MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 14 nov 2018 19:37

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 231 innlegg ]  Gå til side Forrige 112 13 14 15 16 Neste
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 07 nov 2018 15:43 
Online
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3166
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.

Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire.. :-k


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 07 nov 2018 16:02 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 30 okt 2015 21:50
Innlegg: 355
MC: Suzuki Hayabusa K3
Mulig det bare er meg men synes da mc modellene så både lettere og bedre ut før i tia :-k :-k Bilde


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 07 nov 2018 16:19 
Online
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2876
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag
mekkern skrev:
Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.

Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire.. :-k

Maries GSR 600 har wire, og er MYE lettere på clutchen enn Ducatien min som har hydraulisk og en forbedret clutchsylinder som skal være mye lettere å operere enn orginal :-k


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 07 nov 2018 16:38 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 30 okt 2015 21:50
Innlegg: 355
MC: Suzuki Hayabusa K3
JK95 skrev:
mekkern skrev:
Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.

Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire.. :-k

Maries GSR 600 har wire, og er MYE lettere på clutchen enn Ducatien min som har hydraulisk og en forbedret clutchsylinder som skal være mye lettere å operere enn orginal :-k


Kommer jo veldig an på fjærene i den clutchen som skal komprimeres også da....


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 07 nov 2018 17:23 
Online
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2876
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag
voodoodoo skrev:
JK95 skrev:
mekkern skrev:
Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.

Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire.. :-k

Maries GSR 600 har wire, og er MYE lettere på clutchen enn Ducatien min som har hydraulisk og en forbedret clutchsylinder som skal være mye lettere å operere enn orginal :-k


Kommer jo veldig an på fjærene i den clutchen som skal komprimeres også da....

Sant det, men da bør vel det også være et tema på lik linje med wire vs hydro?


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 07 nov 2018 17:35 
Online
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17405
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Ja er det noen som kan komme med et godt argument for hvorfor de velger å kjøre wire clutch på en slik sykkel? :-k

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Flickr
MyRouteApp


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: RE: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 07 nov 2018 17:52 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 23:19
Innlegg: 700
MC: 2015 KTM 1190 Adventure R
2008 Kawasaki ER-6F
Sted: Ørsta
tshansen skrev:
Ja er det noen som kan komme med et godt argument for hvorfor de velger å kjøre wire clutch på en slik sykkel? :-k
Samme spørsmål kom opp på fjaseboka tidligere i dag, en av kommentarene var at om det først skulle bli problemer med en clutch og man stod midt i ingenmannsland så var det enklere å reparere eller finne midlertidig løsning på wireclutch enn hydraulisk.

Om dette stemmer eller om det faktisk er derfor det er wireclutch på sykkelen eller om de har en annen god grunn gjenstår å se om man får svar på senere, jeg har dessverre ikke nok erfaringer på området selv.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 07 nov 2018 18:24 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 27 mar 2011 23:30
Innlegg: 731
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod. + Honda NX650 Dominator -89mod.
Snikkeren skrev:

Det er 189 kg inkl. olje, kjøleveske osv. Eneste som mangler er bensin. Så med en tank på 20 liter kan man legge til ca 15 kg, og ender på 205 kg fulltanket. :thumleft

Ok, hvis den oppgitte vekta på 189kg på 790 kun mangler bensin, så er det jo litt bedre enn først antatt ihvertfall, og nærmer seg brukandes :) :thumleft

(Men fortsatt litt for tung å få opp av gjørme-hølet, hvis alene på tur ;-) )


Sist redigert av biker7 den 07 nov 2018 18:31, redigert 1 gang totalt.

Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 07 nov 2018 18:25 
Offline
U-Svingen
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 746
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
tshansen skrev:
Ja er det noen som kan komme med et godt argument for hvorfor de velger å kjøre wire clutch på en slik sykkel? :-k

Muligens det er ett skudd i blinde, men noen av fordelene vil jo være en hydraulikkvæske du slipper å bytte på interval,
ingen oljer er evighetsvarende, samt tillhørende lufting av systemet
Lekkasjer ved velt eller tettninger i sylindere, slanger etc
Noe sier meg en wire bør være billigere å produsere i forhold til hydraulikk systemet
Muligens noe lavere vekt
Færre bevegelige deler som kan skape trøbbel på sikt


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 07 nov 2018 20:40 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1233
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Når man ikke skjønner hvorfor en løsning er valgt er det bare å føle pengene....

Samtidig ser man jo at wire-clutch blir benyttet på sykler som absolutt ikke er budsjett modeller, og omvendt.

Man kan si at wireclutch er enklere å reparere enn en hydraulisk clutch, men hva er det som ryker på en wire clutch? Jo, det er oftest wiren :redface

Hydrauliske clutcher kan man si er mer sårbare ved velt, men hva med bremse-beholderen på det andre handtaket? Noen her som har hatt slike problem ved velt? Eneste forskjellen ligger i at clutch hendel er plassert på venstre handtak. Med hensyn til clutch væske bruker de fleste en organisk væske, og den skal ikke byttes. Den er ikke hydroskopisk og varer normalt i mange år. Slavesylinderen kan begynne å lekke, men det er en større sjanse for at wire fliser seg enn at slavesylinder lekker. Samtidig har jeg hatt sykler hvor wiren har holdt seg i åresvis (BMW kjører wire i en teflonstrømpe så det ikke sliter på wire, og det skal ikke smøres).

Dette var mye snakk uten konklusjon. "Story of my life" 8)


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 08 nov 2018 05:48 
Online
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3166
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Jeg TROR og jeg legger trykk på tror..at noe av dette også bunner i motorkonstruksjonen.
En hydraulisk må ha en slavesylinder og denne tar jo noe plass, ikke alle konstruksjoner jeg ser har uten videre plass til denne eller at det ikke hadde vært praktsk/estetisk.

Lage en lett opperert clutch er ikke prob men det blir en avveining av effekt kontra antall lameller diametere og fjærtrykk.clutch er jo noe som opptar plass i motoren og ikke bygges større enn nødvendig.tror nok en liten clutch er hardere enn en større når de skal tåle en viss effekt.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 08 nov 2018 07:20 
Online
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2516
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Skal teste clutchen for dere i dag jeg, så kan dere diskutere videre imens

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 08 nov 2018 11:54 
Online
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2516
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Clutchen var fin den. Tror jeg tar en sånn Fikk ikke noe bilder da det var helt fullt og racing teamet til KTM skrev autografer

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 08 nov 2018 12:04 
Online
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5144
MC: Nada...
Trondgv skrev:
Clutchen var fin den. Tror jeg tar en sånn


Slå til på resten av sykkelen også da, så blir det sikkert mer moro 8)


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: RE: Re: MC-nyheter
Legg innLagt inn: 08 nov 2018 16:30 
Online
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2516
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Tommas skrev:
Trondgv skrev:
Clutchen var fin den. Tror jeg tar en sånn


Slå til på resten av sykkelen også da, så blir det sikkert mer moro 8)
Må kanskje det ja

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 231 innlegg ]  Gå til side Forrige 112 13 14 15 16 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner