Den store Dekktråden

Prat om tung MC.
Brukeravatar
tshansen
Administrator
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Legg innav tshansen » 01 okt 2019 15:07

hikkas skrev:Avbalansering av dekk da? Går det stort sett greitt uten og avbalansere? Hadde tilgang på en dekkmaskin hvor jeg bodde for ca 20 år siden. Den ene sykkelen jeg hadde på den tiden trengte jeg aldri å avbalansere, men den andre måtte.

Jeg kjørte ca 4000km på tkc 80 framdekket mitt uten å avbalansere. Når jeg snudde det (for å hindre trapping) balanserte jeg det å merket INGEN forskjell :lol: :lol:

Men nå er jeg sjeldent over 150 km/t.... Skal du ha rene veidekk er nok effekten større av å balansere kontra knast

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

Brukeravatar
SteinarPedersen
MC: KTM Adventure 1090 - 2018
Suzuki DR-Z400S - 2003

Legg innav SteinarPedersen » 02 okt 2019 10:39

Balansering av dekk.. dæven for en forskjell det kan være.

Da jeg kjøpte min KTM 1090 Adv. rista og vobbla styret så mye at jeg vurderte å sende den tilbake til selger. Verksted sjekka dempere, styrekrone, hjulet, balanserte det, sjekka hvor rundt det var og kom fram til et bittelite flatt område på framdekket (trolig etter frakt). Jaja, det ville utjevne seg med tiden og jeg skulle jo uansett over på knastedekk. MEN, når jeg kjøpte knastedekk og balanserte de selv, så forsvant problemet. Senere skulle jeg sette på gatedekket som vobbla så jævlig; jeg tok meg god tid til å balansere, og vridde dekket 90 grader rundt fra der det sto originalt. Jaggu forsvant ikke risting og vobbling fullstendig. Jeg tror jeg var mer nøyaktig med balanseringen enn det verkstedene var.

Den samme erfaringen har jeg på vintersykkelen min. Jeg glemte å balansere framdekket på den før vinteren i fjor, og det rista dust i hele vinter. Balanserte det nå i vårres, og ristinga forsvant fullstendig.

Mange jeg snakker med dekk om mener balansering er fullstendig tullball som forhandlere bare gjør for å ta mer betalt. Det kan være helt avgjørende å balansere, og noen ganger fullstendig unødvendig.

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Legg innav ojda » 02 okt 2019 11:34

Hvor stor viktigheten av avbalansering er avhenger selvfølgelig av ubalansen i hjulet, samt hastigheten sykkelen benyttes :thumleft
TPMS-enheter er selvfølgelig med på å forsterke dette.
Det sier seg vel nesten selv at ubalanse på nivået 50-100g på forhjul ikke har noe på motorvei å gjøre [-(

En statisk biltema avbalanserer koster vel noe nord for 400kr?
Ikke nødvendigvis det dummeste å bruke pengene på :thumleft
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km. Pirelli trail II + service 31400.

Gå tilbake til «Tung MC»