MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 23 sep 2017 05:57

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 27 apr 2017 14:19 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 5957
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Hvis sykkelen er teknisk OK eller du får den i stand så kan du få komplett kåpekit på Ebay til 3-4000 for den sykkelen. Ikke orginaldeler, men greie kit etter det jeg har lest. Jeg fant dem ved å søke på "VFR 800 2001 fairing kit". Ellers kunne du jo vurdert å droppe kåpene foran, for å spare litt kroner til å fikse andre ting.

Lykke til!

_________________
Min bikerlogg - Min veteran-MC - facebook.com/mcforumet


Toppen
   
Legg innLagt inn: 29 apr 2017 17:31 
Offline

Registrert: 03 apr 2017 11:48
Innlegg: 22
Da har jeg endelig fått fraktet motorsykkelen tilbake hjem igjen :) IKEA leiebil + innkkjøp av forhjulstøtte, lastestrammere og rampe :) så gikk det kjempe fint med transport!

Nå skal jeg vurdere å levere den på et verksted som kan få sett på den og gitt meg en rapport på hva som må byttes. Hvis det blir over 30k+++ så må jeg vurdere å selge den som det er. Og bare bite i det sure eple :(


Toppen
   
Legg innLagt inn: 12 jun 2017 23:12 
Offline

Registrert: 03 apr 2017 11:48
Innlegg: 22
Da har jeg fått motorsykkeken taksert.

Det ble dessverre mye dyrere enn det jeg forventet :o 85 000 kr for reparasjon.

61100-MBG-020ZJ FENDER FRONT
17520-MBG-D10ZA BENSINTANK
33460-MBG-000 BLINKLYS,FORAN,V/S,HONDA VFR800
37102-MBG-013 SPEEDOMETERDEKSEL (UTGÅTT)
44650-MBG-D11 FORFELG
51410-MBG-003 PIPE COMP,FR FORK 2 STK
51490-MN8-305 SIMRING,GAFFEL,HONDA ST1100/VF1000F/CBR600F/1000F/VT1100C/VFR750
53180-MZ1-791 HENDEL,CLUTCH,HONDA VTR1000/VFR800
53219-MBG-000 STEM SUB ASSY,STR **UTGÅTT**
64201-MBG-000 KÅPEGLASS,HONDA VFR800 -99,(ORIGINALT)
64210-MBG-D00ZB FRONTKÅPE
64320-MBG-D10ZB V/S KÅPEPANEL
64330-MBG-000ZB INNERPANEL FRONTKÅPE
64500-MBG-000 BRAKETT,LYKTEKÅPE,HONDA VFR800 -99
88110-MBG-D01 SPEIL,H/S,HONDA VFR800
88120-MBG-D01 MIRROR ASSY

Deler = ca. 71683 kr.

Beregnet 11 timer arbeid. = 13 750 kr



Kan dere si hva dere mener?

Hvis jeg skal reparere så har jeg tenkt slik:
importere en identisk motorsykkel til 1450 euro bak på en varebil fra tyskland. Når jeg kommer til tollen i Norge så betaler jeg kun MVA og sier at kjøretøyet ikke skal registreres på veien. Så får jeg sikkert finne noen som kan reparere det mekaniske og jeg kan forsøke å bytte små deler for å gjøre det mest økonomisk.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 00:03 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1488
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Dette må være norske priser hvor verkstedet skal skumme litt fløte i prosessen. Jeg er sikker på at det må være mulig å komme ned mot halvparten men det krever jo at man vet hvor man skal lete.
Blant annet finnes det utgåtte deler (discontinued) å få tak, blant annet 53219-MBG-000 her:
http://www.davidsilverspares.co.uk/part ... 219MBG000/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 00:08 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1488
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Frontkåpe : http://www.davidsilverspares.co.uk/part ... 0MBGD00ZB/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 00:21 
Offline

Registrert: 03 apr 2017 11:48
Innlegg: 22
DrGreve skrev:
Dette må være norske priser hvor verkstedet skal skumme litt fløte i prosessen. Jeg er sikker på at det må være mulig å komme ned mot halvparten men det krever jo at man vet hvor man skal lete.
Blant annet finnes det utgåtte deler (discontinued) å få tak, blant annet 53219-MBG-000 her:
http://www.davidsilverspares.co.uk/part ... 219MBG000/



Ja, jeg er ganske sikker på at det sikkert finnes noen som er villig til å ta rundt 400-500 kr/t for arbeidet. Og sikkert bruker i underkanten av 11 timer også.

Delene blir vel dyre å bestille med tanke på frakt + dele pris. Er ikke det billigere å importere en identisk motorsykkel(farge spiller ikke noen rolle for min del) og plukke fra deler? så kan jeg sikkert legge den ut igjen på finn.no som dele-mc til noen få tusen kr og informere at sykkelen ikke er registrert på norsk vei?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 00:52 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1488
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Silence skrev:
DrGreve skrev:
Dette må være norske priser hvor verkstedet skal skumme litt fløte i prosessen. Jeg er sikker på at det må være mulig å komme ned mot halvparten men det krever jo at man vet hvor man skal lete.
Blant annet finnes det utgåtte deler (discontinued) å få tak, blant annet 53219-MBG-000 her:
http://www.davidsilverspares.co.uk/part ... 219MBG000/



Ja, jeg er ganske sikker på at det sikkert finnes noen som er villig til å ta rundt 400-500 kr/t for arbeidet. Og sikkert bruker i underkanten av 11 timer også.

