisbyrden. Og vi må vel kunne stole på ordensmakten. Justismord forekommer, men ikke ofte vel..
Du blir nok ikke automatisk tatt, men....

Da jeg var i 20 åra kjørte vi hjem på natten. Det var to biler. Politiet hadde den natten en bil med en mann i ute, som sto i veikanten og målte via strekkningsmåling. Han målte bilen vi satt i, men stoppet i samme slengen bilen til en kammerat som kom bak.
BEGGE sjåførene fikk pallespikring. Han som kom bak tok det til retten og fikk redusert farten noe, men likevel ikke nok til å slippe unna pallespikring.

Argumentet var at de holdt omtrent like stor avstand og dermed måtte ha hatt omtrent samme hastighet. Og, i retten har politimannen mest troverdighet.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by intruder »

Om vennen din kjører på bakhjulet kan han vel straffes.....om du er i følge med ham og ikke kjører på bakhjulet blir du selvsagt ikke straffet... \:D/
User avatar
Domino
Posts: 208
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by Domino »

Problemet her er jo bevisbyrden, dersom politiet skulle hevde at du også kjørte på bakhjulet. Kanskje en god grunn til å handle GoPro eller en annen type actionkamera?
User avatar
intruder
Posts: 4261
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by intruder »

Kan vel hende det er en eller annen politimann som finner på sånne ting,,,
men tror det er veldig langt mellom dem.
Har aldri hørt om noe i den forbindelse :lol:
så det er nok lite nødvendig med et kamera om du ikke har andre bruksområder...
ville nok lagt en slik investering på vent :-k
User avatar
kvase
Posts: 4009
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by kvase »

I de fleste saker der det blir en påstand mot påstand i mangel på bevis så skal man ta hensyn til den svakeste i saken så sant det ikke ligger overbevisende grunnlag for den som påstår. --Veldig vanskelig slike ting og det er dessverre mange der ute som har ikke respekt for lov og orden i trafikken som ødelegger for mange andre slik at troverdigheten i mange saker blir vanskelig uten bevis av ett eller annet slag eller vitner med sterk mening om forholdet.-- pokkerns taste styr
120092432_10223124767409667_7471191827886783201_o.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4009
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Blir man straffet selv, dersom venner kjører på bakhjulet?

Post by kvase »

Det er garantert noen her som kan skrive rundt det emne bedre en meg jeg er jo ikke en lekman
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply