Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Prat om tung MC.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by mekkern »

Når man er kjip men nysgjerrig så betalte jeg for myroute og benytter "Here" maps og de er de samme som dedikerte gpsèr benytter .

https://wego.here.com/?x=ep&map=59.7439 ... ,10,normal
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by kvase »

knutk wrote:Jeg er kanskje en kjip jævel, men enn så lenge har jeg ikke fått meg til å betale lisens for noen av de web-baserte planleggingsprogrammene.
Ved planlegging benytter jeg et veikart, og i litt stor modus trekker jeg ruten punkt for punkt langs veien i BC. Flytter kartet på skjermen med piltaster og zoomer med + og - knappene.
Et gedigent drittprogram, men i min verden er det fortsatt BC som gjør minst vondt totalt sett.
Opplevelsene kan vel være forskjellige fra person til person sjøl bruker jeg enten Googles MAPs laster ned veien jeg har laga rett inn på Garmingen men MyRouteapp bruker jeg for det meste.-
Men er åpen for å prøve andre
Men å bruke sterke taste ord for å drite ned et program det blir for tragisk. vi er ulike å gudskjelov.---Ser samme tragiske ordbruket ofte i Windows mot Appell
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

kvase wrote: Men å bruke sterke taste ord for å drite ned et program det blir for tragisk. vi er ulike å gudskjelov.---Ser samme tragiske ordbruket ofte i Windows mot Appell
Godt at der plass til mange syn på en sak.

Personlig synes jeg min beskrivelse av Basecamp er ganske beskrivende, særlig når man har benyttet dens forgjenger som den var ment å avløse i fremskrittets ånd. Og jeg sliter med å forstå hvordan Garmin kan kjennes ved å tilby et program som er så tungvindt i bruk.

Ja, jeg får det til, men i min verden er et program som trenger 2 til 3 tastetrykk for hva de andre løser med ett synes jeg fortjener beskrivelsen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Jeg har brukt BaseCamp og Myrouteapp flittig... Å når det kommer til grusveier, så er jeg enig i Knut sine erfaringer. Men, totalpakken, samt all den infoen som er tilgjengelig i Google maps, som ikke eksisterer i Basecamp heller vektskålen i Myrouteapp sin favør.

Det er en annen måte å tegne ruter via Myrouteapp, kontra Basecamp. Alle punktene i Myra blir veipunkter, i basecamp blir mesteparten "shaping" points og vil hjelpe langt mer i forhold til om du avviker fra rute eller du vil velge å rekalkulere ruten. Men er man bevisst på svakhetene, setter strategiske veipunkter i Myra på avgjørende veikryss og plasser du "bør" innom...går dette som en drøm.

Det er ting som irriterer meg noe jævlig med basecamp... hvis du skal lage en tur som går over flere dager... får man ikke lagt inn allerede lagra spor/traks/ruter i den "trip'en"?

Har jeg tidligere gpx spor, eller ruter i myra, kan jeg importere å legge disse som en "tegnet" strek i kartet som jeg kan bruke når jeg skal planlegge ny rute.
Basecamp er fantastisk på sitt vis, men forbanna tungvint å bruke... Myrouteapp er helt suverent å bruke med sine få mangler så lenge du vet hva behovet ditt er. Overføring til GPS er også skremmende enkelt.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

tshansen wrote:
Det er ting som irriterer meg noe jævlig med basecamp... hvis du skal lage en tur som går over flere dager... får man ikke lagt inn allerede lagra spor/traks/ruter i den "trip'en"?
BaseCamp sorterer planlagde ruter etter en struktur som består av Listemapper og Lister.

Selv oppretter jeg en Listemappe pr år og organiserer ulike turer dette året i ulike lister.

Til enhver tid vises alle planlagte ruter som befinner seg i aktiv liste.

Man kan enten se kun ruter i en valgt liste eller ved å klikke på Listemappen vises alle rutene fra alle listene som den valgte Mappen inneholder.

Så snart man begynner å tegne en ny rute forlanger BC at man velger en liste hvor ruten skal lagres, og visningen fra de andre listene blir borte.

Dog er det køddete å tegne en ny rute oppå en gammel (som må ligge i samme liste). Dette fordi det blir surr når du skal klikke på ruten for å komme til menyene for å gjøre forandringer, da det skaper konflikt mellom hvilken rute man velger siden begge blir klikket på.

Flere ruter kan slåes sammen til en ved å klikke på dem mens man holder inne "Shift" knappen. Dette kan være nyttig om man feks støter på ønsket om å kjøre hvor det ikke finnes veier på kartet grunnet mangelfullt kart. Da streker man et spopr på kartet og gir det et navn. Deretter kan man lage ruter til sporets begynnelse samt en tredje rute som fortsetter hvor sporet slutter. Deretter velger man alle tre og slår dem sammen til en rute.

For egen del foretrekker jeg å lage en rute for hver dag på tur. Dette fordi jeg foretrekker å sette første punkt noen meter fra hvor jeg starter å kjøre da Garmin alltid trenger å rulle noen meter før den får orientert seg. Når dette punktet velges som første punkt å kjøre til slipper man at GPS i sin forvirrelse ønsker å navigere meg tilbake til startpunktet. Ingen stor sak, men jeg liker det slik. Også på slutten av dagen blir gjerne ruten modifisert ettersom hvor man bestemmer seg for overnatting. Da er det greit at dette ikke påvirker turen neste dag.

Før BaseCamp hadde vi MapSource. Den var mer brukervennlig, og hadde flere funksjoner hvor man høyreklikket. Den var kun for Windows. Når de så lagde BaseCamp, som kunne kjøre på begge platformer fikk vi en kastrert utgave, og funksjoner som tidligere kune fikses ved å høyreklikke, som feks å trekke ruten over til en annen vei, ble nå avhengig av å måtte gå inn i en meny og velge dette, for så å trekke ruten over.

Og slik går no dagan....
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by kvase »

tshansen wrote:Jeg har brukt BaseCamp og Myrouteapp flittig... Å når det kommer til grusveier, så er jeg enig i Knut sine erfaringer. Men, totalpakken, samt all den infoen som er tilgjengelig i Google maps, som ikke eksisterer i Basecamp heller vektskålen i Myrouteapp sin favør.

.
Jeg er veldig enig ang Grusveier men ser andre også sliter med at de ikke aksepterer enkelte ruter slik at man får ikke en komplett rute -
men får jeg ikke det resultata jeg ønsker så gidder jeg ikke bruke noen kalorier på irritasjon
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Epylypzon »

knutk wrote:
tshansen wrote:
Det er ting som irriterer meg noe jævlig med basecamp... hvis du skal lage en tur som går over flere dager... får man ikke lagt inn allerede lagra spor/traks/ruter i den "trip'en"?
BaseCamp sorterer planlagde ruter etter en struktur som består av Listemapper og Lister.

Selv oppretter jeg en Listemappe pr år og organiserer ulike turer dette året i ulike lister.

Til enhver tid vises alle planlagte ruter som befinner seg i aktiv liste.

Man kan enten se kun ruter i en valgt liste eller ved å klikke på Listemappen vises alle rutene fra alle listene som den valgte Mappen inneholder.

Så snart man begynner å tegne en ny rute forlanger BC at man velger en liste hvor ruten skal lagres, og visningen fra de andre listene blir borte.

Dog er det køddete å tegne en ny rute oppå en gammel (som må ligge i samme liste). Dette fordi det blir surr når du skal klikke på ruten for å komme til menyene for å gjøre forandringer, da det skaper konflikt mellom hvilken rute man velger siden begge blir klikket på.

Flere ruter kan slåes sammen til en ved å klikke på dem mens man holder inne "Shift" knappen. Dette kan være nyttig om man feks støter på ønsket om å kjøre hvor det ikke finnes veier på kartet grunnet mangelfullt kart. Da streker man et spopr på kartet og gir det et navn. Deretter kan man lage ruter til sporets begynnelse samt en tredje rute som fortsetter hvor sporet slutter. Deretter velger man alle tre og slår dem sammen til en rute.

For egen del foretrekker jeg å lage en rute for hver dag på tur. Dette fordi jeg foretrekker å sette første punkt noen meter fra hvor jeg starter å kjøre da Garmin alltid trenger å rulle noen meter før den får orientert seg. Når dette punktet velges som første punkt å kjøre til slipper man at GPS i sin forvirrelse ønsker å navigere meg tilbake til startpunktet. Ingen stor sak, men jeg liker det slik. Også på slutten av dagen blir gjerne ruten modifisert ettersom hvor man bestemmer seg for overnatting. Da er det greit at dette ikke påvirker turen neste dag.

Før BaseCamp hadde vi MapSource. Den var mer brukervennlig, og hadde flere funksjoner hvor man høyreklikket. Den var kun for Windows. Når de så lagde BaseCamp, som kunne kjøre på begge platformer fikk vi en kastrert utgave, og funksjoner som tidligere kune fikses ved å høyreklikke, som feks å trekke ruten over til en annen vei, ble nå avhengig av å måtte gå inn i en meny og velge dette, for så å trekke ruten over.

Og slik går no dagan....
Mener du å endre hvor du vil at ruta skal gå? Da holder du inne <ALT>å drar ruta slik du vil ha den.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Det som er litt viktig inne i alt dette, er jo at to relativt bereiste og helt sikkert rute vante folk....foretrekker basecamp med sine svakheter framfor Myrouteapp.... Slikt kan jo ikke være tilfeldig :-k

Jeg selv har 4 lister som jeg har sortert det meste i, men jeg skal prøve å sortere det enda mer spesefikt i lister å se hva som skjer. Det er ikke vanskelig å bruke BaseCamp når du kan det... det er bare så uendelig mye lettere og bedre kart (zoom nivå) på google maps/here maps enn det garmin får til via basecamp :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: RE: Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

Epylypzon wrote: Mener du å endre hvor du vil at ruta skal gå? Da holder du inne <ALT>å drar ruta slik du vil ha den.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Dæven, den har jeg ikke fått med meg :redface
Og for å riktig gni det inn, tipset kommer opp på skjermen hver gang man benytter funksjonen, jeg har bare feid det bort som irritasjonsmoment :twisted:

Takk for tipset :D :thumleft

@tshansen:
Hva man velger koker ned til personlige preferanser.

Undertegnede bruker mest Basecamp i stedet for webbasert av følgende grunn:
Når jeg lager ruter med Basecamp ligger ulempen i planleggingsfasen i form av tungvindt bruk og et lite intuitivt program, men som gir meg en rute hvor jeg fritt kan re-rute ved feks omkjøringer og like vel komme tilbake til opprinnelig rutevalg.

Web-basert program gjør planleggingen oftest MYE enklere, men de programmene jeg har prøvd så langt har alle produsert spor. Jeg liker ikke å kjøre etter spor. Og konverterer jeg spor til rute - vel, det har jeg allerede beskrevet tidligere.

Hva som er riktig for hver enkelt må man selv finne ut av. Alle variantene produserer ruter man kan kjøre etter, og de har sine ulemper man må ta med på lasset.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

knutk wrote: BaseCamp sorterer planlagde ruter etter en struktur som består av Listemapper og Lister.

Selv oppretter jeg en Listemappe pr år og organiserer ulike turer dette året i ulike lister.

Til enhver tid vises alle planlagte ruter som befinner seg i aktiv liste.

Man kan enten se kun ruter i en valgt liste eller ved å klikke på Listemappen vises alle rutene fra alle listene som den valgte Mappen inneholder.

Klippet vekk tekst


Og slik går no dagan....
Man kan jo i utgangspunktet lage uendelig med slike lister ser jeg. Jeg har 3 smarte lister, som jeg har satt opp med lagring av alle Tracks/Routes/Waypoints
Slik er det enklere å ha en liste hvor man kan gå inn å søke etter det uendelige antall veipunkter som blir etter litt bruk.

Men det som er casen min..... Det er når jeg skal lage en ukes tur.
Rett meg gjerne om jeg gjør noe tungvint....
Jeg lager en liste med navn på gitt tur. Herfra begynner jeg å lage ruten/rutene. lager du en rute pr dag? eller lager du en rute som går over flere dager? Siden man ikke bruker trip funksjonen er det litt "vanskeligere" å holde seg innen for antall timer kjørt om dagen osv?

Jeg har en masse gpx spor fra det store internett... når jeg legger disse inn i basecamp blir de spor som enkelt konverteres til ruter og det er utrolig mye lettere å knytte sammen forskjellige ruter å lage lengre turer, knytte til veipunkter osv. Men det er alltid et men! Når man suser nedover det store kontinentet er det mye lettere å spotte forskjellige spisesteder, severdigheter og kjente plasser i google maps enn kartet til basecamp. Men mye vil ha mer :-P
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: RE: Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

knutk wrote:
@tshansen:
Hva man velger koker ned til personlige preferanser.
Helt klart, å jeg skjønner den.... men skal man ha preferanser er det greit å full innsikt i begge alternativ før man avskriver det ene eller andre :thumleft Alt slik er veldig nyttig læring for min del. Så takk for at du tar deg tid å spa det inn med t-skje
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

For turer over flere dager foretrekker jeg en rute pr dag. Dette fordi overnatting sjelden planlegges før mot slutten av dagen og overnattingsstedet havner inn i ruten. ved å holde dagene separert slipper man at det roter til for ruten dagen etter.

De ulike planleggingsalternativene har ulike fordeler og ulemper. Hvordan man bruker GPS vil således påvirke valg av program.

Selv liker jeg å begrense planleggingen til selve veien som skal kjøres. Ved begynnelse på dagen vil således ruten starte med å la Garmin selv finne beste vei fra hvor man overnattet og frem til første punkt langs valgte rute. Om man bestemmer seg for å forlate rutevalget underveis for impulsive avstikkere, (lunch, spennende utsiktsposter etc) lar jeg Garmin selv lede vei tilbake til opprinnelig rute, og når overnattingsted er valgt mot slutten av dagen legges dette til på slutten av ruten direkte i GPS. Alle ovennevnte moment skaper behov for rekalkulering, og da er det en stor ulempe a ha en rute konvertert fra et spor, siden første gang ruten rekalkuleres er alle tidligere veipunkt man har valgt for å lede ruten borte.

Kort oppsummert kan man si at for min måte å bruke GPS på vil ulempene med Basecamp gjøre seg gjeldende under planlegging av ruten, mens ruter planlagt med web-basert verktøy kommer ulempene frem når man skal følge ruten.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by kvase »

Det verste med slike ruteplanleggere er at når Konamatata skal være med på tur så skal alle detaljer på bordet pr dag i slike ruteplanleggere - synd at hu oppdaga dette da [-(
Det var det største problemet :shock: :shock:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

knutk wrote: Kort oppsummert kan man si at for min måte å bruke GPS på vil ulempene med Basecamp gjøre seg gjeldende under planlegging av ruten, mens ruter planlagt med web-basert verktøy kommer ulempene frem når man skal følge ruten.
Nå har jeg ikke fått testet dette i praksis... Men la oss si jeg har laget et spor med Myra også underveis har jeg kjørt meg lei og vil finne overnatting, eller spisested på gps'en. Da får man jo normalt spørsmål om man vil legge dette punktet av interesse inn på eksisterende rute. Det du sier er at dette ikke fungerer om jeg har plottet ruten i Myra, og sporet vil forsvinne når jeg kalkulerer ruten til nytt punkt.

Kontra når jeg gjør det i basecamp, da vil ruten ligge der uavhengig av hvilke punkt jeg legger til underveis? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

tshansen wrote:
knutk wrote: Kort oppsummert kan man si at for min måte å bruke GPS på vil ulempene med Basecamp gjøre seg gjeldende under planlegging av ruten, mens ruter planlagt med web-basert verktøy kommer ulempene frem når man skal følge ruten.
Nå har jeg ikke fått testet dette i praksis... Men la oss si jeg har laget et spor med Myra også underveis har jeg kjørt meg lei og vil finne overnatting, eller spisested på gps'en. Da får man jo normalt spørsmål om man vil legge dette punktet av interesse inn på eksisterende rute. Det du sier er at dette ikke fungerer om jeg har plottet ruten i Myra, og sporet vil forsvinne når jeg kalkulerer ruten til nytt punkt.

Kontra når jeg gjør det i basecamp, da vil ruten ligge der uavhengig av hvilke punkt jeg legger til underveis? :-k
Siden du spør slik slo det meg: Dette må han da ha sett? Men spørsmålet tyder jo på det motsatte.

Til nå har alle rutene jeg har eksportert dukket opp i Garmin kun som spor, og når jeg konverterte dem til rute satt jeg igjen med en rute som inneholdt kun to punkt, første og siste.

Spørsmålet fikk meg til å tenke på nytt: Kan det, rent hypotetisk, tenkes at undertegnede ikke har utprøvd alle muligheter?

For å gjøre en lang historie kort: Ved å skifte til GPX format 1.0 fulgte plutselig alle viapunkt med, og ruten ble overført som rute, ikke spor. I tillegg, om jeg i trykket "Lagre som" og åpnet filen i BaseCamp kom ruten opp med alle valgte punkt. Og i Basecamp kan jeg så utføre alle rutevalg/unngåelser, som feks sesongstengde veier/grusveier etc, og ved å rekalkulere ruten på nytt kan ruten formes om etter eget ønske.


Så svaret på ditt spørsmål: Jeg mente at opprinnelig spor ble glattet ut til korteste vei til målet, siden alle viapunkt underveis forsvant i konverteringen siden alle ruter frem til nå har blitt eksportert som spor.
Men ved å eksportere i format GPX 1.0 ble ruten beholdt som rute, jeg behøvde ikke å konvertere fra spor til rute, og alle viapunkt ble beholdt.


Da lærte jeg noe nytt i dag og. :thumleft

Hm... man skulle tro at hodet mitt er ganske fullt nå, men frykt ikke, det renner fritt ut i andre enden \:D/
Post Reply