Delene blir vel dyre å bestille med tanke på frakt + dele pris. Er ikke det billigere å importere en identisk motorsykkel(farge spiller ikke noen rolle for min del) og plukke fra deler? så kan jeg sikkert legge den ut igjen på finn.no som dele-mc til noen få tusen kr og informere at sykkelen ikke er registrert på norsk vei?

Joda, hvis du finner ett eksemplar hvor lakkerte flater er i bra stand så er jo det grei skuring men du må forsikre deg om den er skadefri, ikke vært i ulykke.
Har sjekket litt der hvor jeg bruker å lete og det eneste du vil få problemer med å finne er en ny tank men da kan du kjøpe en brukt og lakke den opp hvis den ikke er akseptabel i lakken...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 07:53 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4349
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Nå har du listen over hva du trenger. Sjekk prisene på ebay og på huggere som Spinnin' Wheel i Mysen. Du trenger ikke nye eller originale deler til en brukt motorsykkel. Når du har funnet pris på brukte/uoriginale deler, kan du sammenligne det med hva det koster å importere en delesykkel. Husk å ta med kostnaden for å kjøre t/r Tyskland, leie av varebil og ferien du må ta ut for å reise. Kanskje blir det billigere å kjøpe delene enn en hel motorsykkel.

Egentlig har du fire alternativer her.
-Kjøp brukte/uoriginale deler
-Kjøp en dele-MC i utlandet og bytt over de delene som trengs
-Kjøp en strøken MC i utlandet og bytt ramma
-Selg sykkelen som et prosjekt, og kjøp sykkel tilsvarende slik din var før krasjen.

Sett opp budsjett over alle alternativene, og se hva som blir billigst. Husk å verdsette din egen tid. Jeg tipper det siste alternativet blir billigst.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 08:09 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 19 jul 2016 21:20
Innlegg: 19
MC: Honda VF1000F2 85mod
Ser du bor i Oslo, delene kan sendes til Strømstad, så slipper du moms på de. 25% spart. Sjekk med han Greven foreslo, om hva han skal ha for alle delene inkl. skruene til kåpene(småskruer er dyrt) Tror nok du kommer relativt greit ut av det.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 08:17 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 19 jul 2016 21:20
Innlegg: 19
MC: Honda VF1000F2 85mod
Den lista med deler som skal byttes er jo ikke stort mer enn det de tar av for å ta en service.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 08:57 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 5957
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Alternativ 5: Plukk av alle kåper, fiks det tekniske og sett på en standard rund lykt foran. Og ettermarkeds speedometer om du trengte det. Også kjent som standardløsningen for alle som krasjer R-sykkel.

_________________
Min bikerlogg - Min veteran-MC - facebook.com/mcforumet


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 09:53 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 aug 2007 16:27
Innlegg: 524
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Sted: Gjøvik
Kåpesett fra Ebay er billig og helt ok. Ser at davidsilverspares er nevnt og Spinnin Wheel. Jeg kjøpte deler fra alle disse stedene da jeg bygget opp igjen min 2000 CBR929RR etter en velt i alpene.

Originalt kåpesett var jo nesten 20000.- bare det. Betalte ca 2500.- for nytt fra eBay. Det kom hjem til meg fra Hong Kong på 8 dager. Ellers så kjøpte jeg diverse motordeksler og ny brakett for speedometer for nesten ingenting fra davidsilverspares. Fikk tak i brytere til styret fra Spinnin Wheel. Hendler og speil kjøpte jeg på eBay. Kjøpte også xenonlyskit og nye blinklys på eBay. Total delekost ble ca 15000.- Så det er litt å spare på og sjekke litt rundt.

_________________
Suzuki GSX-R 1000 K5


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 10:45 
Offline

Registrert: 03 nov 2015 10:40
Innlegg: 4
Dette trenger ikke bli så dyrt. Men viktig at du sjekker nøye ramme og gaffel for skader, samt en generell overgang over sykkel. Demonter alt som er skadet først.

Så går du på Ebay og kjøper ferdig lakkert kåpesett. Ikke hør på dem som skriker om dårlig kvalitet. For i forhold til hva du får er det uslåelig. Under kr 5000,- med frakt.
Du får ikke særlig mye brukte lurvete greier for den prisen.
Er diverse farger du kan velge mellom og. Bare å søke.
Tanken må lakkeres uansett.

Her feks. http://www.ebay.com/itm/Fairing-Kit-For ... -B&vxp=mtr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 18:26 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 26 jun 2009 15:11
Innlegg: 1324
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken
Du er helt avhengig av å finne billige brukte deler for at det skal lønne seg hvis du betalte 50K for sykkelen.

Mitt lille overslag:
Bensintank: 10K
Felg: 10K
Kåpe venstre/høyre osv; fort 2K pr del
Forskjerm: 2K
Støtdempere / forgaffel. OK eller bøyd?: 5-10K
Styre: 1K
Speil: 0,5K
Hendler: 0,3K
Bremseslanger?
Riper på motor, svingarm osv? (reduserer andrehåndsverdi om ikke annet)
etc
Dvs nærmer seg fort 40K i deler pluss arbeid som sikkert er 1-2 arbdager.

Totalen ender m.a.o. veldig nært opp til 50K og da ville jeg personlig heller solgt den som delesykkel og lagt pengene i en ny bruktsykkel.

Eksempel på hva man kan få for ca 40K
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=95617542
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=98354956


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 jul 2017 00:10 
Offline

Registrert: 03 apr 2017 11:48
Innlegg: 22
Hvor mye tror du dere den er verdt å selge som dele-motorsykkel? tror dessverre ikke jeg har tid til å reparere den.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 22 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner