Oppgradert Vannboxer

Prat om tung MC.
knutk
Innlegg: 1415
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav knutk » 19 sep 2018 12:16

Hele opplegget minner om 2010, da 1200 fikk nye topper men forble uforandret for øvrig.
Trolig vil det meste av ekstrautstyr for 18 modellen fortsatt passe. Ser ut som veltebøylene er litt forandret, men det er naturlig siden toppen er forandret.

De fleste vil trolig ikke kunne se forskjell fra -18 modell med mindre man kjenner til de små detaljene rundt motor.

Motor får 11 hk mer. Ikke dramatisk på noen måte. Men dreiemoment på 143 Nm er veldig bra.
Om man leker litt med tall betyr det 11,4 Nm/100cc. Dette indikerer svært god fylling av sylindrene i forhold til det meste.
Til sammenligning hadde 1200LC 125 Nm, tilsvarende 10,4 Nm/100cc.

Sammenlignet med konkurentene:

Ducati 1260 MS, 129 Nm = 10,2Nm/100cc. Dette er en motor med Desmodromiske ventiler og variable ventilstyring.

KTM 1290: 140Nm = 10,7 Nm/100cc

Til tross for høyt dreiemoment gir GS moderate 136 Hk. Man skulle tro det ble mer.
Men her er det viktig å huske på at HK er en matematisk utregning basert på turtall og dreiemoment. Formelen er (NM x RPM)/5252. Om man for eksempel har et dreiemoment på 100Nm vil en økning av turtall med 1000RPM gir 19 ekstra HK. Således vil en økning av maks RPM gi uttelling i et fartsområde som ikke er interessant for en GS.



Brukeravatar
jhn
Moderator
Innlegg: 1845
Registrert: 10 nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav jhn » 19 sep 2018 12:18

Bilde[/quote]

Bilde
Bare for å sammenligne

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 6041
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav ojda » 19 sep 2018 12:32

Helt klart at noe har skjedd ;-)Bilde

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 5515
Registrert: 05 okt 2015 13:39
MC: Nada...

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav Tommas » 19 sep 2018 16:53

Litt film, null kommentar. Ofte like så greit 8)


Brukeravatar
Kant1
Onkel
Innlegg: 2205
Registrert: 06 okt 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XT 600 Ténéré 1987 (Ørkenreven)
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav Kant1 » 19 sep 2018 20:01

Tommas skrev:Litt film, null kommentar. Ofte like så greit 8)




Kult, de er på samme sted som jeg og Busa var i februar. Første del av videoen foregår i øvingsområdet, der vi tilbrakte mandagen, den uka vi var der :thumleft :thumleft =D> =D> =D>
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Sesongstart 2019 27500km - 31450 km(StorTigern)
0 km (GSA)

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 6041
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav ojda » 22 okt 2018 10:04

Noen artige tall til sammenligning:

Here are the first real numbers according to MOTORRAD...roll-on 60 km/h to 180 km/h
2012 TC GS 13.8 sec
2013 LC GS 12.4 sec
2019 1250 10.4 sec
2 seconds faster 60-180 km/h...that is huge (I supose that this was done on 6th gear)
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 6041
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav ojda » 25 okt 2018 09:55

Noens overveide tanker efter testing av R1250GS :thumleft




https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... 19--review





Bilde
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 6041
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav ojda » 07 des 2018 13:39

2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 6041
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav ojda » 27 feb 2019 18:27

Eftersom jeg ikke får ny 1250 i år (i motsetning til visse andre) [-(
Har jeg startet jakten på negative nyheter forbundet med denne :evil:

1: 0 - 100kmt på gs1250 er på 4 sek, mot 1200's 3,5 sek \:D/ Dette pga innslagsturtallet på den variable kammen :thumleft

Punkt 2 er forsikringen:
Bilde

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.

Brukeravatar
Ambro
Innlegg: 333
Registrert: 07 okt 2015 08:57
MC: Ducati Multistrada 1260S -18
Yamaha TT600E -96

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav Ambro » 27 feb 2019 19:35

Var samme greia med Gjensidige for min nye 1260. Dobbel pris, er visstnok gjensidige som ikke ønsker nye MC kunder. Sjekk IF :thumleft

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2596
Registrert: 06 okt 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud
Kontakt:

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav hakhap » 27 feb 2019 19:50

mange som ødelegger sine GS med all den elektronikken ute på adventure kjøring????
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

knutk
Innlegg: 1415
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav knutk » 27 feb 2019 20:13

hakhap skrev:mange som ødelegger sine GS med all den elektronikken ute på adventure kjøring????


Nei.

Overlater til helse-turistene å komme med utfyllende informasjon.

Snakka for øvrig med pusheren i dag, og sykkelen var akkurat kommet i hus. Tipper at den står i garasjen i løpet av mars.

Brukeravatar
tshansen
Administrator
Innlegg: 18272
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav tshansen » 27 feb 2019 22:55

hakhap skrev:mange som ødelegger sine GS med all den elektronikken ute på adventure kjøring????

Du kan ta en titt på turene og mengden juling Tim Burke utsetter sin sykkel med! Det er sjokkerende lite problemer å spore! Så den elektronikken disse er utstyrt med tror jeg ikke at jeg hadde hatt betenkeligheter med
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2596
Registrert: 06 okt 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud
Kontakt:

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav hakhap » 28 feb 2019 00:56

Nå var min kommentar utelukkende mtp spørsmålet kring økt forsikringspris.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

knutk
Innlegg: 1415
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav knutk » 28 feb 2019 08:43

hakhap skrev:Nå var min kommentar utelukkende mtp spørsmålet kring økt forsikringspris.


Alt er relativt. Men jeg tror du har et poeng.

Jeg skiftet fra K1300 til GSA, to sykler som har relativt lik nypris. K-modellen har mer plast og er dyrere å miste i bakken. Like fullt var premien for GSA betydelig høyere enn for K-modellen.

Forsikring selskapene baserer sine takster på statistikk og forventninger, så når premien på den ene typen er høyere enn den andre vil man tro at de har prosentvis flere utbetalinger. Hvorfor de øker prisen på en identisk modell som er i ny i markedet kan man jo undres over, men der ligger nok en tanke bak.


Gå tilbake til «Tung MC»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 10 gjester